Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

Hallo,
 
Ik wil een pH probe in mijn vijver monteren, maar wel in een leiding die van de pomp af komt.  Als dat niet kan, dan evt. in een hoekje van de vijver (hier staat het water alleen wat stil)
 
Nu vroeg ik mij af of pH dusdanig snel verdeelt/mengt dat het niet uitmaakt waar ik de pH meet?
 
Bij temperatuur daarentegen kan het behoorlijk uitmaken waar je dit meet; aan de oppervlakte,  op 1 meter diepte,  in een schaduw plekje van de vijver,..    Temperatuur kan dus plaatselijk nogal verschillen, dit herken je misschien wel van als je 's zomers gaat zwemmen en je ineens in een warmer stuk terecht komt.   Het is dus niet zo dat temperatuur zich in water vliegensvlug mengt.    Doet pH dit wel?   (een afwijking van 0,4 in de pH op verschillende plekken vind ik nog acceptabel, daarboven niet).
 
Roel
 
 
 
 

Berichten: 12.262

Re: Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

De snelheid waarmee het mengt is denk ik niet heel afhankelijk van de methode die je gebruikt om verschillen vast te stellen. Of dat nou pH, temperatuur of zelfs met een kleurstof is, kun je plekken hebben waarbij het nauwelijks mengt, bijvoorbeeld in een stilstaand hoekje of iets dergelijks. 
 
De leiding die uit je pomp komt lijkt me wel een logische plaats om zaken als pH te meten, maar je kunt er niet van uit gaan dat niet representatief is voor ieder plekje in een vijver. Zelfs in een zwembad is dat niet het geval, en daar springt nog wel eens iemand in om de boel grondig te roeren. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

Dankjewel,  dat lijkt me inderdaad een goed antwoord.    Het is inderdaad niet zo als bijv. met electra dat een 'schok' (cq. electrische spanning) direct door het hele water verdeeld.
 
Zowel pH en warmte kunnen dus inderdaad best goed lokaal zijn.
 
Ik ga hem proberen in de uitstromer van de pomp te monteren.   Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

als je kabels lang genoeg zijn en de aansluiting water dicht is zou ik hem trouwens onderin nabij de inlaat van de pomp bevestigen. Zeker omdat je dan grotere temperatuurverschillen (eg. tussen dag en nacht) minimaliseert
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Geeft pH meten op verschillende plekken in vijver verschillende waarde?

Wat is het voordeel van montage bij de inlaat ipv de uitlaat van de pomp?
 
Ik zie er niet zoveel verschil in, afgezien van dat de uitlaat meestal gemakkelijker bereikbaar is. Als je bij de inlaat kunt is dat natuurlijk ook prima.
Victory through technology

Reageer