Hitler, de na-aper van Caesar??

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Hitler, de na-aper van Caesar??

Hey allemaal,

ik zit met een probleem.... :roll:

Heb lang moeten nadenken, maar ik ben een beetje tot de conclussie gekomen dat Hitler veel zaken gewoon heeft overgenomen van Caesar. De Romeinse dictators en keizers waren tenminste nog origineel. Op weinig punten lijken ze dingen te hebben overgenomen van de Griekse tirannen, zoals Pisistratus(Peisistratos) of Hippias.

Daarentegen zijn Mussolini en vooral Hitler, waar het mij meer om gaat, veel meer afkijkers van de klassieken. Hitler gaat symboliek overnemen van de romeinen, de manier van regeren en uitspraken uit het Oude Rome, zoals imperium en begroetingen....

Wie kan mij dat een beetje verklaren en heeft meer voorbeelden hiervan.....ik kom er namelijk helemaal niet meer uit..en dat is niet leuk :P
:):):)look to the smiling sun:):):)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Leuk, ik heb hier morgen examen over, dus ik kan het op deze manier al wat oefenen.

Wat je zegt, is helemaal waar, zowel mussolini als Hitler gaan dingen halen uit de romeinse tijd. Zoals je zelf aanheeft, het groeten en ik denk ook hun tekens (dit ben ik wel niet zeker) de italianen hun fasces en de duitsers hun swastika.

Italië wou zelf weer naar het Mare Nostrum, dit houd in dat hij de grenzen van Italië wou uitbreiden tot ze weer hetzelfde lagen als van het romeinse rijk. de verovering van Albanië en Griekenland was daar het begin van maar vanaf Griekenland had Italië al hulp nodig van Duitsland, dat gewoon een wereldrijk wou hebben autarkisch was (niet afhankelijk van andere landen)

Verder vind ik niet dat de romeinen echt origineel waren, in de duizend jaar dat ze regeerden hebben we niets van vooruitgang gehad, en ze hebben zeer veel overgenomen van de Grieken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 2.746

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

maar het niet-originele hebben ze wel goed toegepast, het was het machtigte rijk ooit.

ze hebben ook veel overgenomen van de etrusken

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Het verschil tussen Hitler en Mussolini is dat Mussolini heel bewust zijn nieuwe Italië de grootsheid van het Romeinse Rijk wilde geven en hij wilde de indruk wekken dat zijn Italië de legitieme opvolger was van het Romeinse Rijk. Hij legde dus een directe link tussen zijn fascistische Italie en het Romeinse Italie dat ook de halve wereld veroverde.

Hitler greep niet zozeer terug op het romeinse rijk (waarom zou hij ook, hij propageerde immers het Germaanse Duitsland) maar wel op enkele symbolen uit het Romeinse Rijk: de adelaar, de groet, de vaandels, etc. Dit had als enig doel om te imponeren, niet om zijn Duitse rijk de legitimiteit van het Romeinse Rijk te geven.

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Dat Hitler mosterd gaan halen is bij de Romeinen blijkt ook uit zijn Germania-plan.

De maquette werd nagemaakt in een door de NOS uitgezonden documentaire (in verschillende delen) over zijn Hitlers geliefde architect Speer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Germania_%28Berlijn%29

http://www.digischool.nl/ckv2/ckv3/kunsten...er/germania.htm

Over grootheidswaanzin gesproken... :roll:

Berichten: 3

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Toch vind ik zelf dat de Grieken veel beter de zaakjes op orde hadden dan de Romeinen. De Grieken waren vaak met een tiran goed af. De Romeinen daarentegen hadden veel meer te lijden onder hun dictator. De staat werd gronidg aangepast en de echte rijkdom kwam vaak alleen maar aan bij Caesar en zijn machtige vriendjes zelf. Dit alles is te halen uit de brieflezingen van Putarchus.

Als iemand mij kan wijzen op het feit dat er daadwerkelijk overeenkomsten zijn tussen de Griekse tirannie en de Romeinse dictatuur.....graag....want zelf kom ik er echt niet uit.... :roll:

btw....dat van swatsika klopt :P :P
:):):)look to the smiling sun:):):)

Berichten: 252

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Over de nazi's en swastika's gesproken (always a pleasure), ik heb dit http://www.crwflags.com/fotw/flags/pa-nat.html altijd bijzonder toevallig gevonden. ik citeer: "Around the end of the 19th Century or beginning of the 20th Century the Kuna Indians (in Panama) revolted and set up the Republic of Tule or the Republic of the Men (Tule in their language means "Men" and is the name they use for themselves). The swastica is an ancient symbol of the culture of the Kuna (Tule) people." dit is vanaf toen hun vlag (moderators opgepast, heeft dus niks met nazisme te maken):

