Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Beste forumleden,
 
Een tekening zegt meer dan duizend woorden.
De manier hoe ik dit probleem wil oplossen voelt te eenvoudig aan, vandaar deze post.
Zie bijlage 'Probleemstelling'.
Om het oppervlaktetraagheidsmoment(I) te berekenen van deze concave driehoek, mag ik hiervoor simpelweg I van het vierkant berekenen min een kwart van van de cirkel? Mijn gevoel zegt dat ik hiermee zware sterkteleer-fout bega.
Mijn oorsprong van formules: zie 'Tabellenboek'.
Dit onderdeel heb ik nodig om het buigmoment te berekenen van de figuur in bijlage 'Oorsprong probleem'.
Ik moet hiervoor dus niet enkel het oppervlaktetraagheidsmoment(I) berekenen maar ook het weerstandsmoment(W). Ik veronderstel dat, indien ik de correcte wijze om te berekenen in hande heb, ik dit ook voor W mag toepassen.
 
Ik hoop dat dit duidelijk is en eenvoudig op te lossen valt.
 
Alvast bedankt voor alle input!
 
 
 
Groeten,
Tom
Bijlagen
Oorsprong probleem.jpg
Oorsprong probleem.jpg (42.88 KiB) 1164 keer bekeken
Tabellenboek.jpg
Tabellenboek.jpg (162.1 KiB) 1164 keer bekeken
Probleemstelling.jpg
Probleemstelling.jpg (63.62 KiB) 1164 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Inderdaad, beide van elkaar aftrekken, maar wel opletten t.o.v. welke as je werkt (Steiner!)

Berichten: 858

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Bij je oorspronkelijke probleem is elke doorsnede toch gewoon een rechthoek?
 
de oplossing voor de I klopt maar je moet de verschuiving van de assen er ook nog in verwerken.

Berichten: 10

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

boertje125 schreef: Bij je oorspronkelijke probleem is elke doorsnede toch gewoon een rechthoek?
 
de oplossing voor de I klopt maar je moet de verschuiving van de assen er ook nog in verwerken.
Bij de oorsprong van mijn probleem is het een rechthoek met afgeronde hoeken aan de basis. Ik splits deze figuur op makkelijkere vormen. Dus 1 rechthoek en 2 concave driehoeken (voorgesteld door de stippellijn).
 
Dan moet ik me nog even verder verdiepen om ervoor te zorgen dat ik tegenover de juiste assen werk.
Want om het oppervlaktetraagheidsmoment te berekenen moet deze as wel door het zwaartepunt gaan voor zover ik begrepen heb.
 
Bedankt voor de input!

Berichten: 270

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Als je beschikking hebt over autocad, die rekent dit zo voor je uit als je de vorm getekend hebt.

Berichten: 10

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Rola schreef: Als je beschikking hebt over autocad, die rekent dit zo voor je uit als je de vorm getekend hebt.
Weet ik. Op m'n vorige job werkte ik met Inventor.
Ik heb het zwaartepunt al manueel kunnen berekenen.
Ik moet voor mijn huidige job af en toe een sterkteberekening maken. Dit kan ook via een tekenprogramma, maar ik probeer graag de oldschool manier eerst onder de knie te krijgen. De rest is dan kinderspel.
Toch bedankt voor de tip, want dat is een goede manier om mezelf te controleren.

Berichten: 858

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (583.71 KiB) 1169 keer bekeken
 
 
mischien heb ik het helemaal mis hoor
maar als ik naar het figuur kijk
probeert je de spanning uit te rekenen in een stukje t staal of iets dat daar op lijkt
alle doorsnede van dat profiel die je nodig hebt voor een dergelijke berekening zijn gewoon rechthoekkig
 

Berichten: 10

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

boertje125 schreef: Afbeelding Knipsel.PNG
 
 
mischien heb ik het helemaal mis hoor
maar als ik naar het figuur kijk
probeert je de spanning uit te rekenen in een stukje t staal of iets dat daar op lijkt
alle doorsnede van dat profiel die je nodig hebt voor een dergelijke berekening zijn gewoon rechthoekkig
 
 
Je kan nog wel eens keihard gelijk hebben!
Ik plaats een nieuw bericht met een nieuwe bijlage ter verduidelijking.

Berichten: 10

Re: Oppervlaktestraagheidsmoment complexe(re) vorm

Hier zie je een (hopelijk) duidelijkere schets van de situatie.
Het gaat inderdaad om staal.
Om de zwakte van de 'beentjes' te berekenen mag ik vertrekken van de vereenvoudigde situatie, toch?
Om de maximum spanning te berekenen in het staal kijk ik vooral naar de buigspanning want deze zal vermoedelijk het grootst zijn.
Het zal dan inderdaad kloppen dat dat ik dan naar de doorsnedes in het Y-Z vlak moet kijken, en deze zijn dan inderdaad allemaal rechthoekig van vorm.
Ik moet dan de kleinste doorsnede gebruiken oftewel het zwakste punt van het 'beentje' en daarvan het weerstand-en traagheidsmoment berekenen?
Om het moment te berekenen die de kracht zal veroorzaken neem ik voor de lengte dan uiteraard vanaf het aangrijppunt van de kracht tot aan het einde van het 'beentje'. De rand van de grote massa staal om het zo te zeggen, waar de afronding van het 'beentje' eindigt en aansluit met de grote vorm. Dit is in de vereenvoudigde versie bekeken.
 
Veel uitleg voor een simpele oefening waarschijnlijk  :) .
Ik ben met een heropfrissing bezig van mijn oude cursus sterkteleer, ondertussen meer dan 9 jaar geleden.
En probeer het nu toe te passen op praktijkgerichte oefeningen.
 
Bedankt voor de comment!
Bijlagen
Oorspronkelijke situatie.jpg
Oorspronkelijke situatie.jpg (67.25 KiB) 1164 keer bekeken

Reageer