Katalyst biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Katalyst biodiesel

hoi allen,
 
voor een eindwerk moet ik een biodiesel reactor automatiseren.
Nu wordt er gebruik gemaakt van CH3ONa als katalyst. Dit is een erg kristalliserend product waardoor er altijd nagespoeld moet worden met methanol.
Omdat we de stoffen dmv pompen gaan doseren uit buffervaten in de reactor is het dus erg moeilijk om dit na te reinigen.
 
De vraag is nu als volgt:
Kan er een voorraad katalyst en methanol al samengevoegd worden in 1 buffervat?
of gaat de CH3ONa + CH3OH reeds een andere reactie starten door het staan in het buffervat?
 
De normale reactie van biodiesel is:
Triglyceride (frietuurolie,..) + 3 CH3-OH <=> 3 x vetzuurmethylesters (biodiesel) + glycerol
 
 
 
Ik vind in verband met de katalyst erg weinig info terug vandaar de vraag hier op het forum.
 
Alvast bedankt!
 
 

Berichten: 391

Re: Katalyst biodiesel

Methanol met metallisch natrium geeft natrium methoxide.
2 CH3-OH + 2 Na --> 2 CH3-ONa + H2
 
Dus je "katalyst" wordt uit methanol gemaakt.
 
Dus methanol en natrium methoxide bijten elkaar niet.
 
 
Meer info is te vinden met google onder omestering, transesterification, FAME (fatty Acid Methyl Esters)

Berichten: 8

Re: Katalyst biodiesel

gravimetrus schreef: Methanol met metallisch natrium geeft natrium methoxide.
2 CH3-OH + 2 Na --> 2 CH3-ONa + H2
 
Dus je "katalyst" wordt uit methanol gemaakt.
 
Dus methanol en natrium methoxide bijten elkaar niet.
 
 
Meer info is te vinden met google onder omestering, transesterification, FAME (fatty Acid Methyl Esters)
 
Ja dat had ik zelf ook al verondersteld. Maar m'n chemielessen zijn al enkele jaren geleden dus was niet meer zeker!
Bedankt! 
 
Een vat frituurolie en een vat met methanol + katalyst kan dus absoluut.

Berichten: 391

Re: Katalyst biodiesel

Je hebt ook een overmaat methanol nodig om het evenwicht naar rechts te krrijgen.

Berichten: 8

Re: Katalyst biodiesel

gravimetrus schreef: Je hebt ook een overmaat methanol nodig om het evenwicht naar rechts te krrijgen.
 
Dat had ik al opgenomen, we willen inderdaad puur biodiesel en geen mengelmoes door tekort aan methanol.
 
Nu stuit ik echter op het volgende probleem. Hoe kan je dat spul veilig doseren?
met een dosseerpompje uiteraard.
 
Maar hiervoor moetje altijd wat 'lucht' uit het vat laten waarin je het pompt. (Want je neemt plaats in).
Je kan dit niet zomaar vrijlaten aan de atmosfeer aangezien we dampen krijgen en een vlampunt van 11°C hebben...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Katalyst biodiesel

Veel hangt af van hoeveel voeg je toe t.o.v. je verpakking. relatieve hoeveelheden als 10% van jouw kopruimte vereisen echt geen aflaat systemen. En anders actief afzuigen door een actief kool filter.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 391

Re: Katalyst biodiesel

Of het vat via een koeler beluchten, of naar buiten ventileren.

Reageer