Driehoeksbelasting door water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Driehoeksbelasting door water

Hallo allemaal,
 
Ik ben nieuw op het forum en ben hier al regelmatig terecht gekomen om oplossingen te vinden voor mijn probleem. 
 
Op dit moment loop ik echter tegen een (volgens mij) vrij simpel probleem aan, maar desondanks breek ik toch mijn hoofd erover.
 
Voor een fictieve schoolopdracht is het de bedoeling om een gebouw te ontwerpen dat bestand is tegen water, in mijn geval moet dat gebeuren in hout.
Nu twijfel ik over de schematisering van het water.
 
Ik heb op dit moment dit.
 
Kolomhoogte 4800 mm
hart-op-hart afstand = 610 mm
Belasting door water = 10 kN/m²
 
In mijn situatie (dacht ik) zou dit een driehoeksbelasting opleveren van 6,1 kN/m.
Mijn docent zegt echter dat dat niet klopt, en dat ik die 6,1 x de hoogte van 4,8 moet doen en dat dat mijn waarde is.
 
Op dit moment ben ik de kolommen aan het dimensioneren maar een factor van 4,8 is wel aanzienlijk groot om erlangs te zitten dus ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waarom het ene wel goed en het andere juist niet.
 
Alvast bedankt.
 
Mvg. Rob
 
 
Bijlagen
Schematisering.PNG
Schematisering.PNG (11.59 KiB) 1557 keer bekeken

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Driehoeksbelasting door water

Als het water precies tot het dak staat, dan geldt voor de drukken op de wand:

waterdruk boven: 0 kN/m2

Waterdruk op 4,8m onder peil: 4,8 m * 10 kN/m3 = 48 kN/m2

De balken zijn hoh 0,61 m, dus dragen steeds 0,61m breedte van de wand:

Kolomlast boven = 0 kN/m2 * 0,61m = 0 kN/m

Kolomlast onder = 48kN/m2 * 0,61m = 29,3 kN/m

Totale kracht op 1 kolom = 1/2 * 29,3 kN/m * 4.8m = 70,3 kN

Let goed op de eenheden: kN/m3 kN/m2 kN/m en kN. Dan volgt het antwoord vaak vanzelf. De druk is inderdaad enorm, kijk maar eens naar hoe zwaar sluisdeuren zijn uitgevoerd.

Berichten: 5

Re: Driehoeksbelasting door water

Dankjewel CoenCo,
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg, dit is precies wat ik wou weten!

Berichten: 5

Re: Driehoeksbelasting door water

Ik ben nu bezig met het handmatig berekenen van de portaal met de hand. 
 
Volgens de docent kloppen de momenten niet welke ik berekend heb, ik heb inmiddels de berekening een paar keer gedaan maar kom niet op de juiste waarde uit. Kan iemand mij vertellen waar ik de fout maak?
 
Alvast bedankt
 
mvg. Rob
Bijlagen
handmatige portaalberekening.pdf
(713.43 KiB) 104 keer gedownload

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Driehoeksbelasting door water

Als de linkerkant nog steeds belast wordt met de driehoeksbelasting door water, dan mag je die belasting niet vervangen door een puntlast. Je moet dan het vergeetmenietje voor de hoekverdraaiingen tgv driehoeksbelasting toepassen.

Reageer