[natuurkunde] Ideale gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 250

Ideale gaswet

Hoe kan ik bij deze oef weten dat mijn druk cte is?
791C5AD6-9ABB-44CF-91D2-BE9051038CB0.png
791C5AD6-9ABB-44CF-91D2-BE9051038CB0.png (365.84 KiB) 1166 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ideale gaswet

Ik weet niet wat jij onder drukconstante verstaat, maar dat klinkt als overbodige info voor dit denkvraagje. 
 
Wat gebeurt er met de dichtheid van lucht als je die opwarmt? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Ideale gaswet

Jan van de Velde schreef: Ik weet niet wat jij onder drukconstante verstaat, maar dat klinkt als overbodige info voor dit denkvraagje. 
 
Ik denk dat hij vraagt hoe hij kan weten dat de druk constant is (gelijk in beide kamers).
 
@Stephkee
Wat gebeurt er indien dat niet het geval is?

Berichten: 250

Re: Ideale gaswet

 

Ik denk dat hij vraagt hoe hij kan weten dat de druk constant is (gelijk in beide kamers).

 

@Stephkee

Wat gebeurt er indien dat niet het geval is?

Ja dat was inderdaad mijn vraag!

Dan zal de ene kamer meer deeltjes dan de ander hebben, maar ik weet niet zozeer wat her gevolg hiervan zal zijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Ideale gaswet

Stephkee schreef: Dan zal de ene kamer meer deeltjes dan de ander hebben, maar ik weet niet zozeer wat her gevolg hiervan zal zijn
 
Dat kan maar hoeft niet zo te zijn. Maar dat is een beschrijving van een toestand, ik vroeg wat er dan gebeurt, als de druk niet gelijk is in beide kamers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ideale gaswet

Xilvo schreef: Ik denk dat hij vraagt hoe hij kan weten dat de druk constant is (gelijk in beide kamers).
 
Stephkee schreef: Ja dat was inderdaad mijn vraag!
stomweg omdat de deur open staat
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 383

Re: Ideale gaswet

Wat zal er gebeuren als je de deur een x aantal keer open- en dicht zwaait (dit om het proces te versnellen)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Ideale gaswet

Daaf schreef: Wat zal er gebeuren als je de deur een x aantal keer open- en dicht zwaait (dit om het proces te versnellen)?
 
Welk proces wil je daarmee versnellen?

Berichten: 383

Re: Ideale gaswet

Xilvo schreef:  
Welk proces wil je daarmee versnellen?
 
Ik bedoel hiermee het "mengen" van de temperaturen door drukverschil als je de deur open en dicht doet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Ideale gaswet

Het doel is niet het mengen, gelijk krijgen, van die temperaturen. Lees het vraagstuk nog even.

Berichten: 383

Re: Ideale gaswet

Ach, nu zie ik het! Het is een “momentopname” en dan is “druk” hetzelfde vanwege de openstaande deur!!!! 
**modknip oplossing**

Berichten: 383

Re: Ideale gaswet

Daaf schreef: Ach, nu zie ik het! Het is een “momentopname” en dan is “druk” hetzelfde vanwege de openstaande deur!!!! 
**modknip oplossing**
 
Oeps, sorry - ik zal er op letten vanaf nu

Berichten: 250

Re: Ideale gaswet

 

Dat kan maar hoeft niet zo te zijn. Maar dat is een beschrijving van een toestand, ik vroeg wat er dan gebeurt, als de druk niet gelijk is in beide kamers.

Dan zal deze verpsreiden over de 2 kamers?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ideale gaswet

ja, twee ruimtes die met elkaar in open verbinding staan zullen altijd een evenwichtssituatie van gelijke druk aannemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Ideale gaswet

ja, twee ruimtes die met elkaar in open verbinding staan zullen altijd een evenwichtssituatie van gelijke druk aannemen.
maar zal de temperatuur dan ook niet worden overgedragen tot ze op een zelfde temp komen

Reageer