[geschiedenis] Romeinse Rijk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

Romeinse Rijk

Met welke problematiek(en) uit het Romeinse Rijk worden wij in onze huidige samenleving nog steeds geconfronteerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Romeinse Rijk

Wat heb je zelf al gevonden? Heb je al informatie over dit onderwerp gezocht?
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 68

Re: Romeinse Rijk

Ja hoor heb al wat opgezocht heb bijvoorbeeld iets over rasicme gevonden maar ik weet niet wat rasicme te maken heeft met waarom onze huidige samenleving nog steeds geconfronteerd wordt

Berichten: 11

Re: Romeinse Rijk

Onze samenleving wordt bijvoorbeeld nog steeds geconfronteerd door racisme doordat vrouwen bij Google minder salaris krijgen dan mannen. Of dat men soms nog steeds naar Marokkanen, Turken et cetera neerbuigend kijkt en dan opeens heel dicht hun spullen bij zich houden zodat het niet gestolen wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Romeinse Rijk

De kalender.
Onze kalender die stamt van de Romeinen is niet echt handig, maar wijzigen dar wil vrijwel niemand van horen. [-(
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 1.355

Re: Romeinse Rijk

Zaken zoals racisme en vervolgingen om een geloof zijn van alle tijden. Zo vervolgde de Romeinen de christenen en vandaag de dag heeft de islam deze 'taak' overgenomen. (getuige Asia Bibi)
 
Verder denk ik dat de Romeinen ook last hadden van een verstopt riool... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Romeinse Rijk

Bladerunner schreef: Zaken zoals racisme en vervolgingen om een geloof zijn van alle tijden. Zo vervolgde de Romeinen de christenen en vandaag de dag heeft de islam deze 'taak' overgenomen. (getuige Asia Bibi)
 
Verder denk ik dat de Romeinen ook last hadden van een verstopt riool... ;)
Die vervolgingen blijken zwaar overdreven, ze zijn meer iets van de latere christelijke propaganda.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 11

Re: Romeinse Rijk

Voor Constantijn, werden de Christenen zwaar vervolgd hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Romeinse Rijk

Justin001 schreef: Voor Constantijn, werden de Christenen zwaar vervolgd hoor.
Moderne historici twijfelen hier sterk aan.
Er is niet veel bewijs voor, wat er is stamt grotendeels uit de periode na Constantijn de Grote.
 
Vermoedelijk hebben de latere christelijke schrijvers de zaak zwaar opgeblazen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 383

Re: Romeinse Rijk

Het is niet makkelijk om de Oude Tijd met de huidige tijd te vergelijken!! Er komen een boel tussenstappen bij kijken zoals bv. de slavernij die in de zeer vroege middeleeuwen (ik denk reeds de 5de eeuw, zoiets) "horigheid" werd. Jedoch werden alle overwonnenen door de Romeinen tot slaaf gemaakt (zonder uitzondering) maar ze konden wel vrije Romeins staatsburger worden (hoe? zoek het op!). Dit is een groot contrast met de slavenhandel van de 17de eeuw!!
 
Wat ik v. w. b. de vgl. tussen "hun" en "onze" problematiek wel zie is het feit dat in de stad de minder gestelde burgers een woning moesten huren van een rijke medeburger - als je de huur niet kon betalen werd je slaaf. Als je tegenwoordig je huur niet kan betalen word je evengoed uitgezet en krijg je evengoed de kans (via sociale dienst) om je schuld af te betalen (denk er eens over na).
 
Overbevolking en voedselgebrek door mislukte oogsten (in het ganse Romeinse rijk) is nog zoiets om over na te denken.

Reageer