toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Goeiedag, 
 
Ik heb een 1.4 benzine Opel Corsa gekocht 2de hands, 2 jaar oud en 22000 km op de teller.

Wanneer ik hiermee 110km/u rijd, maakt de motor 3000 rpm. Ik weet dat ik nog niet in het rood zit en de motor in principe gemaakt is om ook bij toerental te functioneren. Toch maak ik me zorgen over de met slijtage. Is een lange tijd aan zo'n hoog aantal toeren rijden nefast voor de levensduur van mijn auto? Ik zou graag 120/130 km/u rijden maar wil mijn bakje niet laten afzien. Is het dus slim om meer toeren te doen? Hoe zit dat met levensduur en slijtage? Tot nu toe reed ik enkel met een diesel, hoe zit het bij een naft? 
 
Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Geen enkel probleem. 3000 rpm is absoluut geen hoog toerental voor een benzinemotor. Het is zelfs goed om af en toe even flink door te trekken tot voorbij dit toerental. Wel zaak om met de aangegeven frequentie olie te verversen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Lijkt me ook normaal, zeker met een 1.4 benzinemotortje. Als je twijfelt even het instructieboekje lezen, daar staan wenselijke toerentallen in. 
 
Sowieso kan er eigenlijk niet zoveel mis zijn als je gewoon kunt rijden: de verhouding tussen toerental en snelheid worden bepaald door de versnellingsbak. Het enige dat daar een verschil kan maken is het monteren van grotere of kleinere banden. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Heel hard bedankt voor jullie antwoord! Ik zal het oliepijl goed in het oog houden en het instructieboekje een bekijken. 
Hoe zit dat dan met de banden? Bredere banden geeft meer wrijving/grip dus meer snelheid?

Berichten: 12.262

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

De breedte maakt niet uit, die diameter wel. Als je bijvoorbeeld 14" wielen onder een auto zet die standaard op 13" wielen geleverd wordt (soms kan dat) krijg je een afwijking in afgelezen snelheid, en in de verhouding tussen toerental en snelheid voor iedere versnelling. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Maar volgens mij vroeg de TS daar niet naar, maar was de vraag simpelweg of het tot overmatige slijtage zou leiden wanneer bij hogere snelheden dan 110 km/h gereden wordt, in het licht dat bij 110 km/h de motor al 3000 rpm maakt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

En dus geen reden tot zorgen :)
 
Een auto van 2 jaar oud kan sowieso continu 130 km/h rijden zonder overmatige slijtage. Het is slechts aangeraden dan in de 5e versnelling te doen, al kan het met de meeste auto's ook in de 4 (plankgas = geen probleem). 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Benm schreef: En dus geen reden tot zorgen :)
 
Een auto van 2 jaar oud kan sowieso continu 130 km/h rijden zonder overmatige slijtage. Het is slechts aangeraden dan in de 5e versnelling te doen, al kan het met de meeste auto's ook in de 4 (plankgas = geen probleem). 
Heel erg bedankt! en ja uiteraard in 5de. ik schakel, als ik rustig rijd, al naar 5de bij 50/uur

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Tot nu toe reed ik enkel met een diesel
 
En dat is de werkelijke oorzaak van jouw onrust. Je bent het hogere toerental van benzinemotoren niet gewend. 3000 rpm is geen enkel probleem, kijk naar het rode gebied van de toerenteller, dat zal waarschijnlijk ruim boven de 5000 rpm liggen. In zijn 5e zal je nooit in dat rode gebied komen, en dus kan je rustig de 130 km/u van de snelweg rijden, ook gedurende lange tijd.
 
ik schakel, als ik rustig rijd, al naar 5 de bij 50/uur
 
Als je op die 50 km/u blijft kan dat geen kwaad, maar als de in zijn 5e op wilt trekken vanaf 50 km/u dan zou ik dat afraden. Dat belast de motor onnodig (weinig verbrandingen per seconde, hoge druk, traag optrekken). Dus als je doortrekt naar 100 km/u of hoger dan zou ik niet eerder dan bij 75 à 85 km/u in zijn 5 gaan.

Berichten: 12.262

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Benzine en diesel is inderdaad een groot verschil. Bij lage toerentallen heb je in een benzinemotor nauwelijks koppel (naast weinig vermogen), dus dan zou van 50 naar 100 een eeuwigheid gaan duren. Slecht voor je auto is het overigens ook: de motor moet nu vermogen leveren bij een lager toerental, wat neer komt om meer koppel op de krukas etc bij gelijk vermogen. 
 
