COP bij geothermieput

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

COP bij geothermieput

Goedemorgen,
 
Ik heb een vraagstuk over de bepaling van de COP van een geothermieput i.c.m. een warmtepomp. Na wat zoeken op dit forum kon ik niet terecht voor dit specifieke probleem. Misschien weten jullie hoe dit opgelost moet worden
 
Water wordt omhoog gepompt vanuit de ondergrond met 30 graden en wordt m.b.v. een warmtepomp geboost naar 50 graden voor gebruik van verwarming. De retour van de verwarming is ook 30 graden. Het water wordt met 8 graden weer terug gepompt in de ondergrond. Hoe kan ik nou de COP bepalen van de warmtepomp? De situatie is hieronder te vinden. Of klopt mijn berekening?
 
Met de formule van Carnout moet ik de warme en koude temperatuur gebruiken. Maar wat is nou de warme T en de koude T? En wat is een realistisch Carnout efficient? Ik hoor dat maximaal 50% reeel is, maar lees ook dat 70% reeel kan zijn.
 
Alvast bedankt voor jullie hulp
 
COP.PNG
COP.PNG (15.37 KiB) 643 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: COP bij geothermieput

De COP van een warmtepomp is heel iets anders dan het Carnot rendement.
 
Bovendien kun je niet zo maar een Carnot rendement aannemen en dat dan vermenigvuldigen met ....... iets.
 
Om de echte COP van een warmtepomp te bepalen moet je weten welk koelmedium er in de warmtepomp gebruikt wordt, hoe groot het temperatuursverschil is tussen koelmedium en grondwater (in de verdamper), en het temperatuursverschil tussen koelmedium en warmwater (in de condensor). Daarna teken je de cyclus op een p-h diagram van het betreffende koelmedium.
 
 
Plaats eerst eens een foto met de exacte tekst van het volledige vraagstuk,
niet slechts jouw interpretatie ervan.

Reageer