Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

We dwalen af van de topic vraag. Het is op zich ook interessant in welke richting de draaiklok zal draaien en hoe en waarom die draaiklok überhaupt ontstaat, maar daar gaat dit topic niet over.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Je hebt gelijk. Maar ik denk niet dat we tot een antwoord komen zonder een goed experiment of resultaten van een programma dat dit soort stromingen goed kan modelleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Professor Puntje schreef: We dwalen af van de topic vraag. Het is op zich ook interessant in welke richting de draaiklok zal draaien en hoe en waarom die draaiklok überhaupt ontstaat, maar daar gaat dit topic niet over.
ik heb al een paar studies doorlopen ondertussen en de conclusie is toch overal dezelfde hoor met een vortex duurt de afloop langer (oorzaak zie mijn vorig bericht ivm de oppervlakte van de afloop die belemmerd wordt door het gat  aan de onderkant van de vortex die boven de afloop hangt en als een verstorende factor werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Heb je links naar die studies?

Berichten: 12.262

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Ik heb mijn twijfels over het effect van de vortex op een praktische gootsteen - geen theoretisch model daarvan, maar gewoon wat je in je aanrecht hebt zitten. 
 
Volgens mij is de afvoer de bepalende factor, niet al dan geen vortex: Vergelijk 2 dingen die je in vrijwel ieder huis hebt: een gootsteen en de stortbak van het toilet. Op zich gaan daar vergelijkbare hoeveelheden water in, is de opening tussen stortbak en gootsteen vergelijkbaar in diameter, etc. De stortbak van je toilet gaat echter extreem veel sneller leeg dan de gootsteen, en de enige logische verklaring voor dat verschil is het gebrek aan een zwanenhals in de leiding tussen stortbak en toiletpot. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Bij een stortbak is de uitstroomsnelheid hoog door hevelwerking.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: Heb je links naar die studies?
over de draairichting zijn alle zovele discussies gevoerd, in theorie zou het tegen de klok moeten zijn meen ik maar er zijn zoveel verstorende factoren  dat er volgens mijn geen eenduidig antwoord kan worden gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Het gaat niet over de draairichting maar over de uitstroomsnelheid met of zonder vortex.
 
In #33 beweer je studies gezien te hebben waaruit zou blijken dat de uitstroomsnelheid (uitstroomdebiet) lager is bij het optreden van een vortex.
 
Graag links naar die studies. 

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: Het gaat niet over de draairichting maar over de uitstroomsnelheid met of zonder vortex.
 
In #33 beweer je studies gezien te hebben waaruit zou blijken dat de uitstroomsnelheid (uitstroomdebiet) lager is bij het optreden van een vortex.
 
Graag links naar die studies. 
http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/23140/1/IJEMS%2020%285%29%20361-366.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Dank je. Dit lijkt ons vermoeden te bevestigen.
 
Waarom kwam je niet eerder met die link?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Benm schreef: Ik heb mijn twijfels over het effect van de vortex op een praktische gootsteen - geen theoretisch model daarvan, maar gewoon wat je in je aanrecht hebt zitten. 
 
Volgens mij is de afvoer de bepalende factor, niet al dan geen vortex: Vergelijk 2 dingen die je in vrijwel ieder huis hebt: een gootsteen en de stortbak van het toilet. Op zich gaan daar vergelijkbare hoeveelheden water in, is de opening tussen stortbak en gootsteen vergelijkbaar in diameter, etc. De stortbak van je toilet gaat echter extreem veel sneller leeg dan de gootsteen, en de enige logische verklaring voor dat verschil is het gebrek aan een zwanenhals in de leiding tussen stortbak en toiletpot. 
 
Het zou inderdaad kunnen dat het effect van de zwanenhals op de uitstroomsnelheid veel groter is dan het eventuele effect van wel of geen draaikolk bij het leeglopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Xilvo schreef: Wat gaat dan de andere kant op draaien?
 
Als een vat perfect symmetrisch is en de uitstroomopenening en dergelijke ook, en er geen enkele andere verstoring is, dan niks. 
 
En anders de Aarde. Of in ieder geval iets harder of minder hard dezelfde kant op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Marko schreef:  
Als een vat perfect symmetrisch is en de uitstroomopenening en dergelijke ook, en er geen enkele andere verstoring is, dan niks. 
 
En anders de Aarde. Of in ieder geval iets harder of minder hard dezelfde kant op.
De aarde ligt voor de hand zou dat niet kunnen dan zouden vliegwielen eeuwig blijven draaien.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

Professor Puntje schreef: Let op: Het gaat mij niet om de vraag waarom er wel of niet een draaikolk ontstaat, en ook niet om de draairichting van die draaiklok. Daar over is heel veel te zeggen, maar dat is hier niet aan de orde. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Wanneer loopt de gootsteen sneller leeg: met of zonder draaikolk?

tempelier schreef: De aarde ligt voor de hand zou dat niet kunnen dan zouden vliegwielen eeuwig blijven draaien.
 
Dit vat ik helaas niet  :D

Reageer