Of je 50 in z'n 5 moet gaan rijden als je niet wilt optrekken: het kan, bij mijn auto is dat ongeveer stationair toerental, maar dat verschilt. Het lijkt me echter niet veilig dit te doen: als je het gas los laat vertraagd de auto niet of nauwelijks en je begint pas te vertragen als je op de rem trapt. Bij een geplande noodstop-oefening maakt het geen verschil, maar in het verkeer wel - als je een wat twijfelachtige situatie voor je ziet op de weg dan laat je in eerste instantie het gas los. Rijd je 50 in de 3e versnelling dan begin je daardoor rustig te vertragen, en is wellicht een fors deel van de kinetische energie er al uit als blijkt dat je onverwachts alsnog hard moet remmen. 
Victory through technology

Berichten: 858

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

ik heb een 6 bak die de schakelmomenten zelf aangeeft
als je rustig rijdt wil deze ook al bij 60 naar zijn 6 met een klein beetje extra gas versneld hij dan uiterst zuinig en mooi rustig naar 100
 
 
Als je echter snelheid maakt en veel gas geeft zijn de schakelmomenten veel later dan wil hij pas bij 110 naar zijn 4
 
in zijn hoogste versnelling kan je met een normale benzine auto niet in het rode gebied van je toerenteller komen 3000 is gewoon nog groen

Berichten: 12.262

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Tja, ik heb wel eens huurauto's gehad met zo'n indicatie om te schakelen. Bijster slim systeem was het verder niet, op zich is schakelen van 2 naar 3 bij pakweg 30 km/h niet eens zo'n idioot idee, maar dat systeem maakte geen onderscheid tussen die snelheid op een vlakke weg of op een helling van 15%... en daar zou dat kleine huurbakje met 1 liter motor waarschijnlijk gewoon achteruit terugrollen in de 3e versnelling ;)
 
Kennelijk is het systeem in jouw auto een stukje slimmer en 'begrijpt' het dat je bijvoorbeeld vaart wil maken om in te voegen en je gewoon in de 3e versnelling door 'mag' tot 110. Ik heb een 5-bak en schakel bij invoegen op een snelweg ook ergens van 3 naar 4 (of 5) rond 100 km/h, kan prima. Dat je een beetje vooruit komt van 60 naar 100 in de 6e versnelling heeft er denk ik vooral mee van doen dat je wat meer vermogen per ton hebt dan gemiddeld. 
 
Als je motor warm is kun je gewoon het hele toerengebied gebruiken, tot aan de 'red line' die meestal rond 6000 rpm ligt voor gangbare personenwagens. Bij een redelijk nieuwe auto kom je daar overigens ook niet overheen door bijvoorbeeld plankgas te geven in de 1e of 2e versnelling, het motormanagement laat dat domweg niet toe. 
 
De enige manier om (ver) in het rode gebied te komen is door als een hork terug te schakelen, bijvoorbeeld van 4/5 naar 2 terwijl je 130 km/h rijdt, zonder de koppeling te gebruiken. Zelfs dan zal het waarschijnlijk niet gebeuren met een synchromesh versnellingsbak, al ben je dat ding dat wel grondig aan het slopen. 
Victory through technology

Berichten: 858

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

het systeem is inderdaad slim en afgestemd op het vermogen dat je vraagt.
meestal let ik er overigens niet op maar het is wel een feit dat rustig rijden zomaar 100km extra oplevert op een volle tank

Berichten: 6

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Merci voor jullie veel verklarende antwoorden. Benm bij jou uiteg heb ik wel wat zij-informatie moeten opzoeken maar het heeft me veel inzicht gegeven waarvoor dank! 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Benm schreef:  
De enige manier om (ver) in het rode gebied te komen is door als een hork terug te schakelen, bijvoorbeeld van 4/5 naar 2 terwijl je 130 km/h rijdt, zonder de koppeling te gebruiken. Zelfs dan zal het waarschijnlijk niet gebeuren met een synchromesh versnellingsbak, al ben je dat ding dat wel grondig aan het slopen. 
 
Wat heeft het al dan niet gebruiken van de koppeling hiermee te maken?

Reageer