Naviduct Krabbersgat vraag.

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Benm schreef: do 06 jun 2019, 01:51 Ongetwijfeld, al denk ik dat het wel een tamelijk nederlands ding is om zoiets te construeren als een 'open' aquaduct. Als een weg onder een rivier door moet gebruikt men meestal tunnels waardoor je de schepen uit de auto niet ziet, ook al vaar je er pal onderdoor.
Een interessante variant is de tunnel bij Middelburg waardoor de N57 onder het kanaal door Walcheren loopt. Constructief gezien is het een tunnel, maar vanaf het eerste idee is het hardnekkig een aquaduct genoemd. De enige reden voor deze naamgeving is dat de veiligheidseisen voor een aquaduct minder streng zijn.
Overigens is een open aquaduct niet typisch Nederlands. In België heb ik er een gezien waar een rotonde onder ligt. Hier dus: https://www.google.nl/maps/@50.4930452, ... 312!8i6656

Berichten: 12.262

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Dat is zeker een fraai exemplaar :)

En inderdaad in België - mogelijk omdat het water daar ook relatief hoog staat vergeleken met het omliggende land.

In gebieden met wat meer hoogtevariatie in het landschap zul je het denk ik zelden zien, dan is de rivier meestal het laagste punt van een kloof of dal, en is het logischer om een brug te bouwen voor het wegverkeer.

Reageer