[natuurkunde] Versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Versnelling

Ik vroeg me af of de versnelling in beide situaties gelijk is aan elkaar, en zoja waarom?
Bijlagen
8E80B314-FE7E-4547-A0F7-9B2E5BD481D9.jpeg
8E80B314-FE7E-4547-A0F7-9B2E5BD481D9.jpeg (59.8 KiB) 611 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Versnelling

voor beide hellingen geldt dat de vermindering van de potentiele energie hetzelfde is .
als de skieer onderaan komt is de vermindering van de potentiele energie in beide gevallen omgezet in kinetische energie.
als skieer nummer 1 onderaan de helling een snelheid heeft van 4 m/s dan zal skiere nummer 2 die bovenaan de helling al begint met een snelheid van 3 m/s , dan zal de snelheid van skier nummer 2 ook toenemen met 4 m/s
.dus skieer 2 heeft dan onderaan de helling een eindsnelheid van 3+4=7 m/s.

Berichten: 250

Re: Versnelling

voor beide hellingen geldt dat de vermindering van de potentiele energie hetzelfde is .

als de skieer onderaan komt is de vermindering van de potentiele energie in beide gevallen omgezet in kinetische energie.

als skieer nummer 1 onderaan de helling een snelheid heeft van 4 m/s dan zal skiere nummer 2 die bovenaan de helling al begint met een snelheid van 3 m/s , dan zal de snelheid van skier nummer 2 ook toenemen met 4 m/s

.dus skieer 2 heeft dan onderaan de helling een eindsnelheid van 3+4=7 m/s.
inderdaad ik heb het ook op die manier opgelost, maar wou ook zien of het kon op een ander manier en als je 2 situaties schetst, en dan de versnelling aan elkaar gelijk stelt kom je er ook, vandaar mijn vraag omdat ik niet zeker ben of het mag

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Versnelling

Het juiste antwoord is C!
De zwaartekrachtcomponent langs de helling verandert niet ,dus de versnelling ook niet!
de 2e rit doet ie in de helft van de tijd van de 1e rit

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Versnelling

de twee snelheids-tijd oppervlakten zijn aan elkaar gelijk (zelfde afstand langs de helling)
vt diagram.jpg
vt diagram.jpg (14.22 KiB) 617 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Versnelling

aadkr schreef: voor beide hellingen geldt dat de vermindering van de potentiele energie hetzelfde is .
 
klopt, maar de rest van dat verhaal niet.
 
de snelheidstoename per seconde (=versnelling) is gelijk, maar door zijn beginsnelheid bevindt de skiër zich een kortere tijd op de helling.
 
3+4 = 7m/s is dus niet het juiste antwoord, 9 m/s al helemaal onlogisch, keus tussen 4 en 5 m/s. 
 
½mv12 + mgh = ½mv22
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Versnelling

de twee snelheids-tijd oppervlakten zijn aan elkaar gelijk (zelfde afstand langs de helling)

Afbeelding vt diagram.jpg
en de versnelling is de rico, en die zal dan in beide situaties gelijk zijn net als de versnelling toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Versnelling

Stephkee schreef: en de versnelling is de rico, en die zal dan in beide situaties gelijk zijn net als de versnelling toch?
??? kun je dat iets meer preciseren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Versnelling

Stephkee schreef: en de versnelling is de rico, 
yep
 
 
Stephkee schreef: , en die zal dan in beide situaties gelijk zijn 
yep
 
 
Stephkee schreef:  net als de versnelling toch?
en da's dan dubbelop  :?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer