Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Het is lente en ik wil een veranda plaatsen naast mijn stenen garage, waarvoor ik 4 acryl golfplaten van 250 x 104.5 heb gekocht van 1.5 mm dik/dun en voor de poten op de hoeken heb ik twee vierkante balken gekocht van 6.8 x 6.8.
 
Vervolgens wil ik een rechthoekig frame van 400 x 250 maken met 6 balken van 4.5 x 6.8 met van die metalen hoeken in de hoeken en de twee balken in de lengte verbinden met metalen strips. En dan drie balken van 3.5 x 3.8 om vier vakken van 100 bij 250 te maken en tot slot nog wat dwars balken van de zelfde dikte.
 
Hoe kan ik de overspanning het beste verstevigen?
 
Moet ik de poten aan grond vast maken?
 
Groetjes,
 
Joep

Berichten: 12.262

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Sterk genoeg voor welke situatie? Puur om op eigen kracht te blijven staan, of ook voor bepaald belasting door sneeuwval op het dak, wind,  en weet ik wat wat nog meer?
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Benm schreef: Sterk genoeg voor welke situatie? Puur om op eigen kracht te blijven staan, of ook voor bepaald belasting door sneeuwval op het dak, wind,  en weet ik wat wat nog meer?
 
Ik hoef er zelf niet op te kunnen staan en meer dan 10 cm sneeuw heb ik de laatste 10 jaar niet zien vallen (en zulke extreme situaties kan ik er tijdelijk wel een extra paal onder zetten en/of overmatig sneeuw tijdig verwijderen). Verder woon ik niet aan de kust, maar mag de veranda natuurlijk niet naar welke buren dan ook waaien, dus misschien de poten toch verankeren...

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, toch?
 
​Maar goed, ik denk dat 4.5 x 6.8 echt wel dik / hoog genoeg is voor simple overspanning van 2 - 2.5 m.
 
​De vraag is hoe de derde poot (in het midden voor) op te vangen - vanuit de middelste steun tegen de garage.
Bijlagen
veranda.jpg
veranda.jpg (194.21 KiB) 1336 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Het geraamte met twee poten.
 
Bijlagen
geraamte.jpg
geraamte.jpg (54.23 KiB) 1336 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Moet ik de metalen strip(s) aan boven- en/of onderkant plaatsen om balken aan elkaar te verbinden?
 
De twee palen voor wil ik natuurlijk (zoveel mogelijk) op de hoeken laten staan.
 
Hoe kan ik het beste een steun maken aan de muur, die stevig genoeg is?

Berichten: 270

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Antwoord op de eerste vraag: nee, voldoet niet.

De manier van een balk verlengen met strips gaat niet werken, gebruik hout uit één lengte met voldoende zwaarte. Een 5x7 met 4 meter overspanning is veels te weinig.

De staanders aan de voorzijde deugdelijk koppelen aan de fundering in verband met opwaaien. Als de wind eronder slaat wil je dak toch niet terug gaan halen bij de buren?

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Het is eigenlijk maar 2-2.5 meter, vanuit 3 kanten gesteund, 2x paal en 1x muur.
 
​Wat voor steun moet ik aan de muur maken?
 
Fundering? Terras bestaat uit tegels van 40 x 40 (los op wit zand).
Hoe zwaar moet ik de voorkant maken om wegwaaien te voorkomen? Of hoek verbinding sterk genoeg maken zodat het niet breekt.

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Geel en/of groen?
 
​En is bij geel 3 hoeken van 60% optimaal?
 

Berichten: 632

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Zet de platen bij een golfberg vast. Dan heb je geen last van inregenen.

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

efdee schreef: Zet de platen bij een golfberg vast. Dan heb je geen last van inregenen.
ik heb trapezium...en zie dat ze met uiteinde naar boven worden gemonteerd, dan moet ik toch in dal vast zetten? is anders het risico niet groot dat ik ze kapot draai?
 
Wacht daar hebben ze afstandhouders voor...

Berichten: 12.262

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Joep74 schreef: Fundering? Terras bestaat uit tegels van 40 x 40 (los op wit zand).
Hoe zwaar moet ik de voorkant maken om wegwaaien te voorkomen? Of hoek verbinding sterk genoeg maken zodat het niet breekt.
 
Effectief dus helemaal geen fundering. Je zult die palen gewoon een heel eind in de grond moeten drijven, net zoals je zou doen met de palen van een lang of vrijstaande schutting. Zoiets is een kwestie van een gat maken met een grondboor en daar de paal in steken, eventueel met wat cement. Hoe diep dat precies moet zijn durf ik niet te zeggen, maar ik zou gaan over 'overkill' - een meter of iets dergelijks, mits er niets onder de grond zit daar (riool oid!). 
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Kan ik geen (omgekeerde) driehoek maken aan de muur die wegvliegen voorkomt?
Bijlagen
steun.jpg
steun.jpg (28.71 KiB) 1336 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Is mijn zelf gemaakte veranda sterk genoeg?

Dat hangt van de lengte van het gele stuk af: het dak zelf hangt awh aan een schanierpunt linksboven, dus dat dat gele balkje op 20 cm uit de muur aan het dak van 20 meter lang gemonteerd wordt heb je er 10x zoveel kracht op staan dan aan het uiteinde van het dak.
 
Als je de palen aan het uiteinde in de grond verankerd voorkomt dat dat het dak omhoog kan, maar zonder die schanierwerking, het dak zal  zonder 'hulp' die palen uit de grond moeten trekken.
Victory through technology

Reageer