[natuurkunde] Temperatuur van zichtbaar licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 751

Temperatuur van zichtbaar licht

Ik zou graag willen weten of zichtbaar licht, dus elektromagnetische straling met een frequentie van 380 nm tot 780 nm, van zichzelf warmte heeft.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Lastige vraag. Het hangt heel erg af van wat je als warmte definieert.
 
In ieder geval is EM-straling in staat energie, warmte zo je wilt, over te brengen.
 
Tussen twee platen (heel groot vergeleken met hun afstand) op gelijke temperatuur vind je thermische straling, met een spectrum en energie specifiek voor die temperatuur. 

Berichten: 751

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Dank. De vraag stelde ik omdat ik wel eens wilde weten in hoeverre zichtbaar licht te detecteren is door een organisme dat geen mogelijkheid heeft zichtbaar licht te zien. Het zal zeker reageren op infrarood en ultraviolet omdat het ene als warmte kan worden gedetecteerd en het andere beschadigingen kan aanrichten. Maar zichtbaar licht?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Alle EM-straling transporteert energie. En als iets, als een organisme, die straling absorbeert (en dat gebeurt bij alle straling wel minstens een beetje, vaak vrijwel helemaal), dan wordt die energie in warmte omgezet. Dat geldt dus ook voor zichtbaar licht en UV.
 
Als de individuele fotonen voldoende energie hebben kunnen ze bovendien moleculen beschadigen. Dat gebeurt zo'n beetje vanaf de blauwe kant van het zichtbare spectrum.

Berichten: 383

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Aha! Nu snap ik het!!! Pas als de EM-straling het object raakt kan je zien wat er gebeurt!! Zo zat ik lang geleden, als kleine jongen, in mijn studeerkamer, en ik wou een experiment doen - ik plaatste mijn potlood tegen de gloeilamp (eerder rood) en niks hoor, gewoon een beetje stinken en daarna deed ik de potlood tegen mijn halogeen-leeslamp (eerder blauw) en het zaakje schoot in de fik binnen 10 sec!! Het is omdat het blauwe spectrum veel meer energie heeft en kan overbrengen - kortere golflengte!! Wat gek, want als schilder zou ik het tegenovergestelde aannemen! Maar nu zie ik het! Blauw is de complementaire kleur van oranje!! Als schilder maak je dus oranje "heter" door "blauw" ertegenover te zetten, wat begrijp ik de theorie nu beter!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

radiation distribution curve object.png
radiation distribution curve object.png (3.45 KiB) 1775 keer bekeken
[Expressie van wien] T=0,0029/λo[K] 
piekgolflengte λo zonlicht (geel) =500nm 
Dus de temperatuur aan de oppervlakte bedraagt 5800K

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

De individuele fotonen van blauw licht hebben meer energie.
Maar als in het rode licht veel meer fotonen zitten dan in het blauwe kan het rode licht energierijker zijn.
 
Het resultaat van jouw proef met dat potlood heeft weinig met de eigenschappen van het licht te maken maar alles met de temperatuur van het glas van de lamp.
 
Wat je als schilder doet is werken met de subjectieve beleving van licht. Dat heeft weinig verbinding met de natuurkundige eigenschappen ervan.

Berichten: 383

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Xilvo schreef: De individuele fotonen van blauw licht hebben meer energie.
Maar als in het rode licht veel meer fotonen zitten dan in het blauwe kan het rode licht energierijker zijn.
 
Ah, ok!
 
Het resultaat van jouw proef met dat potlood heeft weinig met de eigenschappen van het licht te maken maar alles met de temperatuur van het glas van de lamp.
 
Maar dan werd het glas bij de halogeenlamp toch wel veel heter?
 
Wat je als schilder doet is werken met de subjectieve beleving van licht. Dat heeft weinig verbinding met de natuurkundige eigenschappen ervan.
 
Mmmm, ja maar toch zal het begrip van de natuurkundige eigenschappen mij helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Daaf schreef: Maar dan werd het glas bij de halogeenlamp toch wel veel heter?
 
Ja, 'alles' in die lamp is heter, ook de gloeidraad. Daardoor is het licht inderdaad blauwer.
Maar dat is niet de oorzaak dat het potlood in brand vliegt.

Berichten: 383

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Xilvo schreef:  
Ja, 'alles' in die lamp is heter, ook de gloeidraad. Daardoor is het licht inderdaad blauwer.
Maar dat is niet de oorzaak dat het potlood in brand vliegt.
 Maar wel de afstand tot het glas?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Daaf schreef:  Maar wel de afstand tot het glas?
 
Natuurlijk. Maar je hield het potlood er toch tegenaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Hm.
Hoeveel Watt konden de gloeilamp en de halogeenlamp (de peertjes) aan? Welke waarde staat er op de peertjes? En welk voltage? Waar werden de lampen voor gebruikt?
 
Dit omdat de afstand tussen gloeidraad en glas gelijk zou kunnen zijn (fietslampje, verstraler), maar dat zal wel niet op een studeerkamer te vinden zijn..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Het voltage doet er niet toe  ;)

Berichten: 383

Re: Temperatuur van zichtbaar licht

Het experiment is zo lang geleden (ik was 14 jaar ofzo) dat ik voltages niet meer weet maar het gaat om een gewone gloeilamp om de kamer te verlichten (ik schat dus 60 W ofzo, een "bolletje") en een hallogeen-leeslamp met een "klein" systeem (gloeidraad + glas) van zowat 1,2 cm2 oppervlakte en zowat 0,5 cm dik en dat ding gaf prachtig helder licht! Wat ik wel nog weet is dat beiden al een hele tijd in werking waren vooraleer ik de potlood er tegenaan bracht en dat dat bij het "bulbje" enkel rookte maar bij de leeslamp bijna gelijk in de fik schoot (10 seconden of zo, minder denk ik) en voorts dat even later pa de trap opstormde omdat hij dacht dat er brand was en daar kreeg ik een lezing maar niet dezelfde als welke ik van jullie verwacht :)

Reageer