Detectie coliformen in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Detectie coliformen in water

Goedenavond,

Het is best een lang verhaal, misschien ook wel saai of het antwoord voor de hand liggend.

Ik heb een geruime tijd last gehad van een k apot riool, zeker een jaar of 4, maar particulier huren valt m mijn huisbaas onder de huisjesmelkers.

Daarom heeft alles lang geduurd voordat hier wat aan gedaan werd middels een kantonrechter.

Omdat mijn water uit de kraan raar smaakte en rook, en omdat de rioolvliegjes uit mijn gootsteenputje geen rare dagelijks gebeurtenis was, heb ik watertesten gekocht die aan konden tonen dat mijn water verontreinigd was/is door het riool en de lekkage in combinatie met de oude waterleiding.

Deze 5 testen kwamen gedeeltelijk positief uit.

Ik ben zelf gaan experimenteren met agar en op

gelatine met bouillon gebaseerde Petrischaaltjes

Hier groeide zoveel op dat ik verder ben gaan zoeken naar voorgegoten petrischaaltjes.

Na veel zoeken werd dat de MacConkey agar.

Nu kwam er op deze schaaltjes een verscheidenheid aan bacteriën.

Voor de rechtzaak die nu mijn huisbaas is gestart om mij uit het huis te zetten vanwege mijn achtergehouden huurverhoging, voordat ik dan ook maar de bodemprocedure voor oa smartengeld kon starten, begin ik weer deze vreselijke uitwerpselen lucht in huis en en gootsteen te ruiken, en wil ik opnieuw testen om bewijs te hebben.

Ik durf geen water te drinken, ook al zegt iedereen dat verontreinigd water door een kapot riool niet kan, ben ik er nog steeds niet van overtuigd.

Is het de goede agar van Macconkey, want er is ook één met glucose, moet ik misschien de gewone Nutrient agar nemen?

Is er iets wat ik verkeerd doe met testen, hoe vochtiger de omgeving las ik, hoe beter.

Onder gecontroleerde omgeving laten groeien daar heb ik geen broedstoof voor staan.

Iemand een basiscursus bacteriën herkennen/aantonen?

Ik zou alleen al blij zij met de antwoorden op mijn vragen.

Groet, Chaatje.

Berichten: 12.262

Re: Detectie coliformen in water

Het lastige is dat je eigen onderzoek kwalitatief is, niet kwantitatief. Voor de kwaliteit van drinkwater zijn normen, ook wat de hoeveelheid bacteria betreft, maar testen door wat water te cultiveren op agar is geen test van deze normen. Kraanwater is niet per definitie steriel, dus ook uit een prima veilig functionerende kraan zou ik best een bacterie kunnen vangen en die opkweken op agar. 
 
Als je een vermoeden hebt van een lek tussen een specifiek punt in het riool en de waterleiding zou je het wel kunnen testen door bijvoorbeeld een fluorescerende kleurstof in dat rioolpunt te gooien om vervolgens te kijken of die stof ook in het kraanwater terecht komt. Dit is een vrij gangbare methode om lekken in allerlei systemen te vinden: die fluorescerende marker komt normaal niet voor in kraanwater, en de enig mogelijke bron kan het punt zijn waar je deze hebt ingebracht. 
 
Juridisch ligt het echter lastig: testen die je zelf hebt uitgevoerd zullen waarschijnlijk als onvoldoende betrouwbaar worden gezien. Als je wil bewijzen dat er iets mis is met je kraanwater dan zul je dat door een gerenommeerd testinstituut moeten laten vaststellen. Dergelijk expertise onderzoek is duur. 
 
Je hebt echter wel een mogelijke manier om zelf onder die kosten uit te komen, mits je water daadwerkelijk vervuild is: Neem contact op met de waterleverancier in jouw regio en doe daar je beklag. Zij hebben de expertise in huis om te bepalen of de waterkwaliteit acceptabel is of niet. Als blijkt van niet, maar de fout niet bij hen ligt maar ergens in het pand zelf dan zullen ze de onderzoekskosten verhalen op de eigenaar van de het pand, niet op de huurder.  
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Detectie coliformen in water

Dank je wel voor je reactie!

Mijn waterleverancier is al eens langs geweest, en wat ze doen is vanaf de straat naar het eerste punt binnen, bij de meter.

Toch kan ik met deze info verder, ik zo ga ik kijken wat er precies gedaan wordt bij een detectie van een lekkage dmv fluorescerende vloeistof.