Afbeelding

alsof die swastika al niet toevallig genoeg is, dan deze tidbit info over t(h)ule nog even:

"The Thule Society (German: Thule-Gesellschaft), originally the "Studiengruppe für germanisches Altertum" (Study Group for German Antiquity), was a German occultist and Völkisch group in Munich, notable chiefly as the organization that sponsored the Deutsche Arbeiterpartei, which was later transformed by Adolf Hitler into the Nazi Party. Hitler, however, was never a member of the Thule Society."

http://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Society synchroniciteit, toeval...

wazig wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Als iemand mij kan wijzen op het feit dat er daadwerkelijk overeenkomsten zijn tussen de Griekse tirannie en de Romeinse dictatuur.....graag....want zelf kom ik er echt niet uit.... :roll:
Dat lijkt me dan meer iets voor een ander topic, want dat heeft niets meer met Hitler te maken...

Eelco

Berichten: 3

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

op de site www.ethisis.nl gaat het over hitlers klassieke receptie vanuit de oudheid. JE hebt helemaal gelijk dat de vergelijking tussen de Romeinen en de Grieken iets anders is, maar het kan ook duidelijkheid scheppen. Wanneer het blijkt dat Hitler niet alleen een na-aper was van Hitler maar ook van andere Griekse Tirannen dan was hij helemaal niet meer orgineel. Daarbij komt nog eens dat wanneer de Romeinen dingen van de Grieken gaan overnemen, Hitler niet de enige was.....

Maar zoals ik al zei, ik weet er weinig van en hoop juist duidelijkheid te vinden....
:):):)look to the smiling sun:):):)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Had Hitler niet ook een zodanig grote bewondering voor Napoleon dat ie zijn sterfdatum eraan wou aanpassen? (Hitler pleegde zelfmoord.)

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Ik denk dat Hitler vooral zelfmoord heeft gepleegd omdat de russen tot op enkele kilometers van zijn bunker in Berlijn waren genaderd en hij niet in hun handen wou vallen.

Zelfs zijn lijk gunde hij hen niet en daarom gaf hij de opdracht om zijn dode lichaam en dat van zijn eega Eva Braun te verbranden.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten tussen de twee rijken. Zoals dat met de meeste wereldrijken zo is. Ik denk dat Hitler al de gebruiken, zoals de groet enz. heeft ingevoerd om een eenheid te maken van Duitsland om hen weer een imago te geven en sterk te maken na de vernederingen in Versaille. De Joden waren trouwens in de Romeinse tijd, net als in bijna elke tijd, ook al de zondebokken, als er iets gebeurde kregen zij er vaak de schuld van. Maar ik moet zeggen dat Hitler misschien wel meer heeft overgenomen van de germanen, vooral qua gebruiken die hij invoerde, dit sprak zijn volk natuurlijk aan, aangezien zij de germanen 'waren'.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 2

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Ik moet vooreen onderzoeksopdracht Caesar en Hitler vergelijken?
Kan iemand mij helpen of weet iemand geschikte bronnen en/of boeken voor dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

[off topic]
De swastika als motief is al eeuwenoud en door Hitler en de nazi's misbruikt. Het staat voor levenskracht, geluk of heiligheid, komt voor op munten uit Mesopotamië, is het heiligste symbool in het hindoeisme, boeddhime en jaïnisme. Maar niet alleen in het oosten, ook op vroeg-christelijke graven in Rome, op mozaïekvloeren uit de Griekse en Romeinse oudheid vindt men het, zelfs op houten klompen van vikingen uit de vroege middelleeuwen. 
Ook vindt men de swastika in tatoeages op vrouwenkinnen in het Rifgebergte.
[on topic]
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 151

Re: Hitler, de na-aper van Caesar??

Uiteindelijk is het motief van elke kleine minderheid inclusief dictators, partijtop-politici en centrale banken legaal, en dus ongestraft, en op een zo gemakkelijk mogelijke wijze, kunnen dwingen. Om dat gemak daarvan te vergroten, helpt het om gedwongen meerderheden wijs te maken dat de dwingelandij "normaal" / in "iedereens" voordeel is, opdat die het gedwee zou accepteren.
Om tot deze laatste situatie te komen, helpt het om de gedwongen meerderheden eerst in een toestand van afhankelijkheid of miserie te maneuvreren, en om de eigen dwingelandij in andermans geselecteerde schoenen te schuiven (de zondebokken).
Ook door meerderheden herkenbare symbolen zijn 1 van de middelen tot geestelijke manipulatie. Vandaar ook dat die symbolen inderdaad typerend door despoten/machtsclubs worden misbruikt.

Reageer