Keuze richting WeWi

Reageer
Berichten: 117

Keuze richting WeWi

Hallo allemaal

Ik zit nu in het 4de middelbaar en volgend jaar in het 5de.
Ik twijfel heel hard tussen Wetenschappen-Wiskunde met 6uur wiskunde of met 8uur wiskunde...

Ik heb nood aan adviezen en tips!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Keuze richting

Opmerking moderator

Verplaatst naar studiekeuze

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Keuze richting WeWi

Met zo weinig achtergrondgegevens is het moeilijk om je goede tips te geven. Heb je veel moeite met wiskunde (en zou 8u lastig worden?) of gaat het heel vlot? Wat krijg je op jouw school aangeboden in plaats van de twee extra uren, als je voor 6u kiest? Heb je al een idee welke richting je later uit zou willen, als je gaat verder studeren?

Met wewi-6 gaan er ten opzichte van wewi-8 niet echt 'deuren dicht'. Ik bedoel daarmee dat je eender welke richting in het hoger onderwijs kan aanvatten als je wewi-6 gedaan hebt, maar voor een aantal (heel wiskundige) richtingen zal je met wewi-8 wel een voordeel hebben. Denk dan aan richtingen zoals wiskunde, fysica, burgerlijk ingenieur. Als je opleidingen in die richting overweegt en de 8u lijkt je haalbaar, zou ik zeker voor wewi-8 gaan.

Als je niet aan die groep van heel wiskundige richtingen denkt en je zou erg veel moeite moeten doen voor wewi-8 en/of je hebt (meer) interesse in wat je in de plaats van die twee extra uren in de wewi-6 zou krijgen (hangt van de school af; bv. biologie, een extra taal...), dan zou ik voor wewi-6 kiezen. Dat blijft een brede, wetenschappelijke vooropleiding met veel wiskunde dus je zit daar sowieso erg goed.

Als je geen moeite hebt met wiskunde en ook de 8u vlot aan kan en als je niet specifiek geïnteresseerd bent in wat je in de plaats van die twee extra uren in de wewi-6 zou krijgen en als je nog niet goed weet welke richting je later uit wil, dan is "meer wiskunde" vaak een veilige keuze omdat slaagkansen in het hoger onderwijs sterk samenhangen met een goede wiskundige basis.

Reageer