De 0 een fase geworden?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

De 0 een fase geworden?

Hallo,
 
Het volgende is gebeurt.
 
In een groepenkast zit 3 fase aansluiting.(3x 25Amp)

Daarboven is deze verdeeld naar meerdere enkel fase groepen (16Amp)
 
Aangesloten zijn 230v apparatuur 1 fase en de 0.
 
Nu is vanaf de 3 fase de 0 gaan hunten (niet goed vast gedraait zwart geblakerd)
Is het dan mogelijk dat de 0 over kan gaan in fase? en daardoor hoogspanning is gaan leveren
aan de enkel fase groepen zodat het apparatuur 230V is doorgebrand.
 
Alvast bedankt de reactie!
 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De 0 een fase geworden?

Het hangt er vanaf wat voor apparatuur er achter hangt. In sommige gevallen kan een vonkende verbinding spanningspieken veroorzaken en daar kunnen sommige apparaten niet tegen.

Berichten: 55

Re: De 0 een fase geworden?

Catweazle66 schreef: Hallo,
 
Het volgende is gebeurt.
 
In een groepenkast zit 3 fase aansluiting.(3x 25Amp)

Daarboven is deze verdeeld naar meerdere enkel fase groepen (16Amp)
 
Aangesloten zijn 230v apparatuur 1 fase en de 0.
 
Nu is vanaf de 3 fase de 0 gaan hunten (niet goed vast gedraait zwart geblakerd)
Is het dan mogelijk dat de 0 over kan gaan in fase? en daardoor hoogspanning is gaan leveren
aan de enkel fase groepen zodat het apparatuur 230V is doorgebrand.
 
Alvast bedankt de reactie!
 
 
 
Begrijp niet goed wat je bedoelt met "overgaan". Maar toch een beetje uitleg. Eigenlijk is de nul ook een soort fase. En voert ook spanning: namelijk t.o.v. de drie fasen L1, L2 en L3. Het spanningsverschil tussen de "nul" en aarde is echter nul (0) omdat de "nul" het sterpunt van de transformator in de wijk is. Dit sterpunt is geaard. Welke apparatuur is er eigenlijk allemaal "doorgebrand" en wat is precies de aard van de defecten?  

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: De 0 een fase geworden?

Ik begrijp de omschrijving ook niet helemaal maar ik kan me voorstellen dat wanneer de nul los raakt van de dienstleiding (de verbinding naar de energie leverancier), de nul in het huis gaat zweven. Wanneer nu 1 of twee fasen worden belast, verschuift de nul naar die 1 of twee fasen toe waardoor de derde fase(t.o.v. de zwevende nul) veel meer spanning krijgt dan 230V.

Zou dat het kunnen zijn?

Berichten: 55

Re: De 0 een fase geworden?

major_problem schreef: Ik begrijp de omschrijving ook niet helemaal maar ik kan me voorstellen dat wanneer de nul los raakt van de dienstleiding (de verbinding naar de energie leverancier), de nul in het huis gaat zweven. Wanneer nu 1 of twee fasen worden belast, verschuift de nul naar die 1 of twee fasen toe waardoor de derde fase(t.o.v. de zwevende nul) veel meer spanning krijgt dan 230V.

Zou dat het kunnen zijn?
TS heeft het over de "nul die vanaf de 3e fase is gaan hunten". Heb wel eens een "hunting control valve" meegemaakt (instabiele regeling) maar hoe je dat vertaald naar een "nul" in je elektriciteitsinstallatie is mij niet duidelijk. Hebben alleen de verbruikers aangesloten op L3 last gehad van een intermitterende nul? Feit is wel dat bij een bevestigend antwoord, de stroom in de nul terug naar het net, enorm is gaan fluctueren en hogere waarden heeft bereikt dan normaal, bij min of meer gelijk belaste fasen. Ook was de nul in zijn huisinstallie in dat geval niet zwevend geworden. Zo lang we niet weten waar precies in zijn installatie de nul niet goed zat vastgeklemd en welke verbruikers op welke fasen zijn "overleden', is het moeilijk gissen.     

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De 0 een fase geworden?

Door scheve belasting kan de nul weglopen en dus over aarde een spanning hebben.
Die kan men gewoon meten met een spanningzoeker.
 
Sommige centrales echter aarden het sterpunt en gaat de vlieger niet op.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De 0 een fase geworden?

Het sterpunt van een laagspanningsnet wordt niet geaard in de centrale maar bij de wijktrafo. 
Maar ook dan kan bij een onderbreking van de nulgeleider het sterpunt in de woning weglopen waardoor sommige apparaten op een  te hoge spanning komen te staan.
 
Het zou wel fijn zijn als de topicstarter eens iets van zich liet horen.

Berichten: 7

Re: De 0 een fase geworden?

Hallo,
 
Ik begrijp zelf niet wat er helemaal gebeurt is. Een kennis zegt omdat de nul een los contact is geworden door losraken van de aansluit pool is er daardoor hoogspanning ontstaan doordat de O is overgegaan naar fase.
 
Er zijn op de printplaat van aangesloten apparaat, de  zekeringen en varistor volledig doorgebrand. Hier bleek uit dat er hoogspanning op 230V aansluiting heeft plaats gevonden.
 
Alvast bedankt voor de uitleg en antwoorden.
 
Grt

Berichten: 55

Re: De 0 een fase geworden?

Catweazle66 schreef: Hallo,
 
Ik begrijp zelf niet wat er helemaal gebeurt is. Een kennis zegt omdat de nul een los contact is geworden door losraken van de aansluit pool is er daardoor hoogspanning ontstaan doordat de O is overgegaan naar fase.
 
Er zijn op de printplaat van aangesloten apparaat, de  zekeringen en varistor volledig doorgebrand. Hier bleek uit dat er hoogspanning op 230V aansluiting heeft plaats gevonden.
 
Alvast bedankt voor de uitleg en antwoorden.
 
Grt
Zekeringen en varistor kun je hopenlijk nog vervangen en dan met geluk draait de boel weer. Proberen!

Berichten: 7

Re: De 0 een fase geworden?

Hallo HB-46,
 
Nee dat zal de printplaat niet meer laten werken. Is volkomen opgerookt!!!!
Bij de varistor (270V) was het helemaal zwart en rook ook behoorlijk naar verbrand.
 
Maar de vraag is. Waardoor is er hoogspanning door het apparaat gegaan?
Het gaat hier om of het een garantie claim is of niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: De 0 een fase geworden?

Wanneer in de meterkast de nul is verbroken met de nul naar de transformator in de woonwijk, komt er een veel hogere spanning op de 3e fase te staan. In onderstaande link is dit goed uitgelegd.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/138940

In de foto zie je wat het gevolg is van een zwevende nul bij een ongelijk belaste sterschakeling zonder nul aansluiting.

Wie de schade moet betalen voor het gevolg van dit probleem hangt af van wie ervoor verantwoordelijk is. In een huurhuis lijkt mij de eigenaar degene die moet betalen. Bij een koopwoning ben jezelf verantwoordelijk voor het netwerk vanaf de hoofdzekeringen.

Kortom,

Ja. Er kan zeker een hogere spanning op één fase komen te staan, wie verantwoordelijk is moet jezelf kunnen bepalen.

Succes

Wim
Alsnog de fotoAfbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: De 0 een fase geworden?

Wanneer je de start van dit topic nogmaals goed leest, lijkt het er op dat het niet de nul naar buiten (beneden) is geweest, maar de nul naar de woning (boven).

Door inductieve lasten kort aan een uit te schakelen kunnen er uiteraard enorme pieken op deze fase optreden.

Wie de schade moet betalen blijft nog steeds afhankelijk van wie er verantwoordelijk is voor de installatie.

Berichten: 7

Re: De 0 een fase geworden?

Bedankt voor jullie antwoorden!!!!
 
Het is mij goed uitgelegd hoe het is gebeurt.

Reageer