Het onmogelijke toeval?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Jan van de Velde schreef: za 15 jun 2019, 16:54
AlfredWegener schreef: za 15 jun 2019, 00:08 Het is vb zeer gek dat de zone tussen Australië en Eurazië (in pangeatijden) nu volledig verdwenen is terwijl er geen subductie te bespeuren is die de oceaanbodem kan 'opeten'.
Waaruit is dan die duizenden kilometers lange rug met vulkanen, de een op zichtafstand van de volgende, van Sumatra tot Nieuw-Guinea ontstaan?
Je zou de verdwenen korst nog eventueel kunnen verklaren met onderstaand tekeningetje maar je moet al veel fantasie hebben. Afbeelding

1) In die groene zone mocht er zich geen enkele rug bevinden of tectonisch 'dood' zijn.
2) Het is geweten dat India al altijd met Azië verbonden was, zie:
https://www.researchgate.net/publicatio ... _Evolution
https://www.researchgate.net/publicatio ... n_Pakistan
3) De divergerende breuklijnen moeten zich verplaatst hebben (mechanisme?) en dan nog op deze miraculeuze wijze dat ze zich in de midden van vb Australië en Antarctica of in de midden van Afrika en Antarctica verplaatsten.

Berichten: 383

Re: Het onmogelijke toeval?

Maar als je bedenkt dat de Java-, de Bougainville-, de Aleutian-trog "evenwijdig" staan met de rug die ten zuiden van Australia loopt en de halve wereld beslaat en haaks op de rug Langs de Westkust van Amerika ( en denk dan aan de Filipijnentrog en de Ryukyutrog, zowat 45°t.o.v. de ruggen) - bij mij laat dat wel een belletje rinkelen hoor! Als je 100 blokjes van elk 1cm verschuift over een afstand van 1 cm, dan krijg je niet meer of minder verschil in afstand dan wanneer je hetzelfde zou doen met 200 blokjes.

Berichten: 383

Re: Het onmogelijke toeval?

Maar ten zuiden van Australia loopt een rug, zou deze niet verantwoordelijk kunnen wezen? voor de Java-, de bougainville- en de Aleutian-trog? Filipijnse- en Ryukyu-trog (45° tov deze rug)? t.o.v. de rug naast west-Amerika? 100cm - 1cm = 99 cm en 200 cm - 1 cm = 199 cm - ik denk niet dat de tijd lineair verloopt!

Berichten: 383

Re: Het onmogelijke toeval?

Wie zegt dat de horizontale (op de kaart dan toch) ruggen geen invloed hebben!?

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Daaf schreef: za 15 jun 2019, 20:09 Maar als je bedenkt dat de Java-, de Bougainville-, de Aleutian-trog "evenwijdig" staan met de rug die ten zuiden van Australia loopt en de halve wereld beslaat en haaks op de rug Langs de Westkust van Amerika ( en denk dan aan de Filipijnentrog en de Ryukyutrog, zowat 45°t.o.v. de ruggen) - bij mij laat dat wel een belletje rinkelen hoor! Als je 100 blokjes van elk 1cm verschuift over een afstand van 1 cm, dan krijg je niet meer of minder verschil in afstand dan wanneer je hetzelfde zou doen met 200 blokjes.
Ik begrijp niet goed wat je punt nu is.

Wat er bij mij een belletje doet rinkelen is de leeftijd van de Stille Oceaan. Bekijk de kaart eens goed.
Hoe komt het dat de Stille Oceaan zo jong is?
Denk je dat die divergerende breuklijnen hersenen hebben ofzo of communiceren met de Atlantische rug zodanig dat de snelheid van de aanmaak van oceaanbodem afgestemd is met die van de Atlantische oceaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Het onmogelijke toeval?

AlfredWegener schreef: za 15 jun 2019, 19:30
2) Het is geweten dat India al altijd met Azië verbonden was, zie:
Je brengt hier speculatieve ideeën alsof het feiten betreft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Het onmogelijke toeval?

AlfredWegener schreef: za 15 jun 2019, 21:59 Wat er bij mij een belletje doet rinkelen is de leeftijd van de Stille Oceaan. Bekijk de kaart eens goed.
Hoe komt het dat de Stille Oceaan zo jong is?
Als ik de kaart bekijk zie ik dat het rode gebied in de Stille oceaan veel breder is dan in, bijvoorbeeld, de Atlantische oceaan. Blijkbaar wordt daar per tijdseenheid meer nieuwe oceaanbodem gevormd.
Dat verklaart dan uitstekend waarom die bodem niet zo oud is.
Denk je dat die divergerende breuklijnen hersenen hebben ofzo of communiceren met de Atlantische rug zodanig dat de snelheid van de aanmaak van oceaanbodem afgestemd is met die van de Atlantische oceaan?
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt. De snelheid van bodemvorming is duidelijk veel groter in de Stille oceaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 11:13
AlfredWegener schreef: za 15 jun 2019, 21:59 Wat er bij mij een belletje doet rinkelen is de leeftijd van de Stille Oceaan. Bekijk de kaart eens goed.
Hoe komt het dat de Stille Oceaan zo jong is?
Als ik de kaart bekijk zie ik dat het rode gebied in de Stille oceaan veel breder is dan in, bijvoorbeeld, de Atlantische oceaan. Blijkbaar wordt daar per tijdseenheid meer nieuwe oceaanbodem gevormd.
Dat verklaart dan uitstekend waarom die bodem niet zo oud is.
Denk je dat die divergerende breuklijnen hersenen hebben ofzo of communiceren met de Atlantische rug zodanig dat de snelheid van de aanmaak van oceaanbodem afgestemd is met die van de Atlantische oceaan?
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt. De snelheid van bodemvorming is duidelijk veel groter in de Stille oceaan.
Dat is nu net het punt. per tijdseenheid wordt meer nieuwe oceaanbodem gevormd in de Stille Oceaan maar op een zodanige snelheid dat het TOEVALLIG ook 180 miljoen jaar bestrijkt. Snap je of ben ik de enige ter wereld???

De snelheid van bodemvorming in de Stille Oceaan is zodanig aangepast dat er geen oudere bodem is dan 180 miljoen jaar. Heeft die rug een berekening gemaakt ofzo met data van de Atlantische rug?? Is net alsof je een boom van de buren 5 jaar later zou planten dan jouw boom in de tuin en nu even hoog zouden uitgroeien, maar dan ditzelfde met duizenden andere tuinen.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 11:06
AlfredWegener schreef: za 15 jun 2019, 19:30
2) Het is geweten dat India al altijd met Azië verbonden was, zie:
Je brengt hier speculatieve ideeën alsof het feiten betreft.
De papers zijn anders duidelijk. Misschien zijn het slechte wetenschappers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Het onmogelijke toeval?

AlfredWegener schreef: zo 16 jun 2019, 12:40 Dat is nu net het punt. per tijdseenheid wordt meer nieuwe oceaanbodem gevormd in de Stille Oceaan maar op een zodanige snelheid dat het TOEVALLIG ook 180 miljoen jaar bestrijkt. Snap je of ben ik de enige ter wereld???
Ik zie anders een forse spreiding in ouderdom aan de verschillende kusten. Van iets van 50 miljoen jaar aan de Zuid-Amerikaanse westkust tot 200 miljoen aan de Noord-Amerikaanse oostkust, en alles er tussenin.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Het onmogelijke toeval?

AlfredWegener schreef: zo 16 jun 2019, 12:41 De papers zijn anders duidelijk. Misschien zijn het slechte wetenschappers.
Mogelijk. Of het zijn goede wetenschappers die ongelijk hebben. Of goede wetenschappers die gelijk hebben.

In ieder geval is hun theorie allerminst algemeen geaccepteerd. Dan is het onjuist dit idee als feit te presenteren, zoals je hierboven deed.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Misschien moet ik mijn vraag anders stellen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Het onmogelijke toeval?

Misschien moet je eerst eens ingaan op wat ik hierboven schrijf.

In jouw plaatje zou dat een factor vier in hoogte van de bomen schelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 12:50
AlfredWegener schreef: zo 16 jun 2019, 12:40 Dat is nu net het punt. per tijdseenheid wordt meer nieuwe oceaanbodem gevormd in de Stille Oceaan maar op een zodanige snelheid dat het TOEVALLIG ook 180 miljoen jaar bestrijkt. Snap je of ben ik de enige ter wereld???
Ik zie anders een forse spreiding in ouderdom aan de verschillende kusten. Van iets van 50 miljoen jaar aan de Zuid-Amerikaanse westkust tot 200 miljoen aan de Noord-Amerikaanse oostkust, en alles er tussenin.
Daar gaat het niet om. Het gaat om de oudste oceaanbodem. Het oudste deel van de 'paarse driehoek' in de Stille Oceaan is 180 miljoen jaar oud. In de Atlantische Oceaan is het oudste deel ook 180 miljoen jaar oud. Je snapt het duidelijk nog niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het onmogelijke toeval?

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 13:04 Misschien moet je eerst eens ingaan op wat ik hierboven schrijf.

In jouw plaatje zou dat een factor vier in hoogte van de bomen schelen.
De hoogte van de serres klopt uiteraard niet met de grootte van de oceanen. Het is maar een voorbeeld. De hoogste serre zou dan de Stille Oceaan voorstellen, de middelste dan.

Gesloten