[scheikunde] Zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Zuren en basen

Ik vroeg me af hoe dat ik kan weten, dat ik bij deze oefening gebruik moet maken van 2 reactievergelijkingen? En hoe ik kan weten dat ik HCL moet gebruiken voor mijn maagsap, want het bestaat toch uit meer dan alleen hcl?
77DDAE0C-9FFC-41F5-8170-E777544BBBBE.png
77DDAE0C-9FFC-41F5-8170-E777544BBBBE.png (339.56 KiB) 689 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuren en basen

Aangezien HCl hier als enige zuur wordt genoemd ligt het voor de hand om daarvan uit te gaan. Er zijn hier 2 basische stoffen, CaCO3 en MgCO3, die beiden met HCl zullen reageren. Maak nu gebruik van het gegeven dat 1 mol CaCO3 en 1 mol MgCO3 ieder afzonderlijk met 2 mol HCl zullen reageren. Hieruit bepaal je dus hoeveel HCl er in totaal is weggereageerd en hoeveel HCl er dus nog overblijft. Aan de hand van de overgebleven hoeveelheid HCl kun je dus de gevraagde pH-waarde berekenen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 383

Re: Zuren en basen

Ik vroeg me af hoe dat ik kan weten, dat ik bij deze oefening gebruik moet maken van 2 reactievergelijkingen? En hoe ik kan weten dat ik HCL moet gebruiken voor mijn maagsap, want het bestaat toch uit meer dan alleen hcl?
 
De maagzuurremmer heeft 2 actieve bestanddelen en dus zal je 2 reactievergelijkingen nodig hebben.
 
Er staat in de opgave dat het zure karakter van maagsap gerelateerd is aan HCl – de rest (enzymen enzo) zijn bij deze oefening niet van toepassing – we zoeken nl. enkel naar de pH, na de reactie(s) met CaCO3 en MgCO3
 
Schrijf eerst eens de reactievgl’en op, dat gaat vast helpen denk ik zo want dan zie je het aantal mol voor iedereen

Berichten: 250

Re: Zuren en basen

Ik vroeg me af hoe dat ik kan weten, dat ik bij deze oefening gebruik moet maken van 2 reactievergelijkingen? En hoe ik kan weten dat ik HCL moet gebruiken voor mijn maagsap, want het bestaat toch uit meer dan alleen hcl?

 

De maagzuurremmer heeft 2 actieve bestanddelen en dus zal je 2 reactievergelijkingen nodig hebben.

 

Er staat in de opgave dat het zure karakter van maagsap gerelateerd is aan HCl – de rest (enzymen enzo) zijn bij deze oefening niet van toepassing – we zoeken nl. enkel naar de pH, na de reactie(s) met CaCO3 en MgCO3

 

Schrijf eerst eens de reactievgl’en op, dat gaat vast helpen denk ik zo want dan zie je het aantal mol voor iedereen

Is het niet mogelijk dat ze alle 3 in een reactievergelijking zitten?

Berichten: 383

Re: Zuren en basen

Stephkee schreef: Is het niet mogelijk dat ze alle 3 in een reactievergelijking zitten?
 
Het is niet correct om dit in 1 reactie te schrijven want het gaat om 2 reacties (je zou dan ook meerdere zeer onduidelijke resultaten bekomen als je blijft zoeken).
 
Het gaat echter om hoeveel HCL wegreageerd en hoeveel er overblijft zoals mathfreak reeds zei! Met hoeveel mol HCl zijn we begonnen in die 100ml maagsap met pH 2?
 
Schrijf beide reactievgl’en uit en je zal zien hoeveel mol HCl wegreageerd!
 
Tip: voor 1 mol CaCO3 reageert 2 mol HCl weg en voor 1 mol MgCO3 reageert 2 mol HCl weg.

Reageer