Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Zoals ik schreef, ik krijg dezelfde uitkomst als jij, maar ik had voor ik met rekenen begon verwacht dat het vat sneller zou leegstromen door een opening met een diameter van een centimeter.
 
Voor wat een vortex doet geeft het sommetje helaas geen uitsluitsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: Zoals ik schreef, ik krijg dezelfde uitkomst als jij, maar ik had voor ik met rekenen begon verwacht dat het vat sneller zou leegstromen door een opening met een diameter van een centimeter.
 
Voor wat een vortex doet geeft het sommetje helaas geen uitsluitsel.
Klopt de evolutie van de opening van de vortex gaan berekenen wordt onbegonnen werk maar dat het bij aanwezigheid van een vortex langer zal duren is zeker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Waarom zeker? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk maar intuïtie kan bedrieglijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: Waarom zeker? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk maar intuïtie kan bedrieglijk zijn.
wanneer de onderkant van de vortex de afloop raakt is een deel van de afloop is toch geblokkeerd.en is de afloop trager
Professor Puntje schreef: Ik heb het zelf niet nagemeten, ik ben meer een theoreticus. Het zou fijn zijn als de wat handiger gebruikers hier de experimentele kant van de zaak voor hun rekening nemen. ;)
wat denk jij ervan ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Rik Speybrouck schreef: wanneer de onderkant van de vortex de afloop raakt is een deel van de afloop is toch geblokkeerd.en is de afloop trager
 
 
Dat gebeurt alleen als het waterniveau al laag staat. En dan nog sluit dat niet uit dat de stroomsnelheid door de rest van de opening groter is.
 
Nogmaals, ik denk dat je waarschijnlijk gelijk hebt maar dingen 'zeker' noemen zonder experimenteel bewijs of grondige theoretische onderbouwing is altijd gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Rik Speybrouck schreef: wanneer de onderkant van de vortex de afloop raakt is een deel van de afloop is toch geblokkeerd.en is de afloop trager

wat denk jij ervan ?
 
Mijn indruk op grond van oppervlakkige waarneming was dat het leeglopen met draaikolk sneller gaat, maar ik heb het niet nagemeten. Op basis van een geïdealiseerde energiebeschouwing lijkt het mij nu dat een roterende waterkolom met een lagere verticale uitstroomsnelheid uit de gootsteen moet vertrekken dan dat een niet roterende waterkolom dat zou doen.
 
Maar ik ben in de stromingsleer niet goed thuis, dus ik weet het niet. We gaan het zien wat er uit dit topic komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef:  
Dat gebeurt alleen als het waterniveau al laag staat. En dan nog sluit dat niet uit dat de stroomsnelheid door de rest van de opening groter is.
 
Nogmaals, ik denk dat je waarschijnlijk gelijk hebt maar dingen 'zeker' noemen zonder experimenteel bewijs of grondige theoretische onderbouwing is altijd gevaarlijk.
of je een sterke rotatie hebt in het water kan ook

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

In een afgesloten vat moet er al wat rotatie zijn om een kolk te vormen; behoud van impulsmoment.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: In een afgesloten vat moet er al wat rotatie zijn om een kolk te vormen; behoud van impulsmoment.
 
Het "zetje" kan minimaal zijn (even roeren met een vinger is genoeg) en daarna versterkt de draaikolk zichzelf. Iets anders moet dan inderdaad ook steeds sterker de andere kant op gaan draaien, maar wat dat is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Wegens behoud van impulsmoment lijkt me dat niet mogelijk, tenzij de uitstromende vloeistof precies de ander kant op draait. Dat gebeurt natuurlijk niet 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Dat je de draaikolk door even roeren met een vinger op kunt starten weet ik uit ervaring. Dat is op zich ook niet problematisch omdat daarbij via je lichaam de keuken in tegengestelde richting gaat draaien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Ja, dan draait de hele massa een beetje en dat is genoeg om een snelle rotatie te krijgen vlak bij het midden van de vortex.
 
Maar als er in het begin niets roteert zal het total impulsmoment nul moeten blijven.
Dan zou, bij rechtsom draaien van de vortex, de bulk langzaam linksom moeten gaan draaien.
 
Niet uitgesloten maar ik kan me geen mechanisme voorstellen waardoor dat zou kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Inderdaad gaat het niet vanzelf, er moet een klein beetje netto beginrotatie zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Professor Puntje schreef: Inderdaad gaat het niet vanzelf, er moet een klein beetje netto beginrotatie zijn.
ik kan mis zijn maar ook in een tank waar er totaal geen rotatie is zal een vortex ontstaan op een zekere hoogte. Wanneer de tank begin leeg te lopen zal zich aan het wateroppervlak recht boven de afloop  een dip vormen die op een zekere hoogte onder het waterniveau zal resulteren in een vortex.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Wat gaat dan de andere kant op draaien?

Reageer