GSM storingspiepjes verdwenen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

GSM storingspiepjes verdwenen?

Tien jaar geleden kwam het voor dat een gsm telefoon vlak voor een inkomend gesprek storing in de vorm van luide piepjes veroorzaakte op audioapparatuur die te dichtbij stond. Het audioapparaat was bijvoorbeeld een externe luidspreker van de computer, of een koptelefoon, of een microfoon tijdens tv-uitzendingen. Tegenwoordig lijkt dat niet meer voor te komen. Zijn de moderne telefoons in dat opzicht verbeterd, of is de audioapparatuur beter afgeschermd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: GSM storingspiepjes verdwenen?

Ik vermoed de laatste want thuis bij mijn computer en dergelijke hoor ik het ook nooit meer maar op de VHF radio hoor ik het wel nog vaak.

Berichten: 12.262

Re: GSM storingspiepjes verdwenen?

Vroeger hoorde je inderdaad vaker van die tet-tet-tettet-tet-tet-tettet-tet geluidjes als een telefoon werd gebeld en het EM signaal daarvan werd opgepikt voor een microfoon in een live radio/tv uitzending of iets dergelijks. 
 
Het verdwijnen daarvan heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste is - denk ik - dat de verbinding nu meestal constant aanwezig is om data uit te wisselen. Op 3G en zeker 4G netwerken hoef je weinig te veranderen aan de radiosignalen om van passief verbonden naar actief data uitwisselen te gaan. 
 
Bij 2G was dat nog wel het geval - ook al wist een zendmast wel dat een bepaald toestel in diens bereik was, dan nog was het nodig een aantal technische berichten uit te wisselen voordat je een gesprek kon voeren of zelfs een sms kon ontvangen. Dit was soms zodanig ernstig dat je aan storing op radio of tv al kon horen dat er een gesprek of sms aan zat te komen. Met nieuwere technieken als voice over 4G speelt dat amper meer een rol. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: GSM storingspiepjes verdwenen?

Dat komt wel overeen met mijn waarnemingen. Want nu ik er over nadenk hoor ik het gepiep op de VHF radio nooit op de grond maar altijd alleen in de lucht tijdens de daling. Op dat moment worden natuurlijk wel nieuwe verbindingen opgebouwd.

Edit: Hoewel, als dat het enige verschil is zou je de piepjes ook moeten horen als je thuis bij je computer je telefoon opnieuw opstart.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: GSM storingspiepjes verdwenen?

Het blijkt GSM buzz genoemd te worden. Ik heb het gepiep tijdelijk teruggekregen door de netwerkmodus van mijn mobiele telefoon in te stellen op "alleen 2G", i.p.v. "4G/3G/2G automatisch verbinden". Het gepiep wordt veroorzaakt door het time division systeem (TDMA) van 2G. Bij 2G wordt de RF-zender van de mobiele telefoon aan/uit geschakeld in 0.5 ms lange bursts, met een herhalingsfrequentie van 217 Hz. De 217 Hz is hoorbaar in de toonhoogte van het gepiep. De latere technieken 3G en 4G gebruiken geen TDMA, maar WCDMA zonder time division, en zonder GSM buzz.
 
 
Meer stoorgeluiden

Berichten: 12.262

Re: GSM storingspiepjes verdwenen?

Als je 2G forceert kan je het natuurlijk nog wel reproduceren, en je telefoon nog gewoon gebruiken om te belllen en te sms'en, al valt de geluidskwaliteit van dat bellen wellicht een beetje tegen als je gewend bent aan 4G. 
 
Wat ook helpt is de grotere dichtheid aan zendmasten vergeleken met pakweg midden jaren-90 toen die storende geluiden vrij gangbaar waren. Het zendvermogen van een mobiele telefoon past zich aan naar hoeveel er nodig is om een betrouwbare verbinding te behouden, en dan is aanzienlijk lager dan het maximale vermogen in de meeste gebieden. 
 
Je hebt overigens apps waarmee je kunt zien hoeveel goed je signaal daadwerkelijk is en welk vermogen je toestel gebruikt en ontvangt. Momenteel in bangkok op 4G: ontvangen vermogen schommelt rond 3 tot 5 picowatt op mn LTE sim, en iets in de orde van 2 tot 5 nanowatt voor mn nederlandse sim card die verbinding wil maken met een ander netwerk voor roaming. Dat zijn toch heel andere vermogens als die die je jaren 90 waarbij een toestel gerust een halve watt (of een hele) gebruikte om verbinding te houden met het netwerk als je een stukje van een zendmast was. 
Victory through technology

Reageer