Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Welke relevante eigenschappen heeft de deskundige bij de first opinion vastgesteld, en wie was die deskundige? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik denk niet dat dit een meteoriet is.

 

Er is iets dat op een fusion crust lijkt, maar daarin mis ik de kenmerkende structuur met krimpscheurtjes waardoor zo'n korst wat op leer lijkt:
fusiekorst.jpg
fusiekorst.jpg (288.73 KiB) 2869 keer bekeken
Meteoriet met fusion crust. Klik voor vergroting

 

Mooi dat je de steen doorgezaagd hebt, zo hebben we goed zicht op het inwendige, dat het meest op graniet lijkt. Hier een voorbeeld van een granieten vijzel:

 
graniet.jpg
graniet.jpg (31.33 KiB) 2869 keer bekeken
 

Wat verder van belang is:

Veel stenen meteorieten bevatten ronde insluitingen (chondrulen):
chondrulen.jpg
chondrulen.jpg (153.96 KiB) 2866 keer bekeken
Chondrulen in een meteoriet

 

Deze zijn niet zichtbaar in deze steen.

 

Vrijwel alle meteorieten, ook de stenen, bevatten ijzer (en nikkel). Hang een magneetje aan een draadje en kijk of het duidelijk naar de steen wil bewegen.

Stel de dichtheid vast. Volume met een maatbeker oid zo goed mogelijk bepalen en het gewicht met een weegschaal.

En -inderdaad- wie gaf de first opinion, en wat was die?

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

jkien schreef: Welke relevante eigenschappen heeft de deskundige bij de first opinion vastgesteld, en wie was die deskundige? 
Ik ben nieuw op dit forum en wist niet precies hoe alles werkt, maar ik weet ook niet hoe ik mijn topic kan aanpassen. Want ik bedoelde te zeggen dat deze steen een zeer goede kandidaat is voor een meteoriet. Hij is magnetisch en zeer zwaar en heeft echte chondren niet zichtbaar te krijgen op de foto's.

Michel Uphoff schreef: Veel stenen meteorieten bevatten ronde insluitingen (chondrulen):
Deze zijn niet zichtbaar in deze steen.
 
Vrijwel alle meteorieten, ook de stenen, bevatten ijzer (en nikkel). Hang een magneetje aan een draadje en kijk of het duidelijk naar de steen wil bewegen.
Stel de dichtheid vast. Volume met een maatbeker oid zo goed mogelijk bepalen en het gewicht met een weegschaal.
 
Beste, deze steen is magnetisch en heeft een hoog soortelijk gewicht en wel degelijk chodrules alleen niet zichtbaar te krijgen op de foto's. Hoe kan ik meer foto's plaatsen zodat men een beter beeld krijgt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

ster28 schreef: Hoe kan ik meer foto's plaatsen zodat men een beter beeld krijgt.
precies zoals je deed in je eerste bericht hierover. 
 
klik eerst "uitgebreid bewerken"
 
en dan:
12.PNG
12.PNG (21.25 KiB) 2868 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Plaats dan een paar scherpe foto's gemaakt in daglicht.

Wat is het volume en het gewicht?

Verder is een goede beschrijving van de vindplaats van belang.

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Hier nog nieuwe foto's. en omschrijving:
 
het kapje weegt 372 gram en heb ik in een kan met 800 ml gedaan waarna de inhoud van het water 940 ml aangaf. Ik weet het soortelijk gewicht formule niet maar iemand zal het aan de hand van de metingen weten. De steen is licht magnetisch en heeft zeer waarschijnlijk een zeer laag metaal gehalte. Er zijn over de gehele steen groen en zwarte chondren te zien maar krijg ze niet op de foto.
 
 
Bijlagen
DSC02820.JPG
DSC02820.JPG (112.95 KiB) 2866 keer bekeken
DSC02811.JPG
DSC02811.JPG (117.94 KiB) 2867 keer bekeken
DSC02818.JPG
DSC02818.JPG (128.1 KiB) 2867 keer bekeken
DSC02819.JPG
DSC02819.JPG (113.94 KiB) 2867 keer bekeken
DSC02896.JPG
DSC02896.JPG (103.7 KiB) 2867 keer bekeken
DSC02898.JPG
DSC02898.JPG (109.8 KiB) 2867 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

ster28 schreef: het kapje weegt 372 gram en heb ik in een kan met 800 ml gedaan waarna de inhoud van het water 940 ml aangaf. Ik weet het soortelijk gewicht formule niet maar iemand zal het aan de hand van de metingen weten.
dat is dan 372/140 = 2,65 g/cm³= 2650 kg/m³.
spot-on voor graniet:
 
http://gwwmaterialen.blogspot.com/p/soortelijk-gewicht.html
 
interessant lijstje ter referentie:
http://meteorites.wustl.edu/id/density.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Opmerking moderator

De laatste vraagsteller heeft zich alweer uitgeschreven. Verdere behandeling van bovenstaande vraag heeft dus geen zin meer.

Berichten: 1

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Deze steen is zo'n 20 jaar geleden gevonden op het strand bij Monster. Weegt 2 kg en is zo groot als mijn hand (ik zal de maten later specifieker doorgeven).
De steen bevat ijzer (wordt aangetrokken door magneet).
1.jpg
1.jpg (107.06 KiB) 2862 keer bekeken
Iemand een idee wat dit voor een steen is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Dat is (vesiculair) basalt. IJzerhoudend vulkanisch stollingsgesteente, en heeft niets met een meteoriet van doen.

Berichten: 2

Is dit een pallasiet

Dit heb ik vandaag gevonden in Heerhugowaard. Is dit een pallasiet?

Berichten: 2

Re: Is dit een pallasiet

Hmm blijkbaar is er iets verkeerd gegaan,ik kan helaas geen foto uploaden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Is dit een pallasiet

Op deze pagina van wetenschapsforum wordt het plaatsen van een afbeelding uitgelegd: link

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is dit een pallasiet

Marlene schreef: Hmm blijkbaar is er iets verkeerd gegaan,ik kan helaas geen foto uploaden
mogelijk zijn uw foto's te groot, we hebben vooral voor nieuwe gebruikers een uploadlimiet.  
Verklein ze tot onder 1 MB.
 
lukt dat ook niet, stuur uw foto's dan als mailbijlage naar janvandevelde apestaartje wetenschapsforum punt nl
Geef in deze topic een seintje dat ze verzonden zijn, ik kijk niet elke dag in die mailbox.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer