Toverbal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Toverbal

tempelier schreef: wo 19 jun 2019, 20:31 Maar we zitten hier wel onder het hoofdstuk wiskunde.
..om een toverbal (bol? ;) ) sommetje van een scholier uit te leggen.

Ik hoop dat hij/zij wat aan eerder antwoorden heeft gehad want het gaat ondertussen over van alles, met uitzondering van toverballen.

Dus ik zie geen reden (hier) zo streng in de leer te zijn.

Wil niet zeggen dat ik je helemaal niet begrijp; ik stoor me meer aan een omgekeerd probleem als zweverige types onzin uitkramen en daarvoor natuurkundige begrippen als 'energie', frequenties' en 'trillingen' misbruiken :evil:


Zo is een vierkante cirkel (onder de juiste metriek) wel degelijk mogelijk.
Je maakt me nieuwsgierig!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Toverbal

geachte tempelier,
ik ben er van uit gegaan dat de toverbal begint met een massieve bol met straal R(1)
Het is heel goeg mogelijk dat ik erhaast zit.
In dit geval mijn excuus.
aadkr.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Toverbal

aadkr schreef: wo 19 jun 2019, 22:20 geachte tempelier,
ik ben er van uit gegaan dat de toverbal begint met een massieve bol met straal R(1)
Het is heel goeg mogelijk dat ik erhaast zit.
In dit geval mijn excuus.
aadkr.
Dat doe ik ook, alleen zeg ik dat dat een bal heet.

PS.
De tweede straal (voor twee lagen) wordt dan:
\(\sqrt[3]{2}R\)
De derde straal (voor drie lagen) wordt dan:
\(\sqrt[3]{3}R\)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Toverbal

Laat er een natuurlijk 2-dim coördinaten XY zijn.

Laat de afstand tussen twee punten A(a1,a2) en B(b1,b2) als volgt gedefinieerd zijn:

d(A,B)=Max( |a1-b1| , |a2-b2| )

Dan is de cirkel met straal 1 en middelpunt O(0,0) een vierkant met hoekpunten. [1,1] , [-1,1] , [-1,-1] en [1,-1]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Toverbal

Dank je. Een vierkante cirkel. Rare jongens, die wiskundigen ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Toverbal

als de toverbal inderdaad gemaakt is met 5 lagen snoep van verschillende kleuren,dan kan ik mij niet voorstellen dat deze toverbal een massieve bol is.
Het is dan volgens mij waarschijnlijker dat de toverbal in het centrum een bolle lege ruimte bevat die we een straal kunnen toekennen van R1 en we kunnen stellen dat deze straal R1 gelijk is aan 1.

Berichten: 12.262

Re: Toverbal

Cirkels, bollen, ballen, whatever.

Je begint arbitrair met een massieve bol/bal met volume 1, en vervolgens reken je die diameter uit voor een bol met volume 2. Aangezien er al een bol met volume 1 in zit houd je een bolschil over met volume 1, enzovoorts.

Dat levert een geheel op met steeds dunner worden de bolschillen die steeds een groter oppervlak hebben en daardoor een gelijk volume. Problem solved?

Reageer