Pomp/leidingskarakteristiek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 89

Pomp/leidingskarakteristiek

Hallo!!
 
Bij het berekenen van de leidingscurve, houdt men rekening met de weerstandsverliezen, snelheidsverliezen en leidingsverliezen.
De pomp heeft volgende gegevens:
 
- Horizontale 4 meter lange leiding.
- 2 bochten van 90°.
- 1 T-stuk.
- Op de datasheet staat een debiet beschreven van 300 m3/uur en een opvoerhoogte van 18 meter.
 
Is het normaal dat bij berekende leidingscurve (afbeelding in bijlage) men een opvoerhoogte van 18 meter heeft bij een zeer laag debiet (20 m3/uur)?
 
Is het normaal niet andersom, 0 m3/uur bij 0 meter opvoerhoogte?
 
Alvast bedankt!!
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (145.36 KiB) 2460 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Is het normaal niet andersom, 0 m3/uur bij 0 meter opvoerhoogte?
Nee.
Normaliter heeft een centrifugaalpomp de hoogste opvoerhoogte (differential head) H bij 0 m3/h (shutoff head) en daalt H naarmate het debiet toeneemt.
 
Afbeelding
 
 
https://www.enggcyclopedia.com/2011/09/pump-performance-curves/

Berichten: 89

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Hallo Pinokkio!!
 
Bedankt voor het snelle antwoord, bij de berekening van de leidingscurve heb ik de verliezen die men veroorzaakt (weerstandsverliezen, snelheidsverliezen en leidingsverliezen) afgetrokken van de effectieve opvoerhoogte (18 meter).
 
In feite kwam dit neer op 18 meter min de verliezen (0,5 meter bij een bepaald debiet). Dit is inderdaad dan niet correct.
Weet je hoe men de opvoerhoogte berekend bij een bepaald debiet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Het is me niet duidelijk wat je gedaan hebt, maar het klinkt niet juist.
 
Stel de pomp moet vloeistof 17 meter omhoog pompen door een bepaalde leiding.
Bij Q = 0 m3/h is de benodigde H dan 17 m
Bij Q = 100 m3/h is de benodigde H dan 17 m plus het weerstandsverlies over de leiding t.g.v. 100 m3/h
Bij Q = 300 m3/h is de benodigde H dan 17 m plus het weerstandsverlies over de leiding t.g.v. 300 m3/h
 
et cetera.
 
De lijn die al die punten verbindt is de leidingkarakteristiek (System Curve).
 
Het snijpunt tussen de leidingkarakteristiek en de pompkarakteristiek (Pump Curve) is het werkpunt (Operating Point) waarop de pomp zal opereren:
 
Afbeelding
 
Er zijn tig websites die dit beschrijven.

Berichten: 89

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Daar heb je gelijk in. In mij geval stuwd de pomp het medium recht voor zicht uit over een afstand van 4 meter (met een paar bochten en een T-stuk). De statische opvoerhoogte valt dus weg. Waarom hebben sommigen grafieken een leidingscurve die begint in de oorsprong en anderen niet?
 
 
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (73.53 KiB) 2460 keer bekeken
Capture 2.PNG
Capture 2.PNG (30.79 KiB) 2460 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Als de pomp geen hoogteverschil of drukverschil hoeft te overbruggen, dan hoeft de pomp alleen de leidingweerstand te overbruggen, en die is 0 bij Q = 0 dus dan begint de leidingkarakteristiek in de oorsprong.

Berichten: 89

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Bedankt voor het antwoord Pinokkio!!
Bij m'n berekening kom ik een leidingsweerstand uit van 17,5 meter. Hier begint de grafiek dan bij 17,5 meter i.p.v. 0 meter, of ben ik fout?
 
Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp/leidingskarakteristiek

Lees alles wat ik geschreven heb nog eens aandachtig door.
 
Bij Q = 0 is de benodigde H de som van te overbruggen hoogteverschil en te overbruggen drukverschil.
 
Bij Q = 300 m3/h is de benodigde H de H bij Q = 0 plus de leidingweerstand bij Q = 300 m3/h.
 
De leidingweerstand van 4 meter leiding zal beslist geen 17,5 m vloeistofkolom zijn, tenzij je de leidingdiameter veel te klein gekozen hebt.

Reageer