Zintuigen en impulsen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Zintuigen en impulsen

Zintuigen nemen prikkels uit het in,-en uitwendige milieu op. 
Op de gewaarwording van zintuigen volgt de waarneming In de hersenen.
 
Hoe zetten de zintuigen prikkels om in impulsen?
Gebeurt dit, doordat de prikkel de rustpotentiaal van het membraan van de zituigcellen depolariseert (verandering van concentraties natrium-en kaliumionen)?
Of geeft de zintuigcel neurotransmitters af waardoor er een actiepotentiaal in de dendrieten of het cellichaam van sensorische neuronen ontstaat?

Berichten: 12.262

Re: Zintuigen en impulsen

Ik zou zeggen het eerste, althans, voor zintuigen die met een zenuw verbonden zijn aan de hersenen. Dat is vrijwel alles, dingen als tast, gehoor, zicht, smaak reuk en balans  die we gangbaar tot zintuigen rekenen. Maar je hebt natuurlijk ook andere zintuigen, bijvoorbeeld die de pH van je bloed doorgeven, en zich in de hersenstam bevinden. Daarvan zou je wellicht kunnen stellen dat ze direct neurotransmitters aan de hersenen doorgeven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Zintuigen en impulsen

Benm schreef: Ik zou zeggen het eerste, althans, voor zintuigen die met een zenuw verbonden zijn aan de hersenen. 
 

 
Volgens mij zijn zintuigen per definitie verbonden met sensorische neuronen, anders komt de informatie niet in de schorsvelden van de hersenen. Dat geldt voor zowel voor extero-als interosensoren.
Alleen pijnzintuigen liggen als vrije zenuwuiteinden onder andere in de huid en in de organen. Daar ontstaat bij een minimale drempelwaarde meteen een actiepotentiaal in de sensibele neuronen.
 
 
Benm schreef:  Maar je hebt natuurlijk ook andere zintuigen, bijvoorbeeld die de pH van je bloed doorgeven, en zich in de hersenstam bevinden. Daarvan zou je wellicht kunnen stellen dat ze direct neurotransmitters aan de hersenen doorgeven.
 
De pH waarde van het bloed wordt door chemosensoren in de halsslagaders en de aortaboog gedetecteerd. Op welke manier daar een actiepotentiaal ontstaat kan ik nergens vinden.
 
 
In de regel wordt het celmembraan van zintuigen door een adequate prikkel met een minimale drempelwaarde gedepolariseerd. Daardoor ontstaat een actiepotentiaal of een impuls. Ik vermoed, maar dat kan ik nergens vinden, dat deze impuls ervoor zorgt dat de zintuigcel neurotransmitters (via een synaps?) afgeeft aan een sensibel/sensorisch neuron. 
 
Kan iemand reageren die weet hoe dit precies verloopt?
 
 
 
 

Berichten: 12.262

Re: Zintuigen en impulsen

Misschien is het onderscheid ook wel lastig te maken. 
 
Bij een 'zenuw' stel ik me een neuron voor dat via een met myeline bedekte route de verbinding van dendriet naar axon maakt. Myeline maakt de overdracht van het signaal een stuk sneller, en bedekt de meeste gangbare zenuwen (bijvoorbeeld die van je vinger naar je ruggenmerg oid, en vanaf daar naar de hersenen etc). 
 
Maar ergens vraag ik me af of dit een goed criterium is gezien er ook verbindingen in de hersenen zijn die deels met myeline bedekt zijn. 
 
Het mechanisme met actiepotentialen en dergelijke is vergelijkbaar. Het verschil zit hem vooral in snelheid: Een tastzenuw in je teen moet redelijk snel informatie overbrengen naar je centraal zenuwstelstel, en dat is zonder myeline niet mogelijk (als dat mis loopt ontwikkel je MS). Maar als je er van iets verder naar kijkt is het feitelijk gewoon een neuron als alle andere, het is 1 cel die wel een meter lang kan zijn: welliswaar met een informatie-versnellend en beschermend weefsel tussen dendriet en axon, maar verder niet fundamenteel verschillend. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Zintuigen en impulsen

Benm schreef: Misschien is het onderscheid ook wel lastig te maken. 
 
 
Dat is nu ook net mijn vraag.
 
 
Benm schreef: Bij een 'zenuw' stel ik me een neuron voor dat via een met myeline bedekte route de verbinding van dendriet naar axon maakt. 
 
Een neuron-neuron transmissie gaat niet van dendriet naar axon, maar van neuriet of axon naar dendriet of cellichaam via synapsen.

Berichten: 12.262

Re: Zintuigen en impulsen

Nu je het zo zegt, inderdaad. 
 
Maar voor het oorspronkelijke argument maakt ook dat wellicht niet zoveel uit: je zou een fundamenteel verschil hebben als neuronen direct met elkaar communiceren zonder dendrieten of axonen. Wellicht is dat best mogelijk, maar vast staat dat binnen de hersenen (ook) dendrieten en axonen voorkomen, al dan niet voorzien van myeline. 
 
Vervolgens is de vraag wellicht wat een 'prikkel' dan is. Voor iets als tast, pijn, temperatuur en dergelijke is dat vrij duidelijk, maar dat zijn prikkels waar cellen in het brein niet gevoelig voor zijn. 
 
Ik zou echter stellen dat een prikkel ook de aanwezigheid van stoffen in het bloed kan zijn, en dan zie je opeens heel veel prikkels die direct in de hersenen werken: bijvoorbeeld de aanwezigheid van opiaten in het bloed. Die hebben ook wel wat effecten buiten de hersenen, maar het voornaamste effect is toch wel wat ze -in- je hersenen doen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Zintuigen en impulsen

Benm schreef: Vervolgens is de vraag wellicht wat een 'prikkel' dan is. 
 
Een prikkel is alles waar zintuigen of sensoren op reageren. Bijvoorbeeld lichtgolven voor de staafjes en kegeltjes of geluidsgolven voor het orgaan van Corti, zure chymus die de maag verlaat en sensoren in het duodenum prikkelen, zodat het hormoon secretine wordt afgegeven, die de alvleesklier aanzet tot de productie van alvleessap, de paCO2 voor de centrale chemosensoren in de medulla oblongata en de paO2 voor de perifere chemosensoren in de aorta en de aa. carotis, etc. etc. 
 
Benm schreef: Voor iets als tast, pijn, temperatuur en dergelijke is dat vrij duidelijk, maar dat zijn prikkels waar cellen in het brein niet gevoelig voor zijn. 
Het is wel belangrijk om de juiste terminologie te gebruiken. Ons brein ontvangt geen prikkels, maar impulsen of elektrische signalen. Het brein is idd niet gevoelig voor de buitentemperatuur. De warmte,-en koude zintuigen in de dermis van de huid gewaarworden de externe temperatuur. Ze zetten dit om in impulsen, die via sensorische neuronen naar het temperatuurcentrum in de hypothalamus worden gestuurd, waar de temperatuur wordt waargenomen (perceptie).
Het brein kan volgens mij alleen geprikkeld worden na een craniotomie. 
 
Ik ben in dit topic alleen geïnteresseerd in de fysiologie van de zintuigen: hoe zetten zintuigen prikkels om in impulsen? 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Zintuigen en impulsen

egos schreef: Hoe zetten de zintuigen prikkels om in impulsen?
 
Sommige neuronen met vrij zenuwuiteinden kunnen een prikkel direct omzetten in een actiepotentiaal. Maar bij het waarnemen van bewegend haar, bijvoorbeeld, wordt de prikkel eerst waargenomen door mechanische receptoren in de haarcellen. Die mechanische verandering wekt dan een actiepotentiaal op, waarna neurotransmitters worden afgegeven aan sensorische neuronen. Vervolgens treedt in die neuronen ook een actiepotentiaal op en wordt het signaal doorgegeven naar de hersenen.
 
Het hangt er dus vanaf met wat voor prikkel je te maken hebt. De prikkel kan direct doorgegeven worden, maar er kunnen ook allerlei second messenger pathways en neurotransmitters tussen zitten voordat de prikkel een actiepotentiaal in een axon veroorzaakt. Alleen al in het oog spelen vijf typen neuronen een rol bij de phototransductie, het omzetten van lichtenergie in elektrische signalen.
 
Als je er echt meer over wilt weten zou ik je aanraden om een boek aangaande menselijke fysiologie te kopen. Persoonlijk kan ik je Human Physiology van Silverthorn aanraden. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer