[scheikunde] omkeerbare reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

omkeerbare reacties

Lieve mensen,
 
Ik heb ter voorbereiding van een toets over omkeerbare reacties verschillende oefeningen gemaakt.
Jammer genoeg ondervond ik bij 3 oefeningen probleempjes waarbij ik zeer graag hulp zou willen hebben. Alvast zeer bedankt!
 
1)
60193858_430691947727343_2776980687993962496_n.jpg
60193858_430691947727343_2776980687993962496_n.jpg (108.95 KiB) 836 keer bekeken
Bij vraag 6c, staat er deltaU=12.5kJ/mol. Maar is dit voor de reactie naar links of naar rechts. Of moet ik het zelf berekenen om erachter te komen? Maar als ik het zelf bereken dan kom ik iets anders uit(deltaU=-53kJ/mol). Kan iemand mij hierbij helpen?
 
2)
59896246_509581966450367_1947518594992570368_n.jpg
59896246_509581966450367_1947518594992570368_n.jpg (79.01 KiB) 837 keer bekeken
Hier is alles gelukt behalve f en g, die snap ik niet. Kan iemand helpen alstublieft?
 
3)
60416566_324817381532166_8277650431895666688_n.jpg
60416566_324817381532166_8277650431895666688_n.jpg (89.13 KiB) 836 keer bekeken
9a) wanneer het verwarmd wordt, wat betekent dat eigenlijk? 
9b) hoezo komt ineens in de opgave NaCl ter zake?
9c) snap ik ook niet.
 
4)
Als je in een reactievergelijking één van de reagentia weghaalt dan verandert het evenwicht naar die kant. Maar is het telkens weghalen van een bepaalde molecule totdat de andere kant van de pijl volledig omgezet is, hetzelfde als de concentratie van die molecule te laten dalen?
Dus stel voor: 4H+O2->2H2O en 4H+O2<- 2H2O
Als je 4H hierbij telkens weghaalt, dan verandert de evenwicht naar links totdat 2H2O opgebruikt is. Is dit hetzelfde als de concentratie van 4H te laten dalen of is concentratie een andere factor?
 
Zeer bedankt alvast!!

Berichten: 391

Re: omkeerbare reacties

Bij deze opgaven is het belangrijk dat je weet hoe evenwichten werken en hoe je evenwichten kan beinvloeden.
 
Je hoeft bij deze opgaven niks te berekenen, enkel te beredeneren.
 
Heb je wel eens gehoord van het principe van Le Chatelier en van 't Hoff?
 
Als je reactanten toevoegd of producten verwijderd verschuift het evenwicht naar rechts.
Als je producten toevoegd of reactanten verwijderd verschuift het evenwicht naar links.
Warmte kan je ook als product of reactant zien.
 
Bij drukverandering gaat het om aantal deeltjes. hoe kan een reactie drukverhoging compenseren?

Berichten: 119

Re: omkeerbare reacties

Bij deze opgaven is het belangrijk dat je weet hoe evenwichten werken en hoe je evenwichten kan beinvloeden.

 

Je hoeft bij deze opgaven niks te berekenen, enkel te beredeneren.

 

Heb je wel eens gehoord van het principe van Le Chatelier en van 't Hoff?

 

Als je reactanten toevoegd of producten verwijderd verschuift het evenwicht naar rechts.

Als je producten toevoegd of reactanten verwijderd verschuift het evenwicht naar links.

Warmte kan je ook als product of reactant zien.

 

Bij drukverandering gaat het om aantal deeltjes. hoe kan een reactie drukverhoging compenseren?
Bedankt. Kunt u mij helpen met de opgaven alstublieft want ik heb de theorie doornomen maar snap enkel deze specifieke oefeningen niet.

Berichten: 4

Re: omkeerbare reacties

JenderOpa schreef: Bedankt. Kunt u mij helpen met de opgaven alstublieft want ik heb de theorie doornomen maar snap enkel deze specifieke oefeningen niet.
Blijkbaar had ik met de account van mijn broer geschreven. Maar nog steeds, ik snap de oefeningen niet. Kan iemand helpen?
Rodebanaan schreef: Blijkbaar had ik met de account van mijn broer geschreven. Maar nog steeds, ik snap de oefeningen niet. Kan iemand helpen?
8 f verschuift naar rechts volgens mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: omkeerbare reacties

Bij vraag 6c, staat er deltaU=12.5kJ/mol. Maar is dit voor de reactie naar links of naar rechts. Of moet ik het zelf berekenen om erachter te komen? Maar als ik het zelf bereken dan kom ik iets anders uit(deltaU=-53kJ/mol). Kan iemand mij hierbij helpen?
Laat eens zien hoe je die -53 kJ/mol berekend hebt.
 
8f
Toevoegen van een inert gas, zoals He, heeft invloed op de partieeldrukken van reactanten en producten.
Bedenk wat de invloed daarvan is op het evenwicht van deze reactie.
 
8g
Resultaat is dat er minder O2 en meer N2 toegevoegd wordt.
Invloed daarvan op evenwicht is gemakkelijk te begrijpen.
 
9a
Er staat: de gele oplossing wordt verwarmd. Wat is daar niet duidelijk aan?
Denk aan het principe van Le Chatelier.
 
9b
Door NaCl toe te voegen wordt er Cl- toegevoegd, wat een reactant is.
Dus ......
 
9c
Deze vraag is in feite vergelijkbaar met vraag 8f.
Hierdoor verschuift het evenwicht.

Berichten: 4

Re: omkeerbare reacties

Pinokkio schreef: Laat eens zien hoe je die -53 kJ/mol berekend hebt.
Eerst en vooral super bedankt!
Ik heb gebruik gemaakt van de tabel van enthalpie dus -2 keer enthalpie van HI en dat is -53 kJ/mol.
8f 
toevoegen van gas= volume vergroten=druk verlagen
dus evenwicht naar rechts
8g evenwicht naar links
9a exotherm
9b kleurt geel
9cverdunnen=volume vergroten oplossing wordt geel dus ja?

Berichten: 391

Re: omkeerbare reacties

Opgave 6:
delta U = 12.5kJ/mol: positieve waarde, dus de ontledingsreactie is endotherm.
Staat warmte hier dan links of rechts in de reactievergelijking?
Als we de reactie naar links willen laten lopen moeten we........
 
Opgave 8: Toevoegen van inert gas heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht, ook al stijgt de druk daardoor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: omkeerbare reacties

Ik heb gebruik gemaakt van de tabel van enthalpie dus -2 keer enthalpie van HI en dat is -53 kJ/mol.
Die berekening is niet juist.
 
8f
De druk daalt niet doordat het volume groter wordt.
Als He toegevoegd wordt bij constante druk dan dalen de partieeldrukken en schuift het evenwicht naar de zijde met de meeste molen.
Als He toegevoegd wordt bij constant volume dan veranderen de partieeldrukken niet en verschuift het evenwicht niet.
Vraagstelling is dus te onduidelijk want er wordt niet vermeld of het toevoegen bij constante druk of constant volume gebeurt.

Berichten: 4

Re: omkeerbare reacties

Pinokkio schreef: Die berekening is niet juist.
Bedankt voor uw antwoord. Maar waarom is het fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: omkeerbare reacties

Doe nooit een berekening met een natte vinger.
 
Kijk nog eens goed in je cursusboek hoe je zoiets berekent.
 
Kijk nog eens goed naar de reactievergelijking, inclusief subscripts.
 
Kijk nog eens goed in je tabellenboek.
 
Schrijf daarna de volledige berekening van ΔU eens uit.

Reageer