[scheikunde] Reactiekinetiek 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Reactiekinetiek 2

Beste,
 
Ik zit een beetje vast met dit chemisch raadsel.
 
Iemand die mij kan helpen? :)
 
Theofylline is een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij aandoeningen van de luchtwegen bij een farmacokinetisch experiment wordt vastgesteld dat de concentratie van  Theofylline in het lichaam van een patiënt daalt met 2 × 10^-3 M naar 1 × 10^-3 M in 24 uur tijd nog eens 12 uur later wordt de concentratie van 5 × 10^-4 gedetecteerd wat is de snelheid constante voor de afbraak van Theofylline in het lichaam.

Berichten: 12.262

Re: Reactiekinetiek 2

Blijkbaar geen constante halfwaarde: de eerste halvering duurt 24 uur, en de volgende halvering duurt 12 uur. 
 
Wel lijkt het op een constante mate van afbraak: 1 mmol per 24 uur. Om dat echt te staven mis je een meetpunt na 48 uur, waarbij de waarde tot nul zou moeten zijn gedaald als het een constante afbraak onafhankelijk van beginconcentratie betreft. 
 
Als het een schoolopdracht betreft zou ik gewoon zeggen dat het afbreekt met 1 mmol/24h ongeacht concentratie. Dit is in de praktijk niet heel gebruikelijk, maar voor examenvragen doet dat er weinig toe. 
Victory through technology

Berichten: 28

Re: Reactiekinetiek 2

Benm schreef: Blijkbaar geen constante halfwaarde: de eerste halvering duurt 24 uur, en de volgende halvering duurt 12 uur. 
 
Wel lijkt het op een constante mate van afbraak: 1 mmol per 24 uur. Om dat echt te staven mis je een meetpunt na 48 uur, waarbij de waarde tot nul zou moeten zijn gedaald als het een constante afbraak onafhankelijk van beginconcentratie betreft. 
 
Als het een schoolopdracht betreft zou ik gewoon zeggen dat het afbreekt met 1 mmol/24h ongeacht concentratie. Dit is in de praktijk niet heel gebruikelijk, maar voor examenvragen doet dat er weinig toe. 
 
Oké, bedankt!

Reageer