Ethanol reactie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 454

Ethanol reactie

Hoi besten .ik had een vraag over ethanol.Ik heb dit wel es gebruikt als schoonmaakmiddel en heb dit ook wel es laten verdampen op een schone plaat .Ik had de ethanol daarvoor zelf gedestileerd plus nog zoveel mogelijk de fles en destilatie middelen van kalk te ontdoen .Toch blijkt er na afloop van het oplossen van het middel op een schone plaat toch iets van een vaste stof over te blijven .Wat zou dit zijn .Reactie met zuurstof of een andere reactie .of toch iets van gemiste kalk .vrg vincent

Berichten: 12.262

Re: Ethanol reactie

Wellicht was het iets dat in je opvangvat van de destillatie aanwezig was - bijvoorbeeld residu van een schoonmaakmachine voor glaswerk of iets dergelijks?
 
Dat het daadwerkelijk een destillaat is lijkt me vrijwel uitgesloten: het kan wel zijn dat bij destillatie ongewenste stoffen over komen door slechte scheiding, maar dat zijn dan wel stoffen met een redelijke dampdruk om het traject te halen. Iets als 'kalkachtig' zou duiden op een zout of iets dergelijks. Voor de zekerheid kun je de plaat waarop het achter blijft een eindje verhitten (tot zeg 200-300 graden celcius oid) om zeker te zijn dat het geen was-achtige stof is die per abuis is meegekomen. 
 
Reactie van ethanol met zuurstof levert geen vaste stoffen op, en iets als polymerisatie lijkt me ook onwaarschijnlijk. 
Victory through technology

Berichten: 454

Re: Ethanol reactie

Hoi beste benm bedank voor je uitleg en reactie.Dus geen giftige stoffen kunnen er zo gevormt worden .Ja met zuurstof word het natuurlijk azijn maar dat zal wel alleen in combie zijn met bacterien .Ik had iets in mijn hoofd van methanol naar methanal .Dat is dan wel een gas maar dacht dat er misch ook zoiets met ethanol gevormt zou kunnen worden .Dank je

Berichten: 12.262

Re: Ethanol reactie

Ethanol is een behoorlijk stabiel oplosmiddel, en zelfs bij blootstelling aan licht of lucht is het niet te verwachten dat het zal reageren bij kamertemperatuur (afgezien van verdampen, maar dat is geen -chemische- reactie). 
 
Ik vermoed dat enig restant na verdamping van het destillaat op een horlogeglas oid afkomstig moet zijn uit je apparatuur.
 
Zuivere ethanol verdampt zonder residu. Als je het verkregen hebt door destillatie van een waterhoudend mengsel, of hebt blootgesteld aan lucht na destillatie kan er wel een hoeveelheid water in zitten, maar dat is zuiver water zonder ionen en ook dat verdampt zonder enig residu achter te laten. Qua giftigheid lijkt me ethanol zelf nog het grootste gevaar.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ethanol reactie

Over wat voor platen gaat het eigenlijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Ethanol reactie

Blijkbaar schone... en hopelijk iets dat niet oplost in ethanol :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ethanol reactie

Dat kun je hopen, maar weten is beter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Ethanol reactie

Klopt, maar in ga er even vanuit dat je in een lab alcohol laat verdampen vanaf glas of desnoods metaal om te kijken of er een residu over blijft. 
 
Als je het in een petrischaaltje gooit dat bedoeld is voor het kweken van cellen oid kan het natuurlijk wel problemen geven. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ethanol reactie

Laat de topicstarter nou eens gewoon antwoord geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 454

Re: Ethanol reactie

Oke .en gedestileerde alcohol van spiritus .Zou dat misch wel een reactie kunnen geven ?Ik wilde dat es gebruiken om lenzen schoon te maken .Maar bij een test op een glasplaat zag ik nog wat verkleuring.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ethanol reactie

Wat voor glasplaten zijn dat? Reden van de vraag: als er een of andere coating op zit (op het eerste gezicht misschien niet eens zichtbaar) dan kun je door ethanol ook vlekken krijgen. En als iemand anders de platen eerder heeft schoongemaakt met iets vettigs ook.
 
Het kan ook in de fles hebben gezeten. De enige die daar iets zinnigs over kan zeggen ben je zelf. 
 
Ethanol reageert niet met lucht tot een vaste stof, en ook niet met glas.
 
Als het kalk zou zijn kun je daar achter komen door een klein beetje azijn of verdund zoutzuur over de vlek te wrijven.
 
Je zegt dat je hebt gedestilleerd uit spiritus. Dan kan er aceton of een ander keton mee over zijn gedestilleerd. Die kunnen, als je de fles lang laat staan, polymerisatieproducten vormen. Maar ik vind dat niet de meest waarschijnlijke verklaring.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 454

Re: Ethanol reactie

Hoi beste .Nou ik had het gebruikt voor een camera lens ooit .Maar inderdaad zit daar waarschijnlijk een coating op.Maar volgens mij had ik het ook getest op een gewone glasplaat .Ja en inderdaad dan moet je die natuurlijk ook schoonmaken voor die tijd .Misch met stoom of zo .Zodat je zekers weet dat alle vuiligheid en vet resten verdwenen zijn Ik had dit zelf toen gedaan met een wc papier en gewoon droog gewreven .Oke dus met spiritus kunnen er zich wel stoffen vormen .Eigenlijk beste dus gewone alcohol .Kunnen deze vorming van polysering in spiritus destilaat eigenlijk giftig zijn .Bedoel het residue dat overblijft na verdamping op een glasplaat ?

Berichten: 12.262

Re: Ethanol reactie

In 'spiritus' kan van alles zitten om het ondrinkbaar te maken. Als je het destilleert kom je wel van de stoffen af die een residu vormen, maar iets als MEK komt wel mee. Of het polymeren vormt durf ik niet te zeggen, maar ik zou het niet gebruiken om optica mee te reinigen: het zou coatings kunnen aantasten en dergelijke. Zelf gebruik ik meestal 50/50 isopropanol met gedestilleerd water, maar ook dat is niet geschikt voor alle coatings (wel voor pakweg de schermen van smartphones, laptops etc). 
Victory through technology

Berichten: 454

Re: Ethanol reactie

Oke .ja dacht toen dat is wel handig en goedkoop.Zal het nog es proberen met gewone alcohol wat ik ooit gedestileerd heb ,en de glasplaat wat beter schoonmaken van te voren .Wel jammer dat je hier geen foto s kan plaatsen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Ethanol reactie

Wel jammer dat je hier geen foto's kan plaatsen
Dat kan wel. Rechts onder in het antwoordvenster staat een tab "Uitgebreid bewerken". Door op die tab te klikken kun je de foto's plaatsen
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer