[wiskunde] Hoek tussen rechten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 119

[wiskunde] Hoek tussen rechten

Zie bron: https://ibb.co/9WsxJvX

Kan iemand alstublieft uitleggen hoe het komt dat de hoek tussen HF en ED dezelfde is als de hoek tussen HF en FC. Ik snap wel dat ED en FC evenwijdig zijn, maar waarom wordt de hoek van buiten genomen in driehoek HCF en niet van binnen in driehoek KCF bv?
Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

Opmerking moderator

DRINGEND VERZOEK: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.
We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc.
Zie "volledige bewerker" en vervolgens "bijlagen"
HFED.PNG
HFED.PNG (307 KiB) 1277 keer bekeken

Berichten: 119

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

7028199B-3CAE-4675-9277-4B576C6115C6.jpeg
7028199B-3CAE-4675-9277-4B576C6115C6.jpeg (152.18 KiB) 1275 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

Dotproduct.png
Dotproduct.png (17.71 KiB) 1266 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

JenderOpa schreef: zo 09 jun 2019, 22:10 Kan iemand alstublieft uitleggen hoe het komt dat de hoek tussen HF en ED dezelfde is als de hoek tussen HF en FC. Ik snap wel dat ED en FC evenwijdig zijn, maar waarom wordt de hoek van buiten genomen in driehoek HCF en niet van binnen in driehoek KCF bv?
Je tweede vraag begrijp ik niet goed, maar het antwoord op de eerste gaf je zelf al: precies omdat ED en FC evenwijdig zijn.

Berichten: 119

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

TD schreef: ma 10 jun 2019, 12:37
JenderOpa schreef: zo 09 jun 2019, 22:10 Kan iemand alstublieft uitleggen hoe het komt dat de hoek tussen HF en ED dezelfde is als de hoek tussen HF en FC. Ik snap wel dat ED en FC evenwijdig zijn, maar waarom wordt de hoek van buiten genomen in driehoek HCF en niet van binnen in driehoek KCF bv?
Je tweede vraag begrijp ik niet goed, maar het antwoord op de eerste gaf je zelf al: precies omdat ED en FC evenwijdig zijn.
Zie het paarse stukje op de tekening. Waarom is dat niet de juiste hoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Hoek tussen rechten

Wat bedoel je met "de juiste"? Je kan die ook gebruiken om na te gaan of de hoek recht is, maar onder "de hoek" wordt (wellicht?) de scherpe hoek bedoeld.

Reageer