Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Als er geen impulsmoment is, is er een oneindigheid?
 
Wat is er dan oneindig? Een richting kan natuurlijk niet oneindig zijn, dus wat dan wel?

Berichten: 138

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Een enkele opmerking mijnerzijds: het water rond de afvoer van een wasbak op het noordelijke halfrond draait linksom en op het zuidelijke halfrond rechtsom (=met de wijzers van een klok mee). Ook zonder beinvloeding door de toeschouwer. Niet altijd maar bovengemiddeld wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Voor wat ik heb gelezen is de corioliskracht op deze schaal heel moeilijk aan te tonen en is het in de praktijk vrijwel 50/50 welke kant de kolk draait.
 
De veronderstelling was overigens dat er geen corioliskracht is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

edgo schreef: Een enkele opmerking mijnerzijds: het water rond de afvoer van een wasbak op het noordelijke halfrond draait linksom en op het zuidelijke halfrond rechtsom (=met de wijzers van een klok mee). Ook zonder beinvloeding door de toeschouwer. Niet altijd maar bovengemiddeld wel.
Klopt.
Is al heel lang bekend.
Kennelijk is de onregelmatigheid van het afvoerputje meestal de dominanten factor.
 
PS.
In het artikel dat ik gelezen heb (40jaar geleden schat ik) lag het zwaartepunt bij afvoer putjes op schepen.
Daar bleken de meeste putjes zich niet aan te trekken og ze ten Noorden of ten Zuiden van de evenaar zaten.
Het leert ook dat het draaien de corioliskracht niet nodig heeft.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Indien onregelmatigheden van het afvoerputje de dominanten factor is, zie je juist géén verschil tussen noordelijk of zuidelijk halfrond.
 
Het effect van de corioliskracht is in de praktijk nauwelijks waarneembaar:
https://www.scientificamerican.com/article/can-somebody-finally-sett/

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

tempelier schreef:Kennelijk is de onregelmatigheid van het afvoerputje meestal de dominanten factor.
 
Dat zou een verklaring kunnen bieden! :idea:
 
In dat geval kan het water zich immers wel afzetten tegen asymmetrische onregelmatigheden in de gootsteen en zou het impulsmoment van het water ook gaandeweg het leeglopen kunnen toenemen!
 
Testmogelijkheid: de draaikolk zou op grond van bovenstaande verklaring in zo'n asymmetrische gootsteen gedurende het leeglopen maar in één richting versterkt moeten worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Het schijnt dat in werkelijkheid (dus niet onder de condities die ik in #1 beschreef) het aanwezige impulsmoment van het water de belangrijkste rol speelt.
 
Dat krijg je vanzelf bij het laten vollopen en dat is zelfs na vele dagen niet weg en nog voldoende om (bij een redelijk symmetrisch putje) de draairichting bij het putje te bepalen.
 
Dat impulsmoment krijg je alleen weg door interne wrijving, viscositeit, van het water. En net als bij het ontladen van een condensator of het afkoelen van een pannetje krijg je theoretisch nooit echt evenwicht.
 
Bij een bak water duurt het lang wegens de relatief hoge dichtheid van het water (traagheid) en de lage viscositeit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Het is natuurlijk een combinatie van factoren. Een asymmetrie in de bak of in de afvoer introduceert, in combinatie met de zwaartekracht c.q. de stroming van het water een impulsmoment in het water in de bak. Ik denk zelf dat dat het grootste effect is.
 
Verder kan er, zoals je aanngeeft, reeds een impulsmoment aanwezig zijn vanwege de manier waarop de bak gevuld is.
 
Tenslotte zijn er altijd, hele kleine, corioliskrachten aanwezig. Ik kan me voorstellen dat iemand die heel goed zijn best doet om bovenstaande effecten uit te sluiten, dit kan detecteren. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer