Cesium 133 isotoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 7

Cesium 133 isotoop

Laatst heb ik veel gelezen over dit element.

Er wordt ook veel over gegist. Op YouTube is er een door Russen gemaakt filmpje dat de waarheid aardig tegemoet komt.

Ik zou graag meer willen weten waar dit non activ element gebruikt wordt.

In mijn bezit zijn sinds 1992 9 ampullen van 100 gram 900 gram dus.

Ik heb het destijds voor heel veel geld laten testen door Dr.Brockmann van instituut Frensenius te Frankfurt.

Het in mijn bezit zijnde Ceasium 133 heeft een reinheidsgraad van 99.998

Wie kan mij hier meer over vertellen.?

Groeten allemaal. Wim

Berichten: 12.262

Re: Cesium 133 isotoop

Cs 133 is de enige stabiele isotoop, natuurlijk caesium bestaat er voor 100% uit. 99.998% is wel zeer zuiver, geen idee waar dat specifiek voor nodig of bedoeld is. Er zijn niet veel praktische toepassingen voor, en het is uiteraard een behoorlijk gevaarlijk goedje, dus laat het vooral in de ampullen zitten. 
 
Overigens is het best een waardevolle set, elementen-verzamelaars zullen denk ik behoorlijk wat betalen voor een ampul met 100 gram en dergelijke zuiverheid. Niet dat het element zo zeldzaam is, maar metallisch caesium wordt niet zoveel geproduceerd, en zeker in dergelijke zuiverheid is het wel bijzonder.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Cesium 133 isotoop

Goedenavond Benm

Dank voor uw snelle reactie.

Ik zou best een aantal van deze ampullen willen verkopen. Uiteraard niet allemaal. Ik werkte begin 90 er jaren in Rusland. Daar kwam ik in contact met een chemicus van Jeltsin. Deze bood mij deze partij aan. Ik bracht het naar Frensenius in Frankfurt. Dit is een van de drie laboratoria in Europa die het equipment hebben dergelijk materiaal te testen. Ik ben nu 66 en als één van mijn kleinkinderen 's studie mee zou kunnen financieren verkoop ik graag een aantal ampullen. Bovendien zou ik er genoegen aan beleven een verzamelaar in de gelegenheid te stellen er bezit van te nemen. Het fascineert mij telkens als ik een ampul ter hand neem en het smeltpunt bereik. De kristallen zijn na het nemen van de vaste vorm telkens wonderbaarlijk mooi. Ik weet voorlopig echter nog niet op welke wijze en waar ik dit prachtige element zou kunnen aanbieden. Nogmaals hartelijk voor je snelle reactie.

Groet Wim

Berichten: 7

Re: Cesium 133 isotoop


Berichten: 12.262

Re: Cesium 133 isotoop

Nouja, een studie betalen gaat denk ik wat ver qua waarde, al voegt dat analyserapport wel wat toe. 
 
Caesium is geen bijzonder schaars element of iets dergelijks, dus je moet niet denken aan een waarde vergelijkbaar met die hoeveelheid aan goud, platina of iets dergelijks. Het is meer wat de gek er voor geeft, maar gezien de grote ampullen en geteste zuiverheid kan dat nog wel een aardig bedrag belopen. Je zou ze bijvoorbeeld via ebay of iets dergelijks kunnen verkopen, ik denk dat de verzamelwaarde van zo'n ampul (per stuk) een paar honderd euro is, misschien richting de duizend gezien het formaat en bewijs van zuiverheid. 
 
Het zou overigens wel kunnen zijn dat het vanwege de hoge zuiverheid waardevoller is, maar ik kan me geen andere afnemer dan een verzamelaar bedenken die dit van een particulier zou kopen. 
 
Overigens lijkt me verzending wel een probleem, ik denk niet dat dit gewoon op de post mag... als zo'n ampul breekt dan heb je een al snel een brand die alleen maar erger wordt als iemand het probeert te blussen met water. 
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Cesium 133 isotoop

Goedemorgen Benm

Er is via Ebay iemand die er 1250 euro per ampul voor wil bieden. Dat vind ik een beetje te weinig. Zo bij elkaar is het een mooie collectie.

Ik had een tijd geleden de politie gebeld en via justitie laten vragen of ik dit materiaal gewoon in huis mocht hebben en zou morgen verhandelen. Welnu dat is volledig legaal. Het materiaal is speciaal en brandveilig verpakt met waarschuwingstickers op de doos.

