animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 661

animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

ik wil graag een gif-animatie maken van een Michelson-Morley interferometer onder niet-relativistische doppler omstandigheden. Ik zit een beetje met de hoeken. Wat noemt men een rechte hoek?
 
Zijn bij Michelson-Morley-interferometrie de spiegeltjes heel goed gefixeerd? Of worden er aanpassingen gedaan aan de hoeken (van de spiegeltjes) tijdens de rotatie van de opstelling?
 
Bij een doppler-vorm veranderen de in- en uitgaande hoeken van het licht als je de opstelling roteert.
 
Nog een keer de vraag waar ik mee zit, "Wat noemt men een rechte hoek?"
 
animatie beeld 20 - rotatie a.gif
animatie beeld 20 - rotatie a.gif (228.69 KiB) 2321 keer bekeken
animatie beeld rotatie goed 20.gif
animatie beeld rotatie goed 20.gif (58.19 KiB) 2321 keer bekeken
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Misschien kan ik de vraag herformuleren in: "Vermoed ik goed dat de spiegeltjes voortdurend worden aangepast (gedraaid) om een zeer nauwe bundel licht (=laserbundel) terug te kunnen kaatsen naar de oorsprong (=beamsplitter)?. En dat geen gebruik wordt/werd gemaakt van een uitwaaierende lichtbron?"
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

lenzen

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Een eerste poging. Een interferometer die roteert.
 
De banden met streepjes representeren de laserstralen.Op elke individuele cirkel zitten de vier gekleurde streepjes op het kwadrant, onder dezelfde hoek als de interferometer. De verschuiving van de hoek ontstaat door de doppler-verschuiving van de individuele cirkles ten opzichte van elkaar.
 
het vierkant met het gekleurde kruis representeert de interferometer. Het blauwe sterretje representeert de lichtbron of anders de locatie van de beamsplitter. Ik heb vier richtingen onder 90 graden getekend, want het licht reist in vier richtingen tussen de spiegeltjes.Je zou golfjes kunnen tellen binnen de banden in de interferometer, als de spiegeltjes met rust werden gelaten tenminste
 
De laserstralen verschuiven dus telkens ten opzichte van de spiegeltjes. Je zou de spiegeltjes telkens moeten bijstellen om de laserstralen netjes terug te krijgen bij het middelspunt (blauwe sterretje).
 
[attachment=29238:loop 32 colour delay 15.gif]
 
edit oh, ik zie dat de gif niet animated wordt weergegeven
Bijlagen
loop  32 colour delay 15.gif
loop 32 colour delay 15.gif (311.15 KiB) 2315 keer bekeken
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Nou, op mijn eigen pc is dit dus gewoon een nette animatie, er zijn 36 beeldjes achter elkaar geplakt, elk met een 10 graden rotatie om hun eigen middelpunt van het gekleurde kruis (interferometer) en van elke individuele cirkelvorm./;golffront.
 
In elk beeldje kun je het aantal golfjes tellen, heen en weer in de twee armen van de interferometer. Het aantal golfjes in groen+rode richting is een arm. Het aantal golfjes in geel+paarse richting in de andere arm. Het verschil itussen het aantal golfjes in de twee armen bepaalt het faseverschil. Als het faseverschil verandert bij rotatie van de opstelling, zou je in theorie 'fringeshifts' moeten krijgen bij Michelson-Morley. Nou goed, dat mag allemaal bekend verondersteld worden.
 
Wat ik fijn vind is dat ik eindelijk een beeld heb van het Michelson-Morley experiment met doppler effecten. Dus  dat deel is geslaagd. Jammer is alleen dat ik de GIF-animatie niet kan tonen op deze site. Hoe zou ik de animatie wel kunnen tonen op dit forum? Heeft iemand enig idee wat er mis gaat of hoe dat op te lossen?
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Los van de animatie, vind ik het ook wel fijn om een precieze formule te weten voor het aantal golven in elke richting. Ik zou die zelf kunnen opstellen:
 
formule opstellen doppler lengtes interferometer.gif
formule opstellen doppler lengtes interferometer.gif (142.54 KiB) 2314 keer bekeken
 
Maar waarschijnlijk is dit al eens gedaan?
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

Ik zit trouwens nog even na te denklen over dat heen en weer zwiepen van de 'laserstraal' in de richting van de spiegeltjes als de opstelling geroteerd wordt (michelson-morley). De spiegeltjes moeten telkens bijgesteld worden om dezelfde laserstraal terug te leten keren naar het midelpunt/beamsplitter bij rotatie van de opstelling. Dit is alleen het geval als de lichtsnelheid NIET CONSTANT is. Als de lichtsnelheid wel constant zou zijn, treedt dit effect niet op. het is een onderscheidend kenmerk tussen deze twee situaties. Kan dit effect misschien gebruikt worden om aan te tonen dat de lichtsnelheid al dan niet constant is?
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

tuander schreef: Jammer is alleen dat ik de GIF-animatie niet kan tonen op deze site. Hoe zou ik de animatie wel kunnen tonen op dit forum? Heeft iemand enig idee wat er mis gaat of hoe dat op te lossen?
 
Waarschijnlijk lukt het wel met een kleiner aantal pixels, breedte van het plaatje < 400 pixels.  (Link)

Gebruikersavatar
Berichten: 661

Re: animatie maken interferometer (niet-relativistisch)

bedankt!
 
Een nieuwe poging:
 
half rotate michelson morley golfjes tellen.gif
half rotate michelson morley golfjes tellen.gif (242.21 KiB) 2318 keer bekeken
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Reageer