[overig] Enkel intensief studeren als er druk is

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Enkel intensief studeren als er druk is

Hierbij zou ik zeer graag uw mening/advies/hulp willen hebben:

Ik ben een student en behaal hoge cijfers. Het enige probleem is dat ik enkel intensief studeer als er nog enkele uren over zijn de dag voor een toets want dan voel ik de druk en ga ik intensief en serieus studeren. Ookal wil ik zeer graag een paar dagen ervoor intensief studeren, krijg ik jammer genoeg geen druk en ga ik heel traag studeren waardoor ik alleen maar enkele bladzijden heb gestudeerd in een paar uur tijd. Ben ik de dag ervoor op een mooie tijdstip waardoor ik nog heel wat tijd heb, dan studeer ik super traag totdat ik begin te merken dat er maar enkele uren over zijn( en dat het dus al heel laat is) en dan begin ik plots snel te studeren en ga ik heel laat slapen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Bekijk dit eens. Zal voor jou interessant zijn denk ik zo
 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Wat vervelend voor je dat je behoorlijk in de stress zit voor zo'n toets. Aan de andere kant zeg je ook dat het effectief is omdat je hoge cijfers hebt. De vraag is dus hoe je die stress kunt verminderen en je geeft hier ook al het antwoord op, namelijk het leren meer verdelen maar daarvoor ontbreekt de motivatie.
 
Ik doe het net andersom, ik bereid me al vanaf de eerste dag goed voor en doe er alles aan om een tekst goed te begrijpen, sommige teksten lees ik wel dertig keer, dit heeft tot resultaat dat ik uitzie naar een toets. Het enige dat ik dan bij zo'n toets heel goed moet doen is de vragen goed lezen.
 
Overigens is dit heel veel werk maar daar neem ik me de tijd voor, dat zou dan ook wel wat minder kunnen, zodat ik wat meer stress voor zo'n toets zou hebben. De stress is overigens positieve stress omdat het je zintuigen en je leervermogen op scherp stelt, denk ik.

Berichten: 9

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Wat vervelend voor je dat je behoorlijk in de stress zit voor zo'n toets. Aan de andere kant zeg je ook dat het effectief is omdat je hoge cijfers hebt. De vraag is dus hoe je die stress kunt verminderen en je geeft hier ook al het antwoord op, namelijk het leren meer verdelen maar daarvoor ontbreekt de motivatie.

 

Ik doe het net andersom, ik bereid me al vanaf de eerste dag goed voor en doe er alles aan om een tekst goed te begrijpen, sommige teksten lees ik wel dertig keer, dit heeft tot resultaat dat ik uitzie naar een toets. Het enige dat ik dan bij zo'n toets heel goed moet doen is de vragen goed lezen.

 

Overigens is dit heel veel werk maar daar neem ik me de tijd voor, dat zou dan ook wel wat minder kunnen, zodat ik wat meer stress voor zo'n toets zou hebben. De stress is overigens positieve stress omdat het je zintuigen en je leervermogen op scherp stelt, denk ik.
Zeer bedankt voor uw antwoord. Maar als u vanaf de eerste dag zich goed voorbereid en alle teksten heel goed probeert te begrijpen, heeft u dan nog tijd om te rusten, uitgaan... Of doet u dat daardoor niet?

Berichten: 656

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Nee daar heb ik tijdelijk geen tijd voor gehad doch ik hoop dat je er iets uit kan halen dat je kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Als de middelbare school je makkelijk is afgegaan, dan heb je wellicht geen discipline opgebouwd.
Het is dus niet zozeer luiheid als gebrek aan discipline.
Je kunt ook zoeken op de term soggen. (sog staat voor stuidie ontwijkend gedrag)

Berichten: 383

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Beste Ress,
 
Ik zat met hetzelfde probleem en wat me geholpen heeft is ELKE dag 4km gaan lopen - als je deze discipline kan opbrengen (ELKE dag) komt de rest vanzelf, ik zweer het je!! Want automatisch moet je de tijd er uit halen voor het lopen en dus je dag indelen, dan krijg je zin voor structuur en dat wordt verslavend, geloof me! DOEN! Mag ook turnen of gelijk wat wezen, als het maar zuurstof vraagt ;) 

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Je kan ook 'procrastinatie' s opzoeken. Of je kan dat natuurlijk ook morgen altijd nog opzoeken ;-)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 9

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Beste Ress,

 

Ik zat met hetzelfde probleem en wat me geholpen heeft is ELKE dag 4km gaan lopen - als je deze discipline kan opbrengen (ELKE dag) komt de rest vanzelf, ik zweer het je!! Want automatisch moet je de tijd er uit halen voor het lopen en dus je dag indelen, dan krijg je zin voor structuur en dat wordt verslavend, geloof me! DOEN! Mag ook turnen of gelijk wat wezen, als het maar zuurstof vraagt ;) 
Bedankt voor uw reactie. Ik had ook iets soortgelijks geprobeerd: namelijk 2 uur per dag werken( bijles geven aan iemand). Waardoor ik telkens naar daar moest gaan en meteen daarna nadat ik thuis was moest ik beginnen met studeren. Maar daar ben ik inmiddels mee gestopt.