Destijds moest ik van Rusland uit smokkelen. Dat was voordat het naar Frensenius ging. De waarde was toen ook vele malen hoger. Zo hoog dat een Nederlandse firma het voor mij invloog naar Frankfurt om het daarna in een Zwitsers douane depot op te slaan. Anders zou ik over de waarde belasting moeten betalen.

Toen ik er in Nederland mee aankwam klaarde ik het toen nog voorzien van een Russisch certificaat in bij de douane op Schiphol.

De Nederlandse firma stuurde mij de rekening na 5 jaar van de Zwitsers Deze bedroeg toen 35.000 gulden.

Daar ben ik via een rechtzaak vanaf kunnen komen. Sinds die tijd vanaf 1998 is het thuis.

Ik zal het persoonlijk en verpakt zoals vereist wordt bezorgen bij een intressent want per post tenzij via een speciale bode is niet toegestaan en inderdaad verboden.

Benm ik houd u graag op de hoogte.

Groet Wim

Berichten: 12.262

Re: Cesium 133 isotoop

Tijden veranderen vrees ik, je kunt het nu gewoon online bestellen, al blijft verzending een probleem. Hier een redelijk betrouwbare handel met wat prijzen:
 
https://www.smart-elements.com/Cs
 
1250 euro voor 100 gram lijkt me redelijk marktconform. 
 
35.000 gulden zul je er niet meer voor krijgen denk ik, tenzij je het zelf in kleinere ampullen kunt stoppen van bijvoorbeeld 1 of 10 gram en ze aan verzamelaars weet te slijten voor de 'novelty' waarde. Uiteraard is dat niet iets dat je thuis moet gaan uitproberen.
 
Probleem is dat de markt voor het metaal heel klein is gezien de beperkte praktische toepassing, en daarom is het relatief kostbaar in hoeveelheden van bijvoorbeeld 100 gram. Je kunt het kopen voor een paar duizend euro per kilo vanaf de fabriek, maar die maken dan een losse batch voor jouw order en daar zit vaak een flinke minimumhoeveelheid aan. De gemiddelde mens heeft denk ik niet zoveel aan 100 kilo caesium. 
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Cesium 133 isotoop

Goedemorgen Benm

Dankjewel voor de bijzonder interessante site.

Als ik dat zo zie dan ben ik toch van plan te verkopen. Ik denk dan aan een bedrag van 1000 euro per ampul vergezeld van een kopie van het testrapport.

Hoe dat nu zit weet ik niet. Maat in de 90 jaren waren er 3 laboratoria in Europa uitgerust met het equipment om dit materiaal te testen op reinheid.

Te weten Frankfurt Lyon en Stockholm.

Hoe ik het aan ga bieden weet ik nog niet. Op EBay is een mogelijkheid echter de vraag is onder welke rubriek?

Ik sta open voor suggesties. Ook wil ik de hele partij wel kwijt voor 9000

Gr.Wim

Berichten: 12.262

Re: Cesium 133 isotoop

Op ebay zou ik kiezen voor iets als science collectibles, al zal men je advertentie wel vinden op zoekterm denk ik. 
 
Lastige is wel dat ebay wereldwijd werkt en je iets moet regelen qua verzending. Ik denk niet dat je 100 gram zomaar mag verzenden gezien de gevaarzetting, ik kan me zo voorstellen dat het bijvoorbeeld niet als luchtpost meegenomen kan worden (stel dat die ampul breekt tijdens de vlucht...). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Cesium 133 isotoop

Radioactieve stoffen mogen nooit per post verstuurd worden, niet over water of over land, en zeker niet door de lucht. Dit moet per speciaal vervoer dat ook niet via luchtcargo mag, alleen over water of land.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Cesium 133 isotoop

133 Cs is niet radioactief, maar wel chemisch zeer reactief - vergelijkbaar met natrium maar dan nog een slagje extra. Bij contact met water heb je acuut brand of een explosie. 
 
Radioactief materiaal is een heel ander verhaal, tenzij het zo is opgesloten dat het geen straling lekt en niet kan vrijkomen (bijvoorbeeld een rookmelder, die mag best met de postpakketjes mee). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cesium 133 isotoop

Opmerking moderator

en hiermee is het een en ander wel besproken. Daarnaast is Wetenschapsforum geen marktplaats. Hierbij wordt het topic gesloten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gesloten