bereiding fosfaatbuffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

bereiding fosfaatbuffer

Dag iedereen,
 
Voor de bereiding van een mobiele fase met verhouding 34 volumes fosfaatbuffer (natriumdiwaterstoffosfaat en fosforzuur) en 66 volumes methanol,
wil Ik wil weten hoeveel ml fosforzuur R ik nodig heb als ik 500ml fosfaatbuffer wil bereiden.
 
De concentratie moeten voor natriumdiwaterstoffosfaat 0,8 g/l  en fosforzuur 0,5g/l  zijn, er wordt dus 0,4030 g  natriumdiwaterstoffosfaat (vast) afgewogen voor 500ml fosfaatbuffer (rekening houdend met de zuiverheid (99,25%). Fosforzuur is een vloeistof dus moet ik weten hoeveel ml ik hiervan nodig heb (de zuiverheid is 85%)?
 
Fosfaatbuffer wordt in 500ml bereid, hieruit worden 34 volumes overgebracht in fles samen met 66volumes methanol.
 
Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: bereiding fosfaatbuffer

85% betekent in dit geval dat het voor 85 massaprocent uit fosforzuur bestaat, de rest is water.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 23

Re: bereiding fosfaatbuffer

Marko schreef: 85% betekent in dit geval dat het voor 85 massaprocent uit fosforzuur bestaat, de rest is water.
dus 85g per 100g, maar als dit een vloeistof is , hoeveel ml zou ik moeten nemen om een concentratie van 0,5g/L te hebben als ik een oplossing van 500ml maak waarin dus natriumdiwaterstoffosfaat (0,4030 g) en fosforzuur (..ml?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: bereiding fosfaatbuffer

Dan heb je de dichtheid van fosforzuur nodig....maar waarom zou je het in mL willen weten??? Enkel omdat het een vloeistof is? Kan je een vloeistof niet afwegen dan?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer