[biologie] Profielwerkstuk onderwerp dieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Profielwerkstuk onderwerp dieren

Op dit moment zit ik in een kick-off week voor mijn profielwerkstuk. Ik en mijn duo zijn nu hard op weg om een onderwerp te bedenken, maar er blijven telkens problemen
verschijnen hierbij. Wij hebben besloten biologie als vakgebied te kiezen en de manier van onderzoeken moet proefondervindelijk zijn. 
 
Persoonlijk zou ik het erg leuk vinden als we op een of andere manier dieren zouden kunnen gebruiken in ons onderzoek. Dan doel ik op bijvoorbeeld: op het maken van een ethogram, het doen van veldwerk en op zoek gaan naar dieren, of iets wat er op lijkt. Het is een plus als de probleemstelling een groot maatschappelijk probleem tackeled. 
 
Voorlopig idee dat we hadden maar veel kritiek van docenten kreeg: Het vergelijken van gedrag van vee koeien in gevangenschap en Schotse hooglanders in de duinen, en de verkregen informatie gebruiken om dierenwelzijn in boerderijen met de natuur te vergelijken en te verbeteren. 
 
Als allerlaatste: Ik ben erg geïnteresseerd in apen, alleen denk ik niet dat hier een goed profielwerkstuk om heen te bouwen is. 
 
Ik zou het erg waarderen als iemand hieronder zou reageren met ideeën of met iets dat mij inspiratie brengt!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Profielwerkstuk onderwerp dieren

Het probleem met jouw wens is dat je al snel de proefdieren wet tegenkomt en de benodigde vergunningen niet snel zal krijgen.https://wetten.overheid.nl/BWBR0003081/2019-01-01
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 39

Re: Profielwerkstuk onderwerp dieren

Zoals ik begrijp ben je nog vooral opzoek naar ideeën. Misschien is het onderwerp honden een idee. bestudeer het gedrag bij verschillende baasjes, het asiel en misschien wildere honden bv op de boerderij of in verwaarloosde situaties. overlast van honden is een maatschappelijk probleem. bijvoorbeeld de hondenpoep of honden die bijten en worden ingeslapen. 
 
Als je de dieren bestudeerd door alleen te kijken en geen situaties aan te passen, vermijd je de proefdier wet volgens mij wel. 

Berichten: 383

Re: Profielwerkstuk onderwerp dieren

Vermits dit topic in biologie staat zou ik eerst eens kijken op welk gebied van de biologie dat je je wil begeven want zoals je vast weet gaat het van celbio over ecologie en nog vanalles tot ethologie en nog vanalles. Dus als je eerst een gebied kiest waar je een onderzoek naar wil doen, lijkt het me makkelijker om op ideeën te komen en een geschikt project te vinden.

Reageer