Luchtdebieten & drukverschillen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Luchtdebieten & drukverschillen

Beste,

Ik heb een vraag in verband met de werking een kamer in onderdruk in een ziekenhuis.
Hieronder zie je een principe tekening ervan. Er wordt gevraagd dat de kamer in onderdruk staat m.a.w. er mag geen lucht stromen van de kamer naar de gang.
Afbeelding

In de kamer en in het sas wordt er constant 50m³/u lucht ingeblazen. In de toilet/douche ruimte wordt er 150m³/u lucht afgezogen. Als je de balans opmaakt, kom je 50m³/u te kort, dit zal mijn inziens, in een ideale situatie, aangezogen langs de spleten en kieren van de deur tussen de gang en het sas.
Afbeelding

Zolang deze debieten gehaald worden, staat de kamer dus in onderdruk t.o.v. de gang, in de gang is er dus een hogere druk dan in de kamer.

Nu wil ik dit 'proces' bewaken, zodat er bij een defect een alarm gegenereerd kan worden dat de kamer niet meer in onderdruk is t.o.v. de gang.

Afbeelding

Hoe kan ik de richting van de luchtstroom het best bewaken? Als ik een drukverschilmeting doe tussen de gang en de kamer, weet ik dat de kamer in onderdruk staat, maar zodra beide deuren (gang/sas & sas/kamer) geopend zijn, zijn de ruimten met elkaar verbonden (~communicerende vaten) en is er geen drukverschil meer meetbaar, terwijl de lucht nog steeds stroomt van de gang naar de kamer.

Iemand die me hiermee op weg kan zetten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Luchtdebieten & drukverschillen

De term "sas" is me onbekend, is dat Belgisch? Ik ken alleen de plaatsnaam Sas van Gent, is dat een sluis, en heeft zo een ziekenhuis soms kamertjes die als een luchtsluis werken?

(Hoewel, ook natuurlijk van "zo in mijn sas met Badedas")

Berichten: 34

Re: Luchtdebieten & drukverschillen

De term is inderdaad Belgisch :-) Een luchtsluis is een goed synoniem (zie ook: Wiki)

Opzet van het sas of luchtsluis is dus om de luchtmenging tussen kamer & gang te minimaliseren bij het openen/sluiten van deuren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Luchtdebieten & drukverschillen

Brecht.A schreef: do 20 jun 2019, 14:45 Hoe kan ik de richting van de luchtstroom het best bewaken? Als ik een drukverschilmeting doe tussen de gang en de kamer, weet ik dat de kamer in onderdruk staat, maar zodra beide deuren (gang/sas & sas/kamer) geopend zijn, zijn de ruimten met elkaar verbonden (~communicerende vaten) en is er geen drukverschil meer meetbaar, terwijl de lucht nog steeds stroomt van de gang naar de kamer.
Als er lucht stroomt moet er een drukverschil zijn. Het zal een klein drukverschil zijn, maar de druksensoren zijn tegenwoordig erg gevoelig (0.01 mbar).

Reageer