[natuurkunde] Hydrostatische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 250

Hydrostatische druk

Hoe kan ik weten welke hoogte ik moet gebruiken bij het berkenen? En waarom?
9D952FB8-106A-4653-A22A-E126F033F2EB.png
9D952FB8-106A-4653-A22A-E126F033F2EB.png (495.81 KiB) 1132 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Vertel eerst maar wat je zelf denkt, en waarom.
 
Anders wordt het alleen maar antwoord voorzeggen  ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Hydrostatische druk

Ik zou de regel van Pascal gebruiken. ( De druk in twee punten in dezelfde vloeistof, op dezelfde hoogte is evengroot)

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

Vertel eerst maar wat je zelf denkt, en waarom.

 

Anders wordt het alleen maar antwoord voorzeggen  ;)
ik zou eerder denken om alle drie de hoogtes met elkaar op te tellen aangezien de vloeistof doorheen de hele buis zal gaan, dus ook deze afstand zal afleggen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Dan zou je een druk in een tuinslang zo hoog kunnen krijgen als je maar wilt door 'm vele malen op- en neer te kronkelen. Zal toch niet?  ;)

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

Dan zou je een druk in een tuinslang zo hoog kunnen krijgen als je maar wilt door 'm vele malen op- en neer te kronkelen. Zal toch niet?  ;)

Hmm ja inderdaad dat kan niet, moet ik dan bij het onderste gedeelte de druk als gelijk beschouwen, en van boven af beginnen zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Kijk eens naar wat Autodidact1 hierboven schrijft. Dat is een goed uitgangspunt.

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

Kijk eens naar wat Autodidact1 hierboven schrijft. Dat is een goed uitgangspunt.
Afbeelding

Dus o,8 m zal ik zwz moeten gebruiken, en het onderste gedeelte niet meer. Maar hoe zie ik dan of ik 0,15 wel of niet moet gebruiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Wat verwacht je dat er met de druk gebeurt als je het bovenste reservoir bijvult?

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

Wat verwacht je dat er met de druk gebeurt als je het bovenste reservoir bijvult?

Toenemen? Omdat het RE is met de hoogte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Inderdaad, toenemen. Maar wat is 'RE'?

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

Inderdaad, toenemen. Maar wat is 'RE'?
recht evenredig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

OK. Ja, klopt - zolang het dezelfde vloeistof is.
 
Dus wat wordt de druk?

Berichten: 250

Re: Hydrostatische druk

OK. Ja, klopt - zolang het dezelfde vloeistof is.

 

Dus wat wordt de druk?

Ik zou dan denken dat ik 0,15 wel erbij moet rekenen, en dan kom ik uit op 9500. Maar in de oplossing staat dat patm ervoor zorgt dat de 0,15 niet van belang is , maar ik snap dan nier waarom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Hydrostatische druk

Ik zie nu pas dat er luchtbellen(?) in het reservoir getekend zijn (niet te zien in het plaatje in bericht #8, wel in het eerste bericht).
 
Hoe die constructie er  dan precies uitziet weet ik niet en begrijp ik  niet. Ik zou zeggen dat als het bovenste stukje slang in staat is lucht onder in het reservoir te brengen, dat dat meteen dat stukje slang vol met vloeistof zou lopen.
 
Misschien dat iemand die bekend is met de constructie van katheters hier verheldering kan geven.

Reageer