[scheikunde] stoichiometrische berekeningen zink2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 119

stoichiometrische berekeningen zink2

Een stuk onzuiver zink met m = 50,0 g reageert met 129 mL HCl-oplossing (35,0 m% en dichtheid = 1,18 kg/L). Bereken het zuiverheidgehalte (in m%) van het stuk zink in de veronderstelling dat de onzuiverheden niet reageren met HCl. Reactie: Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2
Wat wordt eigenlijk bedoelt met zuiverheidsgehalte?
 
(Ik heb ongeveer 30 zulke oefeningen gemaakt en snap enkele niet, die heb ik op deze forum gepost om hopelijk hulp te ontvangen. Gelieve dus ook mijn andere topics te kijken)
Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: stoichiometrische berekeningen zink2

JenderOpa schreef: Wat wordt eigenlijk bedoelt met zuiverheidsgehalte?
 
precies wat het zegt: want het is heel moeilijk om een zuiver metaal te krijgen. Vaak is dat voor de toepassing niet eens nodig om tot 100% zuiver te gaan,  en daarnaast worden heel vaak opzettelijk "verontreinigingen" toegevoegd om gewenste technische eigenschappen te verkrijgen (legeringen). 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen zink2

Jan van de Velde schreef: precies wat het zegt: want het is heel moeilijk om een zuiver metaal te krijgen. Vaak is dat voor de toepassing niet eens nodig om tot 100% zuiver te gaan,  en daarnaast worden heel vaak opzettelijk "verontreinigingen" toegevoegd om gewenste technische eigenschappen te verkrijgen (legeringen). 
n(HCL)=1.46mol
m(Zn)= 1.46/2 mol keer M(Zn)=47.7274g
47.7274/50 g= 95.45/100 g
kan dit kloppen?
Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: stoichiometrische berekeningen zink2

antwoord dus: zuiverheid is 95,5% .
yep
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen zink2

antwoord dus: zuiverheid is 95,5% .

yep
Zeer bedankt!

Reageer