[natuurkunde] NTC schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

NTC schakeling

Het is de bedoeling dat je schakeling afmaakt door de apparaten met elkaar te verbinden met draden, alleen snap ik niet hoe ik dat zou moeten doen. Dit is een oude vraag uit een examen (Natuurkunde vwo 2010 tweede tijdvak opgave 5) , ik kom er met de antwoorden zelf niet uit. Zou iemand het kunnen uitleggen.   
 
Opstelling_schakeling.png
Opstelling_schakeling.png (202.69 KiB) 985 keer bekeken
 
De vraag:
Op de practicumtafel staan de volgende spullen klaar (zie figuur 1): − een driepoot met brander en een glas gevuld met water en ijs; − een NTC en een thermometer die zich in het water bevinden; − een regelbare spanningsbron, een volt- en een ampèremeter De voltmeter moet parallel staan over de NTC en de Ampèremeter in serie.  
 
Er moeten eerst nog een aantal elektrische verbindingen in de practicumopstelling van figuur 1 gemaakt worden. P en Q zijn de aansluitpunten van de NTC. Geef aan waar de draden moeten komen die nodig zijn om metingen te kunnen doen over de NTC.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: NTC schakeling

teken eens een schakeling met een batterij, een lampje, een ampèremeter die de stroom door het lampje meet, en een voltmeter die de spanning over het lampje meet. Vooral niet te moeilijk denken. Even terug naar de tweede klas. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: NTC schakeling

Jan van de Velde schreef: teken eens een schakeling met een batterij, een lampje, een ampèremeter die de stroom door het lampje meet, en een voltmeter die de spanning over het lampje meet. Vooral niet te moeilijk denken. Even terug naar de tweede klas. 
Hier heb ik niet veel aan, maar toch bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: NTC schakeling

NatuurkundeFan schreef: Hier heb ik niet veel aan, maar toch bedankt.
vertel dan eens wat je daar aan mist. Want als je ook met kwesties als equivalentieprincipe bezig bent, denk je hier waarschijnlijk veel te moeilijk over. 
  • sluit die NTC aan  op de voeding 
  • zet dan een amperemeter in die schakeling om de stroom door die NTC te meten
  • zet dan nog een voltmeter in die schakeling om de spanning over die NTC te meten
maak eens een beetje bruikbare krabbel in paint.  Een fout of fouten daarin is niet erg, dan zien we tenminste waar je weet- of denkproblemen zitten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: NTC schakeling

Jan van de Velde schreef: vertel dan eens wat je daar aan mist. Want als je ook met kwesties als equivalentieprincipe bezig bent, denk je hier waarschijnlijk veel te moeilijk over. 
  • sluit die NTC aan  op de voeding 
  • zet dan een amperemeter in die schakeling om de stroom door die NTC te meten
  • zet dan nog een voltmeter in die schakeling om de spanning over die NTC te meten
maak eens een beetje bruikbare krabbel in paint.  Een fout of fouten daarin is niet erg, dan zien we tenminste waar je weet- of denkproblemen zitten
Ik dacht hier inderdaad te moeilijk over, mijn denk probleem zat hem in het feit dat de polariteit van meetinstrumenten niet uit maakte. Ik snap nu wat ik fout deed en heb de vraag opgelost. 

Reageer