[natuurkunde] warmteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 117

[natuurkunde] warmteleer

Een steen wordt tot 50°C verwarmd en in een calorimeter gebracht, die 200 g van een onbekende vloeistof bevat, bij 20°C. Men registreert een eindtemperatuur van 40°C. Brengt men de steen op 50°C in een calorimeter met 200 g water van 20°C, dan meet men een eindtemperatuur van 30°C. Bereken de specifieke warmtecapaciteit van de vloeistof.als de warmtecapaciteit van de calorimeter verwaarloosd mag worden:

<A> 259 J/kg.K <B> 419 J/kg.K <C> 1047 J/kg.K <D> 1537 J/kg.K

Ik snap wat er hier gebeurd maar is er een manier om die C van de steen de bereken vanuit de gegevens van de oefening?
want ik heb in totaal 2 onbekende(massa steen ,specifieke warmtecapaciteit van de vloeistof) , eigenlijk 3 met de C van de steen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] warmteleer

Jonathanlaarmans123 schreef: vr 14 jun 2019, 23:11 is er een manier om die C van de steen de bereken vanuit de gegevens van de oefening?
want ik heb in totaal 2 onbekende(massa steen ,specifieke warmtecapaciteit van de vloeistof) , eigenlijk 3 met de C van de steen
m en c van de steen hoef je niet apart te bepalen. De combinatiefactor (m·c)steen is voldoende. Dat geeft je een voorwerpswarmtecapaciteit in J/K, zoals je die ook van een calorimeter zou bepalen.

die kun je berekenen uit de onderdompeling in water, en vervolgens gebruiken voor de berekening van de soortelijke warmtecapaciteit van de onbekende vloeistof uit de onderdompeling in die onbekende vloeistof.

Reageer