[scheikunde] Neerslagreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Neerslagreactie

Hoi! 
Voor een project van mijn studie moeten we een 'innovatie' bedenken, nu lopen wij een beetje vast op scheikundig gebied. Wij zoeken een (niet schadelijk) stofje dat opgelost in water over de loop van 24 uur neerslaat en dus een soort aanslag achterlaat. Iemand die ons hiermee kan helpen en een idee heeft wat stofje geschikt kan zijn? alvast bedankt.

Berichten: 383

Re: Neerslagreactie

Ik kan wel een en ander bedenken maar toch zou het nuttig wezen als u uw project verduidelijkt en met name de gevraagde "innovatie" ook want voorlopig heb ik geen idee waar u het over heeft!

Berichten: 3

Re: Neerslagreactie

Daaf schreef: Ik kan wel een en ander bedenken maar toch zou het nuttig wezen als u uw project verduidelijkt en met name de gevraagde "innovatie" ook want voorlopig heb ik geen idee waar u het over heeft!
Wij willen visueel maken wat er met de aderen gebeurt wanneer cholesterol zich hier ophoopt. Patiënten met een te hoog cholesterol moeten iedere dag, dus om de 24 uur, een cholesterolverlagende medicatie slikken, om dit te verlagen. Nu willen wij dus in een doorzichtige buis een stofje brengen dat gedurende deze 24 uur neerslaat en wanneer deze patiënten hun medicatie neemt de oplossing weer gemengd wordt en de aanslag weer verdwijnt. 

Berichten: 383

Re: Neerslagreactie

michellec schreef: Wij willen visueel maken wat er met de aderen gebeurt wanneer cholesterol zich hier ophoopt. Patiënten met een te hoog cholesterol moeten iedere dag, dus om de 24 uur, een cholesterolverlagende medicatie slikken, om dit te verlagen. Nu willen wij dus in een doorzichtige buis een stofje brengen dat gedurende deze 24 uur neerslaat en wanneer deze patiënten hun medicatie neemt de oplossing weer gemengd wordt en de aanslag weer verdwijnt. 
 
Gaan jullie dus het medicijn in kwestie gebruiken om de neerslag te laten verdwijnen?

Berichten: 3

Re: Neerslagreactie

Daaf schreef:  
Gaan jullie dus het medicijn in kwestie gebruiken om de neerslag te laten verdwijnen?
nee we willen de aanslag verwijderen door iets in die de buis te laten draaien waardoor het oplost

Berichten: 383

Re: Neerslagreactie

Wat ik zou doen:
 
Je maakt een verzadigde oplossing door CaO aan H2O toe te voegen en giet dit doorheen een trechter met filtreerpapier. Nu heb je helder kalkwater.
 
Als je nu met een rietje lucht in dit kalkwater blaast wordt het troebel omdat calciumcarbonaat neerslaat: Ca(OH)2 + CO2 => CaCO3 + H2O
 
Als je nu aan dit troebele resultaat Spa Rood toevoegt, wordt het weer helder:
 
Ca(OH)2 is zeer basisch en Spa Rood is ongeveer pH 3,5
 
Is dit de richting die jullie uit willen?

Reageer