[biologie] placenta

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[biologie] placenta

Dag iedereen,

Bij deze oefening dacht ik dat het b zou moeten zijn, aangezien de ader van de foetus 02 zal opnemen, die in de navelstreng gelegen is. Maar het isblijkbaar c? Kan het zijn dat het toch b is?
EE1F3BBF-2307-430B-8B1B-359995839747.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: [biologie] placenta

Het bloed, met de zuurstof, gaat door de bloedvaten van de navelstreng ja. Maar de vraag gaat over de overdracht van dit zuurstof. De bloedvaten van de moeder en de foetus staan niet in directe verbinding. De overdracht van zuurstof verloopt daarbij door de placenta. Dus inderdaad antwoord C.

Berichten: 12.262

Re: [biologie] placenta

Ik vind er best wat op af te dingen eigenlijk, en B is m.i. -ook- correct: Men spreekt over een foetus, grofweg het hele stadium vanaf 9 weken zwanger tot geboorte. In die periode gaat zuurstofrijk bloed voornamelijk via de navelstreng naar de foetus toe, als je de navelstreng zou afsluiten sterft de vrucht in did stadium aan zuurstofgebrek.

Dit neemt niet weg dat de circulatie van moeder en foetus niet direct met elkaar verbonden zijn en -ook- afhankelijk zijn van diffusie in de placenta.

Het enige dat ik op B kan afdingen is dat dat niet alleen gevolg is van diffusie maar ook van actieve bloedsomloop gestuurd door het hart van de foetus, het laatste in sterkere mate naarmate de foetus ouder wordt. Maar dat staat er verder niet, men stelt slechts 'foetus', dat kan 9 weken zijn, of 36, en in geval van 9 lijkt me B best een plausibele verklaring voor een deel van het zuurstoftransport.

Diffusie door de navelstreng alleen is te weinig om een zwangerschap in een mens te voldragen, maar het kan wel degelijk zuurstof transporteren. Deze vraag was beter geweest als men de leeftijd van de foetus had genoemd, en gevraagd had naar de 'voornaamste methode van overdracht'.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: [biologie] placenta

Nee, er verloopt geen zuurstofuitwisseling via de bloedvaten van de navelstreng. Daar is überhaupt geen sprake van als je de anatomie van de placenta kent. De placenta faciliteert deze uitwisseling en daar gaat de vraag over; ze vragen niet hoe zuurstofrijk bloed van de moeder naar de foetus getransporteerd wordt. Tevens zijn er signaalmoleculen in de placenta die bepalen in welke mate zuurstof wordt doorgelaten; een pathologische afwijking hierin kan voor zuurstoftekort in de foetus zorgen met alle gevolgen van dien.

Berichten: 9

Re: [biologie] placenta

Danku!

Reageer