Berichten: 383

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Maar, Ress, je hebt het hier over dezelfde inspanning (hersenen) als dat je normaal in je studie ook moet doen! Onze hersenen vragen veel energie en dus ook zuurstof (atp, weetjewel) maar je kan jezelf verbeteren door fysische inspanning - echt met je lijf! Je lijf zal dan beter leren zuurstof op te nemen en dat is wat je nodig hebt - je zal me gek verklaren maar hersenen en de rest van ons lichaam is waarom we leven! En beiden beïnvloeden elkaar! Dus ik ga voor fysieke inspanning want hoe meer zuurstof je lichaam aankan, hoe meer zuurstof naar je hersenen kan en hoe meer energie je hebt om te studeren (of uitgaan maar ik dacht dat je voornamelijk wil studeren). Ik blijf erbij dat uitstelgedrag een biologisch probleem is en zeker geen filosofisch probleem!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Probeer een studiemaatje te vinden en maak afspraken om elkaar te overhoren of de stof te bespreken.
 
Zelfde geldt voor sporten. De meeste mensen houden sporten (bv. hardlopen) op de lange termijn niet zelfstandig vol, maar als ze het met iemand samen doen worden ze getriggered om door te gaan (wederzijdse morele verplichting ten opzichte van elkaar).
 
Ga niet leermethoden op internet zoeken, vaak zijn dat lijstjes die vol met onzin staan maar enkel gepubliceerd worden op lifestyle websites om clicks te genereren. Er is niet iets als dé leermethode, dat is voor ieder persoon verschillend. Je zal zelf iets moeten zoeken waardoor je gemotiveerd wordt om te leren. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Beresteyn schreef:
...waardoor je gemotiveerd wordt om te leren. 
 
Motivatie vergaat.
Je kan beter de discipline hebben om elke dag de vaat te doen, dan elke dag motivatie zoeken om het te doen.
 
Maar het is wel zo dat hoe je daar toe komt, voor iedereen anders is.
 
 
Trouwens, ook concentratievermogen is te trainen.

Berichten: 383

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Ress schreef: Hierbij zou ik zeer graag uw mening/advies/hulp willen hebben:

Ik ben een student en behaal hoge cijfers. Het enige probleem is dat ik enkel intensief studeer als er nog enkele uren over zijn de dag voor een toets want dan voel ik de druk en ga ik intensief en serieus studeren. Ookal wil ik zeer graag een paar dagen ervoor intensief studeren, krijg ik jammer genoeg geen druk en ga ik heel traag studeren waardoor ik alleen maar enkele bladzijden heb gestudeerd in een paar uur tijd. Ben ik de dag ervoor op een mooie tijdstip waardoor ik nog heel wat tijd heb, dan studeer ik super traag totdat ik begin te merken dat er maar enkele uren over zijn( en dat het dus al heel laat is) en dan begin ik plots snel te studeren en ga ik heel laat slapen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt
Ik wil graag helpen omdat ik er zelf zoveel last mee had - Heb je eigenlijk al eens wat klappen gekregen? Ik weet niet op welk niveau je studeert maar in elk geval moest ik in het secundair niks doen, bij wijze van spreken kon ik het zaakje even tussen de pauze bekijken en even later de toets goed doen. Toen ging ik naar univ, biologie. Stapels papier en dikke boeken!! Ik dacht dat het wel zou lukken "want ik ben toch een ster, niet?". Dus bij het eerste examen deed ik zoals ik gewoon was bij examens - de nacht door blokken maar dat ging enkel goed bij de eerste drie examens, daarna was ik een wrak!! Resultaat: enkele onvoldoendes. Het tweede semester had ik het nog steeds niet door - weer enkele onvoldoendes! Dus geen zomervakantie!!!! 5 herexamens!! Dat was een pak rammel dat ik kreeg! Toen dacht ik: "ik ben niet goed bezig"! Ik heb geen vakantie omdat mijn werkwijze hier niet klopt en pas toen ben ik naar een oplossing gaan zoeken. Voor mij was dat lopen en een schema schrijven voor elke dag en er zo goed mogelijk bijblijven - ik wens u veel succes bij uw zoektocht.

Berichten: 9

Re: Enkel intensief studeren als er druk is

Ik wil graag helpen omdat ik er zelf zoveel last mee had - Heb je eigenlijk al eens wat klappen gekregen? Ik weet niet op welk niveau je studeert maar in elk geval moest ik in het secundair niks doen, bij wijze van spreken kon ik het zaakje even tussen de pauze bekijken en even later de toets goed doen. Toen ging ik naar univ, biologie. Stapels papier en dikke boeken!! Ik dacht dat het wel zou lukken "want ik ben toch een ster, niet?". Dus bij het eerste examen deed ik zoals ik gewoon was bij examens - de nacht door blokken maar dat ging enkel goed bij de eerste drie examens, daarna was ik een wrak!! Resultaat: enkele onvoldoendes. Het tweede semester had ik het nog steeds niet door - weer enkele onvoldoendes! Dus geen zomervakantie!!!! 5 herexamens!! Dat was een pak rammel dat ik kreeg! Toen dacht ik: "ik ben niet goed bezig"! Ik heb geen vakantie omdat mijn werkwijze hier niet klopt en pas toen ben ik naar een oplossing gaan zoeken. Voor mij was dat lopen en een schema schrijven voor elke dag en er zo goed mogelijk bijblijven - ik wens u veel succes bij uw zoektocht.
Echt enorm bedankt om uw ervaring te delen, ik kan er alleen maar uit leren. Bij mij is het ook zo dat ik na een klap, voor mij is dat nu dus een slechte toets, weer op schema begin te werken maar na een tijd wordt het weer makkelijk en verlies ik mijn planning. Maar ik geloof erin dat ik in de universiteit wel door de moeilijkheid op schema zal werken en altijd wel de druk zal voelen, ook zelfs een maand voor een examen.

Reageer