[scheikunde] stoichiometrische berekeningen kristalwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 119

stoichiometrische berekeningen kristalwater

Een oplossing van 0,695 g FeSO4.xH2O in water reageert met 20,83 mL van een 0,0200 mol/L kaliumdichromaatoplossing. Bereken het aantal moleculen kristalwater dat aan 1 molecule FeSO4 gebonden is. Reactie: K2Cr2O7 + FeSO4.xH2O + H2SO4 → K2SO4 + Fe2(SO4)3 + Cr2(SO4)3 + (7+x) H2O
Kan iemand mij helpen omdat ik problemen heb met die x.
 
(Ik heb ongeveer 30 zulke oefeningen gemaakt en snap enkele niet, die heb ik op deze forum gepost om hopelijk hulp te ontvangen. Gelieve dus ook mijn andere topics te kijken)
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Denk dat water en die x eens even weg en bereken eerst eens hoeveel mol FeSO4 kan wegreageren met de gegeven hoeveelheid kaliumdichromaatoplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Jan van de Velde schreef: Denk dat water en die x eens even weg en bereken eerst eens hoeveel mol FeSO4 kan wegreageren met de gegeven hoeveelheid kaliumdichromaatoplossing.
K2Cr2O7 + 2FeSO4.xH2O + 5H2SO4 → K2SO4 + Fe2(SO4)3 + Cr2(SO4)3 + (7+x) H2O
n(K2Cr2O7)=0.0004166 mol
dus n(FeSO4)=0.008332 mol

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

JenderOpa schreef:  
dus n(FeSO4)=0.008332 mol
yep.
 
wat weegt dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Jan van de Velde schreef: yep.
 
wat weegt dat?
1.27g?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

En dan zitten we vast.
Of de opgave is onjuist, of de reactievergelijking klopt niet, of we hebben tot hier een serieuze rekenfout gemaakt. 
We moeten beduidend minder dan 0,695 g FeSO4 vinden, omdat een deel van die 0,695 g uit kristalwater moet bestaan. 

Jan van de Velde schreef: , of we hebben tot hier een serieuze rekenfout gemaakt. 
 
 
EDIT>>>>>de rekenfout is al gevonden:
 
JenderOpa schreef:  
n(K2Cr2O7)=0.0004166 mol 
dus n(FeSO4)=0.008332 mol
daar verdween een nul
 
maar de reactievergelijking klopt ook niet....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

En dan zitten we vast.

Of de opgave is onjuist, of de reactievergelijking klopt niet, of we hebben tot hier een serieuze rekenfout gemaakt. 

We moeten beduidend minder dan 0,695 g FeSO4 vinden, omdat een deel van die 0,695 g uit kristalwater moet bestaan. 

 

EDIT>>>>>de rekenfout is al gevonden:

 

daar verdween een nul

 

maar de reactievergelijking klopt ook niet....
Bedankt!

Maar waarom klopt de reactievergelijking niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

JenderOpa schreef: K2Cr2O7 + 2FeSO4 ...........
 
 
De verhouding dichromaat/ ijzer(II)sulfaat klopt niet. Kijk daar nog eens naar.

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Margriet schreef: De verhouding dichromaat/ ijzer(II)sulfaat klopt niet. Kijk daar nog eens naar.
Het lukt mij echt niet om het te equilibireren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Het is een redoxredactie.
Cr(VI) wordt Cr(III), Fe(II) wordt Fe(III) . Welke verhouding Cr Fe moet er dan in ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

Jan van de Velde schreef: Het is een redoxredactie.
Cr(VI) wordt Cr(III), Fe(II) wordt Fe(III) . Welke verhouding Cr Fe moet er dan in ?
Bedankt. Maar dat hebben wij nog niet geleerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

het komt erop neer dat je moet beginnen met 3 Fe-atomen voor elk Cr-atoom, en die verhouding móet zo blijven, wat je ook doet. 
 
K2Cr2O7 + 6FeSO4.xH2O + ..H2SO4 → ..K2SO4 + ..Fe2(SO4)3 + ..Cr2(SO4)3 + (..+x) H2O
 
Voor deze oefening is slechts die 3:1 verhouding van belang, dus verder aan die reactievergelijking rekenen is nu feitelijk overbodig.
 
 
JenderOpa schreef: Een oplossing van 0,695 g FeSO4.xH2O in water reageert met 20,83 mL van een 0,0200 mol/L kaliumdichromaatoplossing. 
dus, hoeveel mol FeSO4 reageert met 20,83 mL van een 0,0200 mol/L kaliumdichromaatoplossing ? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: stoichiometrische berekeningen kristalwater

het komt erop neer dat je moet beginnen met 3 Fe-atomen voor elk Cr-atoom, en die verhouding móet zo blijven, wat je ook doet. 

 

K2Cr2O7 + 6FeSO4.xH2O + ..H2SO4 → ..K2SO4 + ..Fe2(SO4)3 + ..Cr2(SO4)3 + (..+x) H2O

 

Voor deze oefening is slechts die 3:1 verhouding van belang, dus verder aan die reactievergelijking rekenen is nu feitelijk overbodig.

 

 

dus, hoeveel mol FeSO4 reageert met 20,83 mL van een 0,0200 mol/L kaliumdichromaatoplossing ? 
Bedankt voor uw antwoord en mijn excuses voor de late reactie. Volgens mij 4,166 . 10^-4 mol.

Reageer