[wiskunde] Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Dag iedereen,

Ik heb een vraagje, ik heb eerst de functie getekend en heb opgemerkt dat ik de helft moet berekenen en dit dan op het einde maal 2 moet doen. Ik heb gekozen voor het inteval [0,4] .

Normaal moet je uw bovenste functie min uw onderste functie doen, en dan zo verder de integraal berkenen. Ik kom uit op een vreemd uitkomst, maar zie niet meteen wat ik verkeerd heb gedaan. Is er iemand die mij hierbij ak helpen?

Alvast bedankt!
Bijlagen
27EF5E8E-3DA2-4765-8B8C-FB0C2A41EAEA.jpeg
27EF5E8E-3DA2-4765-8B8C-FB0C2A41EAEA.jpeg (66.65 KiB) 715 keer bekeken
19D3D1B7-E5BF-4128-A67A-F4AA196D4B44.jpeg
19D3D1B7-E5BF-4128-A67A-F4AA196D4B44.jpeg (32.07 KiB) 715 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Een primitieve van sqrt(x) is 2/3*x3/2, maar hier heb je sqrt(4x)...
 
Ofwel doe je een substitutie (t = 4x), of je vermijdt dat eenvoudig via sqrt(4x) = 2*sqrt(x).
 
\(\int_{-4}^4 \left(4-\sqrt{|4x|}\right) \,\mbox{d}x=2\int_{0}^4 \left(4-\sqrt{4x}\right) \,\mbox{d}x=4\int_{0}^4 \left(2-\sqrt{x}\right) \,\mbox{d}x=\ldots\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Er staat |x| x-absoluut
 
Dat maakt dat  |x|=-x voor x <0
 
Als je dus van -4 tot 0 wilt integreren dan moet het teken worden aangepast.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 250

Re: Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Afbeelding

Normaal heb ik het nu wel juist geïntegreerd, maar ik heb ook eens naar de oplossing gekeken en daar hebben ze y=4 niet in de integraal gestoken, maar waarom? Dit zorgt er toch juist voor dat je weet tot waar je uw opp moet berekenen?

Als je adhv de y as gaat integreren , dan kan je deze wel weglaten en is het enkel y^2 /4, maar als je adhv uw x-as gaat werken toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bepaalde integraal oppervlakte berekenen

Dit is slordig, je mengt immers u en x (terwijl ze verschillende grenzen hebben).
 
Ik zou die substitutie vermijden, want sqrt(4x) is toch gewoon 2*sqrt(x); zie mijn vorig bericht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer