Egyptische Mummies

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Egyptische Mummies

Egyptische mummies  blijken wel eens door schimmels te worden aangetast. (die van Ramses II schijnt dat overkomen zijn)
Men zegt dat dat lastig is om te bestrijden.
 
Ik vraag me af of men de mummie dan niet een flinke dosis straling kan geven, de persoon is toch al dood.
Dat kan kennelijk niet, want anders deed men het wel.
 
De vraag is nu waarom is doorstralen toch geen goede methode?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Egyptische Mummies

tempelier schreef: De vraag is nu waarom is doorstralen toch geen goede methode?
 
Misschien is het dat wel maar zijn andere methodes goedkoper en/of praktisch makkelijker uitvoerbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Egyptische Mummies

tempelier schreef: Egyptische mummies  blijken wel eens door schimmels te worden aangetast. (die van Ramses II schijnt dat overkomen zijn)
Men zegt dat dat lastig is om te bestrijden.
 
Ik vraag me af of men de mummie dan niet een flinke dosis straling kan geven, de persoon is toch al dood.
Dat kan kennelijk niet, want anders deed men het wel.
 
De vraag is nu waarom is doorstralen toch geen goede methode?
gewoon even terzijde, vroeger werden vele van de mummies die werden opgegraven door door grafschenders tot stof vermalen Men dacht dat deze stof een soort helende werking had. Er is een tijd geweest dat men in in Engeland bij de apotheker een potje mummiestof kan kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Egyptische Mummies

Heb je dan na afloopt niet alsnog een beschimmelde mummie?
Het maakt de schimmel dood, maar haalt het niet weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Egyptische Mummies

kwasie schreef: Heb je dan na afloopt niet alsnog een beschimmelde mummie?
Het maakt de schimmel dood, maar haalt het niet weg.
Dat is waar maar het proces is dan wel gestopt.
Het wegwerken kan men misschien als nog wel doen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Egyptische Mummies

Ik denk domweg omdat het niet nodig is: als je eenmaal iets als een mummy uit een site gehaald hebt, heb je daarna controle over de condities waarin je het bewaart. In een museum(archief) kan dat bijvoorbeeld een omgeving zijn met lage relatieve  luchtvochtigheid, waardoor de schimmel niet verder kan groeien, ook al is deze niet helemaal dood. 
 
De schade van die schimmel is al gedaan, wellicht ondergronds in een zompige tombe of iets dergelijks, maar zodra je zoiets droog opslaat doet de schimmel niets meer. 
 
Doorstralen is bovendien een tamelijk destructief proces: als je iets als schimmels wilt doden heb je doses nodig in de orde van kiloGray aan gammastraling. Dat is prima op pakweg te voorkomen dat appels bederven, maar wellicht geen goed idee voor een historisch artefact: Wellicht is het in de toekomst mogelijk om bijvoorbeeld nog DNA te verkrijgen uit een dergelijk oud sample, maar als je het steriel straalt met ioniserende straling is de kans op succes een stuk kleiner. Ik vermoed dat archeologen niet heel happig zijn op iets dergelijks - het maakt een sample langer houdbaar maar vernietigd ook informatie. Als je iets kunt verplaatsen van condities waarin het verslechterd naar condities waarin het behouden blijft heeft het weinig zin om het met de botte bijl te steriliseren. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Egyptische Mummies

Ik kwam dit document van de International Atomic Energy Agency uit 2017 tegen.
Zie hoofdstukken 3.3, 8.2, 10 en 11 (o.a. specifiek voorbeeld over Ramses II).
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Egyptische Mummies

Schimmels hebben als eis dat ze zuurstof nodig hebben om te kunnen ontwikkelen.
 
Zuurstof beschadigd ook de mummie
 
De mummie bewaren in een ruimte/kast/koffer welke gevuld is met stikstof lost beide problemen op.
 
Eventueel een kast met plexiglas zodat bezoekers de mummie alsnog kunnen bekijken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Egyptische Mummies

Meestal is een lage luchtvochtigheid al genoeg om schimmel te stoppen, je ziet in musea wel vaker vitrines met een hygrometer en regulator erin. Dat kan zijn om 'werking' van hout en dergelijke in de perken te houden door een constante luchtvochtigheid te behouden, maar zorg er tegelijk ook wel voor dat het zo droog is dat er niets schimmelt. 
 
Doorstralen is wel een effectief middel om dingen te doden waar je anders tamelijk lastig vanaf komt, houtwormen, boktor en dergelijke. 
 
Iets tentoonstellen onder puur stikstof is lastig, dan moet je het echt helemaal hermetisch afsluiten. Voor iets kleins is het niet zo'n probleem, maar als het een vitrine van zeg 2x1x2 meter is wel: wisseling van de luchtdruk buiten doet de panelen vervormen. 
Victory through technology

Reageer