Ik kan me er niet zo snel een beeld bij schetsen of hoe dat in zijn werk gaat.

Google staat vol met informatie en uitleg, zoals ik net vlug heb gezien.

Wat betreft het testen door watermonsters op petrischalen begrijp ik wat je zegt: ik heb geen idee wat de norm is voor de hoogte van de hoeveelheid bacteriën aanwezig in dit water.

Zo zullen er altijd wel bacteriën zichtbaar zijn omdat water niet steriel is, en dit ook vanwege de aanwezigheid van biofilm in de leidingen.

Ik zou willen dat ik kon aantonen dat de zwarte schimmel in huis, al jarenlang, en tevens de bacteriën in het water mede door het kapotte riool is, en dit dus schadelijk is voor mens en dier, vooral voor mijn zoontje.

In de 'hoop' dat mijn vermoeden juist zou zijn heb ik dan ook de coliform test kit met buisjes vloeistof wat van geel in rood moet veranderen wil het positief zijn gekocht.

Maar dat heeft dus ook niet heel veel nut al suggereert het bedrijf dat dit wel dmv de test aangetoond kan worden.

Hoe zit het dan met lakmoes papier wanneer daar orange en bruin met de kleur groen op te zien zijn?

Groet Chaatje.

Berichten: 12.262

Re: Detectie coliformen in water

Heb je een vermoeden van een specifiek lek tussen pakweg een bepaald toilet of gootsteen en het schone kraanwater?
 
In zo'n geval kun je een fluorescente tracer door het verdachte punt naar het riool spoelen, en vervolgens kijken of de tracer uit de kraan komt, ook voorbij het eerste punt waar het waterbedrijf blijkbaar geen probleem zag. Het voordeel van zo'n tracer is dat het in minieme hoeveelheden te detecteren is, en niet aanwezig in kraanwater vanaf het de waterleiding. Als je tracer in een afvoerpunt gooit en het komt ergens uit een kraan dat weet je zeker dat er iets mis is. 
 
Dit soort tracers wordt zelden voor dit doel aangeprezen, maar wel om bijvoorbeeld minieme lekjes koelvloeistof in de radiateur van een auto te vinden: Het spul is onder UV dusdanig zichtbaar dat je een klein lekje kunt vinden waar op het blote oog geen zichtbaar water uit komt, maar de tracer blijft wel achter op het punt waar dat lek zit en hoopt zich daar een beetje op. 
 
Met 'lakmoes' bedoel je denk ik pH indicator. Dat is niet zo heel gevoelig, maar ook niet compleet onbruikbaar als het om een flink lek gaat. Je zou dat bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid ontstopper (NaOH) door het verdachte rioolpunt kunnen spoelen en zien of de pH van het water uit de kraan stijgt. De kans om een klein lek te vinden zijn niet best, maar als het een groot lek is zul je een afwijking zien. 
 
Wat je wel kunt doen met agar platen: een vergelijking making tussen het 'schoon' bevonden tappunt door het waterbedrijf en andere kranen in huis. Rechtsgeldig bewijs is het niet als je dat zelf doet, maar als je van 1 ml schoon water 5 kolonies krijgt en van 1 ml vanaf een andere kraan honderden dan weet je wel dat er iets mis is. Zaak is wel de kraan zelf grondig te steriliseren voordat je dit doet - zeker op kranen die het water beluchten kan je een flinke biofilm krijgen in de kraan zelf. Dat is zelden pathogeen, maar groeit natuurlijk wel prima door op agar. 
 
De rioolgeur op zich zegt overigens niet zoveel: dat kan ook een defect zijn in een zwanenhals of iets dergelijks waardoor die geur vrij komt zodra je water door een gootsteen, doucheputje oid giet. Dan komt het direct uit het riool naar boven en heb je een soms onverdraaglijke putlucht, maar is er met het water uit de kraan niets mis. Dit kun je vrij eenvoudig testen door er schoon water door te spoelen (even een emmertje water bij de buren tappen oid) en te kijken of het dan ook stinkt. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Detectie coliformen in water

Beste Benm,

Bedankt voor het antwoorden en de opties en tips, waar ik zeker mee aan het werk ga.

Er zijn zoveel dingen wat ik heb geprobeerd, maar ik kan dus nog wel wat proberen.

Ik heb geen idee of eigenlijk flauw benul van ho er de leidingen lopen dus is hetgeen waarop ik afga, geur en gehoor, iets tastbaars is voor mij dan testen.

