[natuurkunde] Kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 250

Kinematica

Hey! Is er iemand die mij kan helpen met deze oef? Ik weet dat het over een horizontale worp gaat, en dat je een x en y component zal hebben voor je afstand. En ik op vergelijkingen : x =1,5 . t en y= 5. t^2 kom ( ik heb mijn as boven genomen). Maar verder dan dit geraak ik niet
 
IMG_2603.jpg
IMG_2603.jpg (144.39 KiB) 892 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kinematica

Bij een horizontale worp heb je in de horizontale richting een rechtlijnige beweging met constante snelheid, en in de verticale richting een versnelde beweging met valversnelling g. Druk nu de afstand in de x-richting en die in de y-richting eens uit in de tijd t.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 250

Re: Kinematica

Als ik de tijd aan elkaar gelijk zou stellen zou ik nog steeds met 2 onbekenden zitten namelijk x en y
IMG_2605.jpg
IMG_2605.jpg (340.38 KiB) 892 keer bekeken
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Kinematica

Helling is 45º dus sx=sy
hieruit bereken je t
hiermee bereken je sx=sy
sx=0,1n
sy=0,1n
 
n is het tredenummer (afronden op heel getal)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kinematica

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kinematica

ukster schreef: Helling is 45º dus sx=sy
hieruit bereken je t
hiermee bereken je sx=sy
sx=0,1n
sy=0,1n
 
n is het tredenummer (afronden op heel getal)
wat kom jij uit aub ik kom op een inslag op trede 5 op een afstand van 0.4791574237 meter van vanaf de start gemeten laat het ons de x as noemen, ik kan me vergist hebben hoor 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Kinematica

Ja,dat heb ik ook
1,5t=5t2
t=0,3
s=1,5*0,3=0,45
s=0,1n
n=4,5
afgerond 5e trede

Berichten: 250

Re: Kinematica

Helling is 45º dus sx=sy

hieruit bereken je t

hiermee bereken je sx=sy

sx=0,1n

sy=0,1n

 

n is het tredenummer (afronden op heel getal)
Maar waarom stelt u de afstanden gelijk aan elkaar? Hoe weet u dat de afstand die de bal op de x as zal bereiken gelijk is aan de afstand op de y-as?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Kinematica

hellingshoek 45º
kinematica.jpg
kinematica.jpg (8.75 KiB) 881 keer bekeken

Berichten: 250

Re: Kinematica

hellingshoek 45º

Afbeelding kinematica.jpg
Hartelijk dank! Dus als de hellingshoek 45 graden is x altijd gelijk aan y?

En zou het opgelost kunnen worden als de hellingshoek niet gelijk zou zijn aan 45°?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Kinematica

jawel, het gaat tenslotte om de verhouding overstaande- en aanliggende rechthoekszijde in zo'n driehoek

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kinematica

ukster schreef: Ja,dat heb ik ook
1,5t=5t2
t=0,3
s=1,5*0,3=0,45
s=0,1n
n=4,5
afgerond 5e trede
Ik heb het wel anders berekend denk ik. Via de bekende formules die de paraboolbaan beschrijven Ik ben vertrokken van het idee dat het schot achtereenvolgens gelost werd vanop 0.10 m, o.20 meter boven de basis enz. En zo kwam ik uit op .47... meter vertrekkende van een beginhoogte van 0.60 meter en 0.47 .... is natuurlijk geen 0.50.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Kinematica

Sy=5t2=50cm   t=0,316sec
Sx=1,5*0,316=47,4cm (op trede 5)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kinematica

Dus als de hellingshoek 45 graden is x altijd gelijk aan y? 
Als je een rechthoekige driehoek hebt waarvan de hoeken tussen de schuine zijde en de rechthoekszijden 45° is, dan zijn de rechthoekszijden even lang. Je hebt dan te maken met een gelijkbenige rechthoekige driehoek. Als je een vierkant tekent en daarin een diagonaal trekt zie je deze rechthoekige driehoeken vanzelf verschijnen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kinematica

ukster schreef: Sy=5t2=50cm   t=0,316sec
Sx=1,5*0,316=47,4cm (op trede 5)
Het zijn maar details, maar mijn berekeningen waarmee ik de volledige baan van de kogel kan ontleden geven ietsje andere waarden aan dan de jouwe
tijd bij neerkomen op trede 5, of .10 meter boven basis is 0.3194382825 seconden
afstand is .4791574237 meter
ben er zeker van dat alles klopt

Reageer