Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Bij het aansluiten van de stekker van mijn stekkerdoos met mijn computerapparatuur gebeurt het geregeld dat er in het stopcontact een knal te horen en een vlamboog te zien zijn (door de behuizing van het stopcontact heen). Het lijkt erop dat dit vooral gebeurt als ik de stekker niet snel genoeg in het stopcontact steek. Daarbij vliegt er dan ook een stop uit. Ik heb inmiddels een ruime voorraad reservestoppen gekocht, maar nu wordt het me toch te vervelend. Dit probleem is ook niet verdwenen nadat ik een andere computer ben gaan gebruiken. Heeft hier iemand ideeën voor een eenvoudige oplossing? Of moet ik gewoon een ander stopcontact monteren? (Ik ben zelf opgeleid als elektrotechnicus, hoewel van de zwakstroom/informatica richting).

Berichten: 270

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Afdekkap van de wandcontactdoos eraf en kijken of een foto plaatsen, het kan ook een losse draad zijn.

Ondertussen zullen de contacten wel ingebrand zijn, dus altijd vervangen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Staat de apparatuur aan die stekkerdoos al ingeschakeld bij het insteken van de stekker? Dan komt die vonk en die knal door de plotselinge inschakelstroom van de schakelende voedingen. Bij het stekkeren van schakelende voedingen is het handig om de stekker zonder aarzelen in één keer in te steken. Beter is nog om te zorgen dat de apparatuur uit staat op dat moment. En dan stuk voor stuk inschakelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Mijn huidige theorie over wat er gebeurt is dat er door de hoge inschakelstroom een vlamboogje in het stopcontact ontstaat wat zich vervolgens (als de stekker te traag in het stopcontact wordt gestoken) uitbreidt tot een geleidend pad van geïoniseerde lucht tussen fase en nul en dus kortsluiting.
 
Ik heb al wat geëxperimenteerd met het stapsgewijze inschakelen van de apparatuur maar heb zo (nog) niet kunnen achterhalen welk apparaat precies de kwaaie pier is...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

De aangesloten apparaten zijn:
 
- Monitor
- Computer
- Printer
- Geluidsboxen 
 
De printer en de geluidsboxen hebben een eigen adapter die niet kan worden uitgeschakeld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Ik heb een soortgelijke opstelling. Maar mijn stekkerdoos heeft een schakelaar en die gebruik ik altijd om de zaak in en uit te schakelen. Nooit problemen mee gehad. Bovendien wordt mijn printer niet over de stekkerdoos gevoed, maar over een  eigen vast stopcontact. Dit op advies van de fabrikant.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Een stekkerdoos met een schakelaar zou ook een idee zijn. 
 
Inmiddels heb ik het inwendige van het stopcontact eens goed geïnspecteerd en er blijken stukjes van de contacten en isolatie te zijn weggebrand en voor rest is er veel zwart geblakerd. Hoogtijd voor een nieuw stopcontact.

Berichten: 12.262

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Dat lijkt me ook, wellicht is het domweg 'versleten'. Als er isolatie mist zou het best kunnen dat je bij insteken van de stekker een vonk maakt (dat is vrij normaal bij ingeschakelde apparatuur in de stekkerdoos) die op een of andere manier de weg tussen fase en nul in de wandcontactdoos weet te vinden. Een vlamboog door lucht lijkt me gezien de spanning onwaarschijnlijk, maar als de contactdoos geblakerd is kan het best zijn dat er ietwat geleidend materiaal is ontstaan (deels verbrand plastic oid). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Inmiddels een stekkerdoos met schakelaar aangeschaft, en dat blijkt inderdaad de oplossing. Dus eerst de stekker in het stopcontact, en dan pas de schakelaar op aan. En pas daarna de computer aanzetten. Geen vonk meer te zien of te horen. En bij het afsluiten alles in omgekeerde volgorde: dus eerst de computer uit, dan de schakelaar op de stekkerdoos uit, en dan pas de stekker weer uit het stopcontact.
 
Dank voor de tips! :D

Berichten: 12.262

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Mooi dat het werkt :)
 
Maar ergens zou ik preventief die wandcontactdoos toch vervangen, ik zou er niet 100% gerust op zijn dat het ding niet spontaan een keer gaat kortsluiten. Het is vast wel van zelfdovend plastic gemaakt, maar het lijkt me toch geen veilig idee. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Het vervangen van het stopcontact bleek minder eenvoudig dan het leek: ik ben bij twee doe-het-zelf winkels geweest, en geen van beiden konden mij helpen. Ik zou daarvoor bij een bouwmarkt moeten zijn... Ik heb het stopcontact nu goed schoon gemaakt en omgekeerd teruggeplaatst. Zo gebruik ik de aansluiting die nog helemaal intact is voor de computerapparatuur, de andere aansluiting gebruik ik soms voor mijn zeer bescheiden geluidsinstallatie (die niet veel trekt).
 
Ik ben op het moment vanwege het staartje van een verkoudheid ook niet in de positie om stad en land af te reizen op zoek naar het juiste inbouw-stopcontact. Ik moet nog even rustig aan doen. 

Berichten: 12.262

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Dat is natuurlijk ook een optie, en het lijkt me niet iets dat heel veel haast heeft. Ik zou niet acuut op zoek gaan naar een vervangend exemplaar, maar als je toch een keer in de buurt van een hornbach of iets dergelijks bent een nieuwe kopen... duur zijn die dingen over het algemeen niet, en zo te zien lukt het je prima ze te demonteren en te installeren :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Ik ben meer een denkhoofd, maar als het moet kan ik als elektrotechnicus ook stopcontacten e.d. aansluiten. ;)
 
Ik zal het oude stopcontact te zijner tijd wel door een nieuwe vervangen. Die stekkerdoos met schakelaar is in elk geval al een hele verlichting, geen knallen en vonken meer meegemaakt.
 
Nu zit ik nog met een trekschakelaar in het gangpad waarvan het touwtje in de schakelaar zelf is afgebroken zodat ik het licht in de wc/douche aan moet doen om licht in de gang te hebben. Ik weet niet of dat nog te repareren is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Open maken en kijken wat er aan te doen is.

Berichten: 270

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Bij oude types vaak wel, bij nieuwere types is het bijna niet te doen om er een nieuw touwtje in te doen.

Reageer