Millikan experiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Millikan experiment

In het kader van doorgronden van het Millikan experiment (het meten/bepalen van de Quantum lading q=1,6.10-19 Coulomb)
Millikan formule 
Millikan formule.jpg
Millikan formule.jpg (3.29 KiB) 999 keer bekeken
[/size]
Millikan experiment.jpg
Millikan experiment.jpg (15.7 KiB) 1000 keer bekeken
[/size]
vraag ik me af hoeveel tijd een heel klein oliedruppeltje (r=1μm, ρ=800kg/m3) nodig heeft een afstand van 10cm te overbruggen in lucht van 1atm T=20°C
onder invloed van de zwaartekracht (Terminal velocity vT)
 
Komt dat in de buurt van de 17 min?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Millikan experiment

Ik kom zelfs op bijna 70 minuten.
 
Ik heb het experiment ooit gedaan maar ik denk niet dat de afstanden in de buurt van 10 cm lagen, eerder enkele mm.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Millikan experiment

Ja, de benodigde tijd hangt af van de straal van de oliedruppel, de dichtheid van de olie,
de terminal velocity vT en de te overbruggen afstand afhankelijk van de grootte van het apparaat.

Ik kom daarmee op het volgende.

[attachment=29204:Millikan experiment.jpg]
Bijlagen
Millekan experiment.jpg
Millekan experiment.jpg (80.17 KiB) 994 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Millikan experiment

Ik ken die uitdrukking voor Fw niet die je gebruikt.
 
Ik ben uitgegaan van Stokes (zeer laag Reynoldsgetal, wegens kleine formaat en zeer lage snelheid):
Cd = 24/Re = 24.η / (ρ.v.d) met ρ de dichtheid van lucht, η de viscositeit en d=2.r. Daar gebruik ik nagenoeg dezelfde waardes voor als jij.
 
Fw = ½.ρ.A.v2 met A=π.r2.
 
Maar ik had jouw bericht onzorgvuldig gelezen en heb gerekend met d=1 μm.
 
Als ik voor r die waarde kies kom in eveneens op 17 minuten. Dus  waarschijnlijk komt de door jou gebruikte formule op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Millikan experiment

Ik vind het razend knap (in1913) om op basis een aangebrachte elektrische lading van hoogstens enkele elektronen van een oliedruppel (verkregen door wrijving of x-ray bestraling in een spray), en het uitvoeren van meerdere experimenten steeds (met de formule van Millikan),een veelvoud van de eenheidslading werd gevonden om daarna q=1,6.10-16 te vinden door simpel de GGD(Exp1,Exp2,Exp3...)te bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Millikan experiment

Ja. Een prachtig experiment in al z'n eenvoud - maar nog niet zo makkelijk om echt nauwkeurig uit te voeren. 

Reageer