'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Hallo iedereen,
 
Ik heb een vlaggenmast die in een stuk pvc buis schuift. Dus eigenlijk wil ik het stuk pvc buis stevig fixeren. 
Het probleem daarbij is dat de pvc buis de grond niet mag raken, dus daar kan ik het niet vastzetten. 
Ik heb wel vier ijzers rond de pvc buis. Elk ijzer heeft een uitsteeksel waar ik een aluminium buisprofiel aan zou vastzetten.
Het andere uiteinde van het aluminium buisprofiel kan dus wel ergens aan een steunpunt bevestigd worden.
 
Het klinkt misschien allemaal nog niet zo duidelijk, daarom heb ik een tekening gemaakt.
Op de tekening is het gearceerde het ijzer rond de pvc buis. Ik heb er maar 2 getekend maar eigenlijk zijn het er dus vier.
Nu zou ik dus in elke (wind)richting een aluminium buisprofiel kunnen vastzetten. 
Mijn vraag is dan wel : kan dat op een redelijk stevige manier ? En wat zou dan best zijn, zoals in afb. 1 alle 4 ijzers bij elkaar (en in het midden zoals op de afbeelding of beter bovenaan of onderaan), of zoals op afb. 2 meer verspreid over de pvc buis ?
 
Iemand enig idee / suggestie / … of zelfs beter idee ?? (of vragen ter verduidelijking ;-) )
 
Alvast heel erg bedankt !
Bijlagen
mast.jpg
mast.jpg (52.27 KiB) 1007 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Als het aantal buizen beperkt is tot maximaal 4, wordt dit een probleem. Stabiel krijg je het pas met 2x3 buizen, 3 stuks bovenaan en 3 onderaan.

Berichten: 859

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

gooi die pvc buis weg en gebruik daar ook een stuk aluminium voor.
daar las je minimaal 3 buizen aan 4 mag uiteraard ook
en die zet je goed vast.
 
je kan de pvc buis ook gewoon in een kuip zetten en deze vol beton storten

Berichten: 2

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Bedankt voor de reacties !
 
@Michel Uphoff : hier vreesde ik al voor. Maar goed, ik bekijk met je tip hoe ik het stabiel kan maken.
 
@Boertje125 : Bedankt voor de reactie. De PVC buis werd erbij geleverd en om een buis in aluminium te vinden met dezelfde (niet standaard) diameter ... bovendien kan ik niet lassen. Mocht ik dat wel kunnen had ik zeker wat aan je tip ! Wat de pvc buis in een kuip zetten en deze vol beton storten betreft ... zou ook goed zijn mocht het de grond mogen raken, maar hier is het een 'zwevend' gevalletje ;)
 
Ik kan met de tips alleszins verder aan de slag en wat dingen uitproberen. Bedankt !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Ik vind de hele probleemstelling een beetje vaag. Vooral het gegeven: "mag de grond niet raken". Wat mag de grond niet raken en waarom niet? Echt zwevend zal je het niet krijgen, dus ergens moet het op de grond komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Ik denk dat TS dit bedoelt:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (57.43 KiB) 1006 keer bekeken
 
Grijs de vlaggenmast, zwart de houder en blauw de buizen (3*2 stuks op 120 graden, hier maar 2*2 getekend) die m.i. nodig zijn om de houder, die de bodem niet mag raken, voldoende te steunen. Het geheel moet stabiel genoeg zijn om de krachten die de mast bij sterke wind uitoefent op te kunnen vangen. Daar zou nog wat rekenwerk aan verricht moeten worden. Maar zonder afmetingen is dat niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Dat verklaart nog niet waarom de buis de grond niet mag raken. Ik heb het idee dat hier een probleem gecreëerd wordt.
Ik zou die buis op een pallet of een soortgelijke houten vlonder monteren en die verzwaren met stenen of zandzakken.
Als je de "zwevende" constructie stabiel wil maken zal je de poten ook aan iets zwaars moeten bevestigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 'zwevende' vlaggenmast vast zetten

Dat verklaart nog niet waarom de buis de grond niet mag raken.
 
Nee, helemaal niet. Maar dat is een gegeven eis.
Waarom? Geen idee.

Reageer