[scheikunde] enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

enthalpie

Bereken de warmte die vrijkomt bij verbranding van 100 liter n-butaan, gemeten bij 25 °C en 100 kPa. Het gevormde water is bij die omstandigheden vloeibaar. (antwoord: 11,6 MJ)

Kan iemand mij hierbij helpen? ik weet niet welke formules ik moet gebruiken. Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: enthalpie

Begin eerst eens met de reactievergelijking.

Berichten: 74

Re: enthalpie

Begin eerst eens met de reactievergelijking.
2C4H10+ 13O2-> 10H2O + 8CO2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: enthalpie

Bereken nu de reactie-enthalpie, gebruikmakend van de vormingsenthalpiën van reactanten en producten.

Berichten: 35

Re: enthalpie

Pinokkio schreef: Bereken nu de reactie-enthalpie, gebruikmakend van de vormingsenthalpiën van reactanten en producten.
Gedaan. Antwoord: -5753.8 kJ/mol

Berichten: 772

Re: enthalpie

Met zo een antwoord zijn we hier niets. Schrijf op zijn minst deftig uit hoe je tot dit antwoord komt. Nu is het onmogelijk om te achterhalen waar het fout gaat.

Berichten: 35

Re: enthalpie

NW_ schreef: Met zo een antwoord zijn we hier niets. Schrijf op zijn minst deftig uit hoe je tot dit antwoord komt. Nu is het onmogelijk om te achterhalen waar het fout gaat.
8 * -393.5 + 10*-285.8-2*-126.1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: enthalpie

Antwoord: -5753.8 kJ/mol
Dat is niet juist.
8 * -393.5 + 10*-285.8-2*-126.1
Doet dat nu nog eens met de juiste eenheden bij alle getallen, en ook bij het antwoord.

Berichten: 35

Re: enthalpie

Pinokkio schreef: Dat is niet juist.
 
 
Doet dat nu nog eens met de juiste eenheden bij alle getallen, en ook bij het antwoord.
 
Ik begrijp niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: enthalpie

Je weet toch wel wat meeteenheden (units of measurement) zijn?
Altijd gebruiken bij uitschrijven van berekeningen, dan ga je niet zo gemakkelijk de mist in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: enthalpie

Je weet hoe de reactievergelijking er uit ziet, dus je weet van iedere stof hoeveel mol aanwezig is. Bepaal nu aan de hand van de vormingsenthalpie van iedere stof eens de reactie-enthalpie. Jij gaf alleen een (bij nader inzien foutief) eindantwoord, maar daaraan is niet te zien hoe je daar aan komt, dus geef hier eens de volledige berekening van de reactie-enthalpie.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: enthalpie

mathfreak schreef: Je weet hoe de reactievergelijking er uit ziet, dus je weet van iedere stof hoeveel mol aanwezig is. Bepaal nu aan de hand van de vormingsenthalpie van iedere stof eens de reactie-enthalpie. Jij gaf alleen een (bij nader inzien foutief) eindantwoord, maar daaraan is niet te zien hoe je daar aan komt, dus geef hier eens de volledige berekening van de reactie-enthalpie.
Ik heb het nagekeken met een tabel van vormingsenthalpien en zover ik weet had hij alles juist geschreven( zonder eenheden dan).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: enthalpie

( zonder eenheden dan)
Daar wachten we dus nog steeds op.
En denk erom: bij alle getallen.
 
 
En hou ook eens op om telkens onder een andere naam te posten.

Berichten: 391

Re: enthalpie

Eerst eens uitrekenen hoeveel mol butaan er in de 100 liter bij gegeven temperatuur en druk zit.
Is dat gelukt?

Reageer