Maar ook de grote aantal motten (geen riool/latrine of motmuggen genoemd) bepaalde soort motten die in mijn huis elke dag rondvlogen.

Het zit namelijk zo dat er na de eerste riool inspectie werd gezegd dat er een flink gat in het riool zit ter hoogte van de keukendeur en naar de overgang van mijn gang, ik denk dus daar, en daar zit de wc en douche vlakbij.

Maar ook op andere plekken in huis, en de lucht die er uit uit mijn gootsteen komt, zelfs na het schoonmaken van de afvoer, is niet te omschrijven, het gaat ver voorbij de putjeslucht die de meeste mensen kennen, het is een soort uitwerpselen rottingslucht.

Wat ik ook vermoed is dat we in deze oude woningen nog leidingen van lood hebben.

En wat het riool betreft zit ik op het eind van de straat, als laatste zeg maar.

Op verschillende plekken in huis ruik ik geregeld een soort zwavel lucht, vooral als het geregend heeft, en wanneer ik met mijn stoomreiniger de vloer dweil dan ruik ik dat ook.

Vaak lijkt het net alsof iemand naar de wc is geweest.

Na dat de kantonrechter mijn huisbaas had verordend om het te gaan maken, is er een tweede inspectie geweest maar toen werd er ineens geen gat gezien, toch hebben ze ondanks dat het riool gemaakt door relinen ( binnenkant van het riool een hard laagje aangebracht).

Ik heb mijn buurman schuin boven mij een petri schaalt macconkey gegeven en gevraagd of hij een monster wou nemen, geen kraan schoongemaakt van tevoren maar als ik het verschil zie op de petri

van mijn buurman en op dat van mij is dat een aardig groot verschil, zeg maar 1 kolonie bij hem en bij mij 5.

Maar er zijn op mijn schalen ook nog een flink aantal andere bacteriën die er op te zien zijn.

Het is moeilijk als leek te onderscheid welke trouwens, na veel informatie op Google blijkt het de enterokokken staphylokokken te zijn.

Lakmoes papier met ph indicatie inderdaad, het water kwam met de vreselijke lucht omhoog wanneer mijn wasmachine aanstond en had/ heb ook geregeld verstoppingen.

In mijn wc kwam het dan omhoog en ook mijn doucheputje borrelde het water omhoog.

Het lakmoes deed niet veel als het om stromend kraanwater ging, maar nadat ik kokend heet water zonder enige verdere chemicaliën er door liet lopen, en het kort erna omhoog kwam, heb ik de lakmoes gebruikt.

Maar dat is misschien niet de manier.

Over de fluoriserende tracer: dit wordt door een erkend bedrijf gedaan neem ik aan?

Dit ius geen goedje wat ik zelf ergens kan halen?

Ook al is mijn riool gemaakt, sinds kort ruik ik weer die ene aparte lucht en heb verstoppingen.

Motten zoals de rioolvlieg maar ook anderen kunnen nog altijd aanwezig zijn door t hfeit dat er geen 30 cm afgegraven is, en 30 cm zand bij is gestort, dit om zo het slip met alle larven eitje en de lucht te verstikken.

Ik zit ook vooral met het feit dat ik in de ellende heb gezeten, mijn kind het allerbelangrijkste, maar eigenlijk ondanks genoeg speur en uitzien werk, met het bewijs, geen poot heb om op te staan.

Degene die geantwoord hebben, mijn dank is groot, kennis verkrijgen door mij is toch gedeeltelijk succesvol, maar antwoorden op dit forum zijn zeker waardevol!

Groet, Chaatje!

Berichten: 12.262

Re: Detectie coliformen in water

Het kan maar zo zijn dat dat riool ergens lekt, klinkt redelijk aannemelijk gezien de geur, vliegen en dergelijke. Dat is uiteraard ranzig en moet verholpen worden, maar zegt niets over of er rioolwater in je drinkwater terecht komt. 
 
Die tracer test kun je zelf doen, maar dat is verder dan geen bewijs dat een rechter snel zou accepteren. Je kunt het spul wel gewoon kopen, bij de automaterialen. Het wordt normaliter gebruikt om minuscule lekjes in het koelsysteem te vinden. Je gooit het bij de koelvloeistof, laat de motor warm lopen, en dan zie je met een UV lamp meteen waar het oplicht/lekt. 
Victory through technology

Reageer